جزئیات دومین روز دادگاه پرونده اختلاس بیمه

به گزارشافکارنیوز،در ابتدای دومین جلسه رسیدگی مجدد به اتهامات ۲۲ نفر از متهمان پرونده اختلاس بیمه ایران صبح امروز در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد، خانم(و. ق) به اتمام معاونت در اختلاس و پولشویی به مبلغ یک میلیارد و ۷۵۸ میلیون ریال از طریق وصول ۸ فقره چک در جایگاه قرار گرفت و با بیان این که اتهام را قبول ندارم، گفت: من به همراه همسرم به بانک می‌رفتیم و او چک‌ها را پشت‌نویسی می‌کرد بعد از دو روز پول‌ها در حساب می‌ماند به بانک رفته و آن‌ها را تحویل همسرم می‌دادم.

وی در ادامه با بیان این‌که مطالبی که در دادسرا فراموش کردم، گفت: هر چه ما درباره جابر عبدلی گفتیم کذب بوده او بیگناه است و ما تحت فشار آن حرف‌ها را زدیم اواخر وقتی چک‌ها را وصول می‌کردم به این موضوع شک کردم که این پول‌ها مربوط به چیست اما هیچ‌گاه فکر نکردم که مربوط به اختلاس است ولی هیچ پولی از محل وصول چک‌ها تصاحب نکردم و همه را بازگردانده بودیم.

این اظهارات متهم در حالی بود که توکلی نماینده دادستان گفت: این متهم در اظهارات خود در صفحات ۳۴ و ۳۵ جلد ۶ پرونده اظهار داشته که شوهرم را به این کار تهدید کرده بودند و جابر عبدلی گفته بود اگر شوهرم با آن‌ها همکاری نکند او را متهم به همکاری با منافقین می‌کنیم.

در ادامه جلسه(ع. ن) متهم به پولشویی و معاونت در اختلاس به ملبغ ۸۳۹ میلیون و ۹۵۸ هزار ریال از طریق وصول ۵ فقره چک در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه این اتهامات را قبول ندارم گفت: من فقط وصول ۳ فقره چک را قبول دارم. آنها را هم از(ع. خ) تحویل می‌گرفتم و بعد از وصول به خودش برمی‌گرداند. به موضوع چک‌ها شک کرده بودم(ع. خ) به من گفت ماشین‌هایی که معیوب و تصادفی هستند را در تعمیرگاه خود تعمیر کرده و می‌فروشیم و این پول‌ها مربوط به آن‌جاست. من به اعتبار جایگاه حمزه‌نوسی این کارها را کردم و تصور نمی‌کردم که مرا هم فریب دهد.

بعد از اظهارات این متهم(ه - ن) به اتهام معاونت در اختلاس و پولشویی به مبلغ ۵۷۰ میلیون ریال و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۳۰ میلیون ریال در جایگاه قرار گرفت و گفت: برای تهیه پول رهن خانه نیازمند ۳ میلیون تومان بودم که موضوع را به فهیمی گفتم و او هم ۳ روز بعد ۳ میلیون تومان به من داد. اما چکی هم به من داد و گفت وقتی به بانک رفتی این چک را هم وصول کن و پولش را برگردان. من هم این کار را کردم و هم پول چک دوم را هم به او برگرداندم و هم حدود ۱۷ ماه بعد ۳ میلیون تومانی را که قرض گرفته بودم را برگرداندم. هیچ پولی را هم بابت حق‌الزحمه وصول چک‌ها از او نگرفتم.

متهم در پاسخ به سوال نماینده دادستان تهران مبنی بر این‌که اگر از نامشروع بودن این پول‌ها اطلاع نداشتید چرا در پشت‌نویسی چک‌ها از اطلاعات غیرواقعی استفاده کردید؟ گفت: چک‌های که اطلاعات غیرواقعی داشت را شخص حمزه‌نوسی نوشته و من فقط وصول کردم.

بعد از این اظهارات متهم(م. ف) به اتهام پولشویی و معاونت در اختلاس به میزان یک میلیارد و ۷۴۵ میلیون ریال و تسهیل مال نامشروع به میزان ۱۰۰ میلیون ریال در جایگاه قرار گرفت و با رد اتهامات گفت: فهیمی فروشگاهی در رشت داشت که من مدیریت آن را برعهده گرفته بودم و برخی اوقات که به کرج می‌آمدم چک‌هایی را به من می‌داد تا برایش وصول کنم. من نه تنها هیچ پولی بابت وصول چک‌ها از او نگرفتم بلکه با توجه به نوپا بودن فروشگاهش در رشت و عدم سوددهی در مواقعی از پول خودم هم برای پرداخت اجاره فروشگاه هزینه می‌کردم.

بعد از این متهم(م. ب) پدر همسر فهیمی نیز با اتهام معاونت در اختلاس به مبلغ ۷۳۷ میلیون ریال از طریق وصول ۴ فقره چک و همچنین تسهیل مال نامشروع به مبلغ ۲۵ میلیون ریال در جایگاه قرار گرفت.

وی با بیان این‌که من در سال فقط یک بار برای دیدن نوه‌هایم به خانه دامادم می‌آمدم، گفت: چک‌ها را خود فهیمی به من می‌داد تا وصول کنم و حتی پشت نویس را خودش انجام می‌داد من صرفا وظیفه وصول چک‌ها را برعهده داشتم و هیچ پولی را هم در این زمینه از او نگرفتم. ۲/۵ میلیون تومان پولی را هم که گرفته‌ام ربطی به حق‌الزحمه وصول چک‌ها نداشت و مربوط به پیش از ماجرای اختلاس بود.

وی ادامه داد: وقتی از دامادم پرسیدم منشاء این پول‌ها چیست، و صرف چه کاری می‌شود به من گفت: این خسارات تصادف خودروی افراد پولدار است که پیگیر دریافت دیه و خسارت خود نمی‌شوند و ما هم این پول‌ها را صرف کمک به افراد نیازمند می‌کنیم.

(م. ق) متهم دیگری بود که با اتهام معاونت در اختلاس به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و تسهیل مال نامشروع به مبلغ ۴۰ میلیون ریال از طریق وصول ۹ فقره چک در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: این اتهامات را قبول ندارم فهیمی را هر چند ماه یک‌بار می‌دیدند و او از من می‌خواست چک‌ها را برایش وصول کنم. اطلاعی از موضوع اختلاس نداشتم و او صرفاً به من گفت به خاطر خسارات تصادفات است. من هم چک‌ها را به بانک می‌بردم و بعد از وصول پول را تحول فهیمی می‌دادم.

وکیل یکی از متهمان که در جلسه به علت بیماری حضور نداشت با رد اتهام معاونت در اختلاس به مبلغ یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون ریال و پول نامشروع به مبلغ ۱۳۵ میلیون ریال از طریق وصول ۲۲ فقره چک گفت: موکل من همسر یکی دیگر از متهمان این پرونده است و به واسطه ارتباط با آقای(ب. ک) و این که او خودش را آدم مصاحب نفوذی می‌خواند وارد این ماجرا شد. همسر موکل من از او خواسته بود چک‌هایی را وصول کند و موکل من اگر می‌دانست منشاء صدور این چک‌ها کارهای غیرقانونی است هیچگاه این کار را انجام نمی‌دادم.

وی گفت: نه تنها موکل من بلکه بسیاری از متهمان این پرونده مورد اغفال قرار گرفته و از اصل موضوع بی‌اطلاع بودند. همچنین موکل من هیچ مبلغی را به عنوان حق‌الزحمه وصول برداشت نکرده است.

بعد از اظهارات این وکیل قاضی محمد کشکولی رئیس دادگاه ختم جلسه امروز را اعلام و ادامه رسیدگی را به ساعت ۹:۳۰ فردا چهارشنبه موکول کرد.

به گفته وی در جلسه فردا به اتهامات سایر متهمان از جمله متهمان بانکی رسیدگی میشود.