دبیرخانه «زیرمیزی» راه اندازی شد

به گزارشافکارنیوز،سید سجاد رضوی در توضیح چرایی مسئله ۳۰۰ پزشکی که ماهانه یک میلیارد تومان درآمد دارند و درصدی از این درآمدهایشان را از طریق دریافت‌های غیرمتعارف(زیرمیزی) است، توضیح داد: ما مسئله زیرمیزی را پیگیر هستیم و به دستور وزیر بهداشت کارگروهی در این زمینه در وزارت بهداشت تشکیل شده است و لحظه به لحظه اطلاعات دریافت‌های غیرمتعارف بر اساس برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به وزیر بهداشت ارائه می‌شود که این مباحثبه مجلس نیز ارائه خواهد شد.

تشکیل کارگروه و دبیرخانه زیرمیری


وی بیان کرد: یک دبیرخانه نیز در زمینه دریافت‌های غیرمتعارف(زیرمیزی) تشکیل شده است که نمایندگان نظام پزشکی کشور، بیمارستان خصوصی و غیره … در آن حضور دارند. ولی در مجموع دریافت‌های غیر متعارف یعنی زیرمیزی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است به طوریکه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مقوله دریافت زیرمیزی کاملا بی معنی است.

رضوی درباره مالیات‌های حوزه پزشکی اظهار داشت: وزارت بهداشت درباره مسائل مالیاتی ورود خاصی نمی‌کند و بیشتر مباحثمالیاتی مربوط به نظام پزشکی است که با وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی تفاهم‌نامه دارد که به مباحثچگونگی پرداخت مالیات‌های پزشکان می‌پردازد تا دریافت مالیات از پزشکان به صورت صحیح محاسبه شود.

دریافت‌های مالیاتی در حوزه پزشکی عادلانه نیست


وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان در حال حاضر دریافت‌های مالیاتی در حوزه پزشکی عادلانه نیست، عنوان کرد: مثلاً پزشکانی داریم که خارج از تعرفه دریافت‌های غیرمتعارف دارند و هیچ جا نیز این مباحثثبت نمی‌شود ولی برخی دیگر از پزشکان ۴۰ تا ۵۰ مریض ویزیت می‌کنند و تمام برگه‌های بیمه آنها وجود دارد و مالیات از آنها گرفته می‌شود ولی کسانی که دریافت‌های غیر متعارف دارند(زیرمیزی) مالیات نیز از آنها گرفته نمی‌شود.

رضوی ادامه داد: دریافت مالیات از پزشکان مانند دریافت مالیات کارمندان است و کاملاً سیستماتیک مباحثمالیاتی بر اساس قانون صورت می‌پذیرد ولی ما همیشه مشاهده کرده‌ایم که فرهنگ مالیاتی در کشور ما ضعیف بوده است و این مسئله نه فقط در حوزه پزشکی بلکه در دیگر صنوف نیز شاهد آن هستیم و همیشه نیز دولت‌ها عنوان کرده‌اند که در کسب و دریافت مالیات‌ها به خوبی عمل نشده است و از برنامه‌ها عقب هستند.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال باید در این زمینه فکری شود امروز یک فوتبالیست درآمدهای آنچنانی دارد و یا برخی وکلا پروندههای میلیاردی بر عهده میگیرند ولی پرداخت مالیاتهای آنان معلوم نیست ولی در حوزه پزشکی برای هر تخصصی مالیات میگیرند در حالیکه مالیات پزشکی باید بر اساس عملکرد پزشک باشد. به هر حال وزارت بهداشت میتواند در کنار سازمان نظام پزشکی و سازمان مالیاتی به مسئله ساماندهی مالیاتهای پزشکان کمک کند.