۱۰ میلیون جوان آسیب‌پذیر در جامعه

به گزارشافکارنیوز،محمد تقی حسن‌زاده در نشست تخصصی بررسی چالش‌های حوزه جوانان در محل هتل المپیک تهران در حال برگزاری است، گفت: هم‌اکنون ما در عصر پیشرفت و دهه عدالت قرار داریم و عصر حاضر عصر تدبر و ایده‌پردازی است.

وی ادامه داد: محور اصلی پیشرفت جوامع ما علم است و پیشرفت هر جامعه‌ای وابسته به پژوهش‌های علمی آن جامعه می‌باشد که می‌تواند مسیر را به صورت شفاف برای خدمت‌گذاری آماده کند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: با توجه به هجمه‌های اخیر دشمنان برای مقابله با توانمندسازی و فعالیت علمی کشورها، باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، استفاده از علم را در دستور کار اصلی‌مان قرار دهیم.

حسن‌زاده اظهارداشت: موضوع جوانی یکی از مولفه‌های اساسی از کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است و اعتماد سازی در این دوران بسیار سخت است و از طرف دیگر کار خطیر و ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه امروز روند ساماندهی امور جوانان روند قابل قبولی است ادامه داد: اگر برنامه‌ریزان در عرصه جوانان به این باور برسند که خدمت در این عرصه توفیق است و ظرفیت‌هایی که وجود دارد بسیار راهگشا است، می‌توانند گام‌های اساسی را در حل مسائل و معضلات حوزه جوانان بردارند.

حسن‌زاده افزود: بحث‌های کلان و کلی‌گویی تاکنون راهگشا نبوده است و باید با نگاه دقیق‌تری به این موضوعات بنگریم.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه خانواده عنصر تاثیرگذار و کارآمدی در حوزه جوانان است، افزود: متاسفانه برخی از حوزه‌ها در خصوص اداره امور جوانان مورد غفلت قرار گرفته است و خانواده نیز از جمله مسائلی است که مغفول مانده است و از زمانی که جوانان از خانواده جدا شدند شکاف‌ها گسترده‌تر شد.

وی ادامه داد: نکته راهبردی در حوزه جوانان، نگرش و تفکر مثبت‌اندیشی است و اعتماد داشتن و باور داشتن جوانان یکی از مهمترین برنامه‌هایی است که برای عملیاتی کردن پژوهش‌ها باید آنها را به کار گیریم.

حسن‌زاده با اشاره به روند جمعیتی کشور در دوره‌های اخیر گفت: در بحثجوانان در سال‌های ۷۵ تا ۸۰ رشد ۴۵.۶ درصدی وجود داشته است اما در سال ۹۰ شاهد رشد منفی جمعیت جوان کشور بودیم که دو سال گذشته به عنوان یک خطر از آن یاد کردیم.

حسن‌زاده ادامه داد: یکی از موانع در حوزه جوانان آموزش و اطلاع‌رسانی است و ما نتوانستیم در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش درست عمل کنیم.

وی تصریح کرد: اگر سن جوانی را در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال تعریف کنیم خط قرمز ما میانگین سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است که باید کارهای اساسی در حوزه اشتغال و ازدواج جوانان در این رده سنی صورت بگیرد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: ما هم‌اکنون ۱۰ میلیون جوان داریم که در مرز خطر قرار دارند و نیازمند کار ویژه اورژانسی هستند چراکه در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دارند.

حسن‌زاده با اشاره به نقش مراکز همسریابی در انتخاب همسر هم‌کف، گفت: نداشتن دید مناسب در انتخاب همسر هم‌‌کف مشکلی است که مراکز همسریابی نمی‌توانند به دلیل ساختارهای اشتباهی که دارند این مشکل را حل کنند در صورتی که اگر ما شناخت و آگاهی درستی از جوانان داشته باشیم می‌توانیم به آنها در این حوزه کمک‌های موثری کنیم.

وی اظهارداشت: شناخت و آگاهی درست از جوانان باعثمی‌شود تا آنها قربانی مسائل سیاسی نشوند.

حسنزاده افزود: پس از ازدواج اشتغال مهمترین چالش فرا روی جوانان است و بحث آموزش، اوقات فراغت و سبک زندگی چالشهای دیگری هستند که جوانان با آنها مواجه هستند و باید تمام دستگاهها از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت مسکن و وزارت کار برای تحقق اهداف راهبردی و از بین بردن چالشهای حوزه جوانان وارد عمل شوند.