افزايش حجم حوادث ترافيكي و گسترش روشهاي تشخيص درماني در زمينه بيماران سرطاني و ژنتيكي نيز باعث شده است تا نياز بشر به خون و فرآوردههاي آن بيش از گذشته باشد.
به گزارش ایرنا، این در حالی است که در گذشته افراد در ازای اهدای خون، پول و غذا دریافت می کردند اما امروزه ایران در خاورمیانه در زمینه اهدا خون در بخش داوطلبانه به ۱۰۰ درصد رسیده و از جایگاه خوبی برخوردار شده است.

معمولا اهدا ‌کنندگان مستمر خون، افرادی هستند که حداقل دو بار در سال اهدای خون داشته و از تمامی راه های انتقال بیماری های مختلف خونی مطلع هستند.
اهدا کنندگان مستمر، ‌بهترین منبع تامین خون در کشور در مواقع اضطراری هستند.

اکنون، خانم ها سه بار در سال و آقایان چهار بار در سال می توانند خون خود را اهدا کنند و بر اساس گزارش ها، زنان مشارکت بسیار کمی در تامین خون مورد نیاز بیماران دارند.
روزانه افراد زیادی به صورت داوطلبانه جهت اهدای خون سالم خود به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند که سهم مردان در این میان بسیار بیشتر از زنان است و میزان آن به ۹۰ درصد می‌رسد.

سهم زنان در اهدای داوطلبانه خون در ایران کمتر از ۱۰ درصد است اما این نسبت در کشورهای توسعه‌ یافته آمریکایی، اروپای غربی و اقیانوسیه به ‌۴۵ تا ۵۵ درصد می‌رسد.
نسبت بسیار پایین سهم زنان در اهدای داوطلبانه خون در ایران دلایل متفاوتی دارد، تغذیه نامناسب، بالا بودن میزان شیوع کم‌خونی و نبود تبلیغات کافی مهمترین علل آن است.
مدیر دفتر آموزش و جذب اهدا کنندگان سازمان انتقال خون ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: بیشتر خانم ها در کشور به دلیل ترس از ابتلا به کم خونی، ‌از اهدای خون نگران هستند و از انجام این کار خودداری می کنند.

' مهتاب مقصودلو ' می افزاید: بعضی زنان بر این باورند که اهدای خون منجر به بروز کم خونی در آنان می شود در حالی که هموگلوبین هر فرد در بدو مراجعه به پایگاه های انتقال خون و قبل از خونگیری، به طور دقیق بررسی می شود.

وی اضافه می کند: پزشکان آموزش دیده که در پایگاه های انتقال خون مستقر هستند، به هیچ وجه اجازه اهدای خون را به فرد مبتلا به کم خونی نمی دهند.
وی در مورد عدم تمایل زنان ایرانی به اهدای خون می گوید: شایع ترین علت این مساله در خانم ها، نگرانی از کم خونی و نیز باورهای فرهنگی غلط در کشور است.
مقصودلو ادامه می دهد: خانم ها باید بدانند که پس از اهدای خون، ظرف دو تا سه هفته، سلول های خون جایگزین می شوند.
به گفته وي، در صورت لزوم بعد از هر بار اهداي خون به اين افراد مكمل آهن داده مي شود تا مشكلي براي آنها به وجود نيايد.