همه چیز درباره مهران مدیری

به گزارش افکارنیوز، متولد دی ماه ۱۳۴۰ تهران، میدان بروجردی، سرآسیاب دولاب. در کودکی هیچ وقت آرزوی مشخصی نداشت. تنها کاری که دوست داشت به آن برسد زیست شناسی بود. از دوران کودکی با کتاب های برادرش که زیست شناسی خوانده بود ور می رفت. سه برادر دارد. بهترین آرزویش این بود که کارهای تحقیقاتی درباره زندگی حیوانات داشته باشد.

فیلم های مورد علاقه اش هم بیشتر همین فیلم های مستند است. سال ۶۵ وارد دانشگاه شد، اما نیمه کاره آن را رها کرد. می گوید: «از کودکی و خانه ای که در آن زندگی می کردیم چیزهایی یادم هست. یک خانه و طبقه کوچک و معمولی، طبقه پایین زندگی می کردیم و طبقه بالا اتاق پذیرایی بود. مهمترین وسیله در آن اتاق، یک پیانو و تعداد زیادی هم کتاب بود.

تمام کارنامه ها و پرونده های دوران مدرسه اش را دارد. توی تمام آنها نوشته شده: «فعال، باهوش و مدیر.» در دوران تحصیل شاگرد خیلی خوبی بود و همیشه نمرات ادبیات و زیست شناسی اش عالی بود. در درس ریاضی ضعیف بود و هیچ وقت از آن نمره خوبی نگرفت. هیچ وقت عادت ندارد راز کسی را فاش کند. فرزند اخر خانواده است. پدر و مادرش اهل اراک هستند. از شانزده سالگی با تئاتر آشنا شد. در سال ۶۱ وارد رادیو شد و در برنامه «داستان شب» به مدت ششسال به گویندگی پرداخت. دو فرزند دارد. فرهاد و شهرزاد. نام فرهاد را همسرش انتخاب کرده و مهران زیاد از این اسم در شخصیت های تلویزیونی اش استفاده کرده است. نکته جالب اینکه قرار بود در فیلم «جرم» به کارگردانی مسعود کیمیایی به جای حامد بهداد بازی کند، اما به دلیل گرفتاری هایش این مهم اتفاق نیفتاد.

با سیاست اصلاً میانه ای ندارد. اهل جوک گفتن نیست. به شدت درونگراست و از جمع و شلوغی گریزان. هیچ چیز به اندازه موسیقی به او آرامش نمی دهد. در یکی دو تئاتر خیابانی به عنوان بازیگر فعالیت کرده است. با تاریخ موسیقی کلاسیک آشنایی خوبی دارد و شروع هر اثر کلاسیک موسیقی را بشنود می گوید اثر کیست. شاید بشود او را از عرصه بازیگری و کارگردانی به هر دلیل جدا کنی، اما از موسیقی هرگز.

می گوید: «خیلی اتفاقی وارد کارهای هنری شدم، علی عمرانی پیشنهاد همکاری در نوروز ۷۲ را داد. این طوری شد که کار طنز من شروع شد.» قبل از حضور در تلویزیون ۱۹-۱۸ کار تئاتر انجام داده است. مثل «هملت» و «سیمرغ». مدت ها در جبهه های جنگ حضور داشته، در عملیات های مرصاد، حلبچه و… او در عرصه آواز هم فعالیت می کند و خودش از آواز خواندنش لذت می برد. اولین آلبوم خود را به محمد نوری تقدیم کرد، چرا که علاقه خاصی به صدای او داشت. پسرش فرهاد گیتار را خیلی حرفه ای می نوازد. تیپ و صورتش زیاد به درد کارهای طنز نمی خورد و بیشتر تلخ و غمگین است. بعد از مجموعه طنز «ساعت خوش» سه سال و نیم ممنوع الفعالیت بود و حاشیه های زیادی برایش به وجود آمد که هیچ کدام صحت نداشت.

در زمان پخش «ساعت خوش» عکس او پشت تی شرت و ادامس چاپ شد. در آن سه سال و نیم قرار بود در فیلم های «ضیافت» و «سلطان» به کارگردانی مسعود کیمیایی بازی کند، اما نگذاشتند. آن ممنوع الفعالیتی ضربه بزرگی به او زد. «نوروز ۷۷» ده ماه روی آنتن بود که در برنامه های تلویزیونی بی سابقه بود و پربیننده ترین برنامه تاریخ تلویزیون شناخته شد.

علاقه شخصی اش سینمایی است که به روابط انسانی، طراحی آدم ها، به عشق و به احترام بپردازد.

می گوید: «دو مقوله است که مرا خیلی عصبی می کند و در واقع به سرحد جنون می رساند، یکی آدم هایی که به کاری که به آنها مربوط نیست دخالت کنند و خارج از حیطه خودشان قدم بگذارند، دومین اینکه من راجع به یک مسئله جدی و مهمه که ناراحتم کرده حرف بزنم و بعد ببینم طرف مقابلم باور نکرده و پوزخند بزند. این مسئله و اتفاق می تواند مرا بکشد یا دیوانه کند.»

قبل از حضور پررنگ در تلویزیون به شدت اهل مطالعه بود و به قول معروف کتاب نمی خواند، بلکه می خورد و بیشتر از همه رمان و نمایشنامه می خواند. توانایی خاصی در عرصه هنر دارد. هم مجری گری کرده، هم کارگردانی و بازیگری، هم آوازخوانی و… همسرش به شدت مهربان است. پدرش سال ها قبل سکته کرد و از دنیا رفت.

شایعات زیادی مبنی بر اختلافات او و مهراب و پیمان قاسم خانی در رسانه ها منتشر شد. علاقه خاصی به سیامک انصاری دارد.

«شب های برره»، «مرد هزار چهره»، «باغ مظفر»، «ویلای من» و… از جمله کارهای موفق او در عرصه تلویزیونی است. او به تازگی مجموعه طنز «شوخی کردم» را روانه شبکه نمایش خانگی کرده است.

روزهاي زندگي/ شماره ۴۳۵/ نيمه اول دي ماه ۹۲/ از: زهرا مكرم رفتاري/ صفحه ۵۳