نگرانی‌ها درباره گودبرداری متروی حقانی

به گزارشافکارنیوز،ریزش زمین در ایران زمین؛ تخریب بخشی از خیابان ایران به دلیل شکستگی لوله آب. این نخستین خبری بود که از گود ۴۰ متری خیابان ایران زمین در محافل خبری پیچید و توجه اعضای شورای شهر را به خود جلب کرد.

با بررسی‌های کمیسیون عمران شورا نتایج قابل توجهی به دست آمد و مشخص شد این پروژه ۱۶ هزار و ۲۴۳ متر مربعی بر اساس طرح تفصیلی قدیم تجاری و براساس طرح تفصیلی جدید در پهنه R۲۲۱(پهنه مسکونی) واقع شده اما به درخواست مالک به انضمام نظر شورای معماری منطقه مبنی بر احداثمجموعه تجاری، اداری، فرهنگی و هتل در ۳۱ طبقه روی همکف به کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌شود. طبق بند ۶ صورتجلسه شماره ۵۱۴ کمیسیون ماده ۵ در تاریخ ۲ بهمن ۹۱ با احداث۸ طبقه زیرزمین و ۲۷ طبقه روی آن در دو بلوک مجزا به صورت تجاری، اداری و هتل موافقت می‌شود.

در ادامه بررسی‌های انجام شده مشخص شد علل گسیختگی دیوار گودبرداری و ریزش خیابان ایران زمین، نفوذ آب از داخل خاک دستی، سست شدن قسمت‌هایی از خاک طبیعی و افزایش فشار جانبی خاک، تغییر شکل اضافی لوله اصلی آب و فاضلاب و شکستن آن و در نهایت به دلیل سهل‌انگاری عوامل دخیل در پروژه پدیده آمده است. همچنین آزمایشات انجام شده اولیه و نتایج مبنای محاسبات پایدارسازی صحیح نبوده و به نظر می‌رسد فرضیات اولیه طراحی خوشبینانه در نظر گرفته شده است، ضمن این‌که روش پایدارسازی، فواصل انکرها و ضخامت بتن‌پاشی نیز مناسب نبوده است.

اعضای شورای شهر تهران برای نخستین بار در عمر شورایی خود این موضوع را مجدانه تا جایی پیگیری کردند که در نهایت در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گزارشی درباره ریزش گودبرداریپروژه ایران زمینمتعلق به بابک زنجانی مطرح شد و پس از اظهار نظرهای اعضای شورای عالی شهرسازی و به پیشنهاد محمد سالاری(‌رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران‌)، لغو مصوبه کمیسیون ماده ۵ در ارتباط با ارائه مجوز ساخت برای این پروژه‌، به تصویب رسید؛ اما لغو مجوز ادامه فعالیت در پروژه ایران زمین که هدف نهایی اعضای شورای شهر محسوب می‌شد تنها کلیت ماجرا بود.

در پی اجرای این پروژه و بعد از حادثه ریزش زمین، تعدادی از واحدهای مسکونی صدمه دیدند و ترک‌خوردگی‌ خانه‌ها که باعثنگرانی اهالی آن‌ها شد هرچند در این حادثه به هیچ‌کس آسیبی نرسید و اصطلاحاً خون از دماغ کسی نیامد اما نکته‌ای که باید از آن عبرت گرفت این است که یک پروژه با ابعاد کوچک یا وسیع علاوه بر داشتن مجوز قانونی باید نکات ایمنی را با توجه به مختصات آن به صورت جدی مورد توجه قرار داد اما آیا این دقت و هشدار در پروژه‌های دیگر به کار برده‌ خواهد شد؟

گود عمیق دیگری در بزرگراه شهید حقانی، رو به‌روی مترو حقانی انجام شده که با ایرانیت‌های قرمز و مشکی از مسیر عبور باریک تعبیه شده برای مسافران مترو، از یکدیگر جدا می‌شود. در این پروژه از تابلوی زرد رنگ مشخصات پروژه خبری نیست در حالی که نصب این تابلو برای همه پروژه‌ها الزامی است. در عین حال عرض، طول و عمق این پروژه برای بسیاری از رهگذران، یادآور پروژه ایران زمین است و این بیم وجود دارد که سرنوشتی مشابه ایران زمین در انتظار آن باشد و اینبار جان نه یک نفر بلکه چندین نفر راه به خطر بیندازد.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از اجرای این پروژه اطلاعی نداشت اما این وعده را داد که موضوع را مورد پیگیری قرار دهد. امید است اجرای این پروژه علاوه بر داشتن مجوز قانونی به معنای واقعی و بدون دور زدن آن، ‌ همه نکات ایمنی در آن سنجیده شده باشد تا جان افرادی که به دلیل استفاده ازمترو تعداشان نیز قابل توجه است به خظر نیفتد و اعضای شورای شهر با جدیت قبلی به این پروژه نیز توجه لازم را نشان دهند.