آخرین اخبار از سازمان حج و زیارت

به گزارشافکارنیوز،سعید اوحدی در نشست خبری سازمان حج و زیارت با بیان این که آمار اعلام شده زائران ایرانی حاضر در مراسم اربعین در عتبات عالیات توسط طرف عراقی که بین ۷۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون نفر بود صحت ندارد و آمارها به این گونه است که حدود ۱۷۵ هزار نفر از مرز مهران، ۱۵۰ هزار نفر از مرز شلمچه و ۱۰۰ هزار نفر از مرز چزابه و در نهایت ۶۵ هزار نفر به صورت هوایی از مرز ایران عبور کردند که مجموع آن‌ها ۴۹۰ هزار نفر می‌شود.

*همه زائران ایرانی اربعین در عتبات بیمه شدند


وی با بیان این‌که سال گذشته ۲۳۰ هزار نفر در ایام اربعین در عتبات حضور یافتند، تصریح کرد: عمده اقامت زائران در حسینیه‌ها و موکب‌های بین‌راهی بود که به هیچ وجه امکان نداشت سازمان حج و زیارت در حوزه تدارکات و اقامت زائران وارد شود و به این جمع‌بندی رسیدیم که آن‌چه که در عراق وجود ندارد مورد توجه ما قرار گیرد.

اوحدی تصریح کرد: موضوع اول بیمه بود که به دلیل شرایط امنیتی عراق در آن ایام، بیمه، خدمتی واجب به حساب می‌آمد، لذا حدود ۹۰ درصد زائران تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و هزینه بیمه ۱۰ درصد بقیه را سازمان حج و زیارت پرداخت کرد چرا که در دو روز منتهی به ایام اربعین به دلیل تجمع سنگینی که در پشت مرز مهران و چزابه ایجاد شد، نیروی انتظامی مجبور به باز کردن مرز شد و حدود ۴۰ هزار نفر از مرز عبور کردند.

وی اضافه کرد: ۲ حادثه در این ایام داشتیم که یکی مربوط به افرادی می‌شد که از کاروان جدا شدند و ۲ زائر به شهادت رسیدند و ۱۲ هزار زائر دیگر مجروج شدند. در این زمینه شرکت شمسا کارهای مربوط به پرداخت دیه را پیگیری می‌کند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حادثه دیگر انفجار بین کوت و مهران بود که ۵ زائر روی مین رفتند و متأسفانه یکی از این زائران قطع پا شد که مخارج آن را از بیمه می‌گیریم.

اوحدی با بیان این‌که هنوز هم راه سامرا بسته است، خاطر‌نشان کرد: حادثه دیگری هم که شمسا به دنبال آن است مربوط به خانمی می‌شد که در تصادفی با یک کامیون در مسیر نجف به رحمت خدا رفت و آن کامیون فرار کرد. فعالیت‌های مربوط به بیمه آن در حال انجام است.

وی افزود: اقدام دیگر سازمان حج و زیارت مربوط به هیئت پزشکی بود که تمام زائران بدون استثنا تحت پوشش قرار دادیم و این هیئت پزشکی در مرزها، در مسیر نجف به کربلا و در کربلا مستقر بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که حتماً سال بعد زائران اربعین بیش‌تر خواهد شد، گفت: امروز جلسه سوم ما برای آسیب‌شناسی مشکلات اربعین تشکیل می‌شود که در آن اداره گذرنامه، گمرک، شورای تأمین، بانک، بیمه و مناطق آزاد حضور دارند.

*تشکیل ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت / تأسیس ۲ زائرسرا در مرزهای شلمچه و چزابه / راه‌اندازی شرکت امید زائر


وی با بیان این‌که سال گذشته حدود ۵ نفر در مرز به دلیل ازدحام جمعیت تلفات داشتیم، یادآور شد: خوشبختانه امسال به دلیل ساماندهی‌های صورت گرفته حتی یک مورد هم تلفات شاهد نبودیم.

اوحدی یادآور شد: پیشنهاد سازمان حج و زیارت تشکیل ستاد دائمی اربعین در این سازمان با حضور ۱۱ عضو دائمی و با همکاری شمسا و کاروان راهیان نور است که امیدواریم در این راستا بتوانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای سال بعد داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: امیدواریم برای سال آینده ساماندهی زائران در شهرهای خود و در دفاتر حج و زیارت صورت گیرد و اقداماتی مانند ویزا و اقامت از همان‌جا برای زائر هماهنگ شود. از طرفی سازمان بسیج و راهیان نور امکانات خوبی به خصوص در مرز شلمچه مانند مجموعه شهید باکری دارند که می‌توانیم به عنوان محل استقرار زائر از این مکان استفاده کنیم.

وی گفت: مشکلات جدی امسال ما اقامت در نقاط صفر مرزی، سرویس بهداشتی و موضوع سلامت زائران در مرز بود که متاسفانه تعداد زیادی از زائران برای گرفتن ویزا به مرز آمدند در حالی که امکانات طرف عراقی کم بود به طوری که ما در مرز مهران ۱۸ گیت گذرنامه داشتیم و آن‌ها فقط ۳ گیت داشتند. از طرفی مشکل ویزای اضطراری نیز مشهود بود به طوری که مردم نیز ۳ روز در پشت مرز منتظر ویزای اضطراری بودند و یک روز آن را در باران به سر بردند لذا امیدواریم سال آینده شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

اوحدی ادامه داد: شرکتی در سازمان حج و زیارت تحت عنوان شرکت امید زائر در حال ثبت است که یکی از وظایف اصلی آن توسعه زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به زائر در داخل کشور است. چرا که به عنوان مثال در داخل کشور دو مکان استراحت بین راهی برای زائر وجود ندارد که امیدواریم با هماهنگی وزارت راه بتوانیم سال بعد دو مکان استراحت بین راهی در مرزهای چزابه و شلمچه ایجاد کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: بنا داریم دو زائرسرا با امکانات اقامتی و ظرفیت ۶ هزار نفر در مرز چزابه ایجاد کنیم که این زائرسرا به صورت حسینیه است و یک زائرسرا هم به صورت هتلی در مرز شلمچه ایجاد کنیم که زمین آن تاکنون اختصاص یافته است و یک سال و نیم زمان می‌برد این دو زائرسرا در ایام عاشورا، عرفه و نوروز هم می‌توانند خدمت‌رسانی کنند.

*معدل تأخیر پرواز عمره: ۱۶ دقیقه / صرفه‌جویی ۱۸ میلیون دلار در مسکن عمره و حج


وی درباره عمره نیز گفت: امسال برای نخستین بار بعد از انقلاب زائران توانستند ایام اربعین را در مدینه باشند و با پیش‌بینی که داشتیم تاکنون هیچ مشکلی گزارش نشده است. تا امروز ۵۰ هزار زائر به عمره مشرف شدند که ۲۳ هزار نفر در مدینه، ۲۳ هزار نفر در مکه هستند و در کل ۲۸ هزار نفر به صورت هفتگی مشرف می‌شوند که معدل تأخیر پرواز تاکنون ۱۶ دقیقه است.

اوحدی با بیان این‌که این میزان تأخیر برای ۱۲۵ پرواز انجام شده قابل قبول است، تصریح کرد: پرواز به فرودگاه تبریز به دلیل آب و هوای مه‌آلود لغو شد و به فرودگاه ارومیه منتقل شد. در ایام عمره روزانه ۱۴ پرواز از ۲۰ ایستگاه پروازی انجام می‌شود که ۵ تیر سال آینده آخرین پرواز به مدینه مشرف می‌شوند. در مرحله اول ۴۰۰ هزار زائر مشرف خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: در مرحله دوم نیز ثبت‌نام برای عمره از هشتم فروردین‌ آغاز می‌شود. همچنین ثبت‌نام اولویت‌ها نیز دوم بهمن‌ امسال آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‌که تا امروز مشکل خاصی در بحثعمره نداشتیم، یادآور شد: تا امروز ۱۲ روز ذخیره ویزا داریم که این نشان‌دهنده همکاری خوب کنسولگری‌های مشهد و تهران است.

اوحدی با اشاره به حج تمتع نیز گفت: با برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گرفته تا امروز صددرصد مسکن مورد نیاز را اجاره کردیم و در مجموع ۱۸ میلیون دلار در مسکن عمره و حج صرفه‌جویی کردیم که این موضوع به دلیل حضور به موقع در بازار حج بود به طوری که ۱۰ میلیون دلار در تمتع و مابقی در عمره صرفه‌جویی شد.

*تعدیل ۱۵ تا ۲۰ درصد نیروی انسانی حج / دارندگان فیش تا بیستم دی‌‌ ۸۴ برای حج اعلام می‌شوند

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: برای تمتع، ۲۹ دی ‌یعنی هفدهم ربیع‌الاول آگهی ثبت‌نام برای افرادی که ودیعه سپرده‌اند منتشر می‌شود و ثبت‌نام در ایام فجر یعنی ۱۹ و ۲۰ بهمن‌ آغاز می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ و نیم ماه زودتر است و امیدواریم قبل از پایان سال کاروان‌ها بسته شوند.

وی با بیان اینکه اعزام‌ها در نیمه دوم شهریورماه صورت خواهد گرفت: گفت: دارندگان فیش تا بیستم دی‌ماه ۸۴ اعلام می‌شوند. از طرفی تجربه خوبی در عمره امسال داشتیم که آن اعلام به صورت پلکانی بود و موجب شد که دیگر شاهد صف‌های طولانی زائران نباشیم و همین کار را در تمتع انجام خواهیم داد.

اوحدی با اشاره به قیمت تمتع نیز گفت: به لحاظ تخفیف‌های صورت گرفته و تعدیل ۱۵ تا ۲۰ درصد نیروی انسانی در بین افراد اجرایی سازمان و هیئت پزشکی قیمت تمام شده کاهش خواهد داشت و به همین میزان می‌توانیم زائر بیشتر ببریم.

وی اضافه کرد: با بانک ملی نیز مذاکراتی داشتیم که امیدواریم تا پایان همین هفته حدود سودی که به زائر تعلق می‌گیرد را اعلام کنند تا بتوانیم قیمت قطعی را ثبت و اعلام کنیم.

*ملاقات با وزیر حج عربستان و وزیر جهانگردی عراق


رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: آن‌چه در عربستان اتفاق افتاده این است که ۴۸ هزار نفر ساعت می‌توانند در ایام حج تمتع طواف کنند که به دلیل توسعه مسجدالحرام این میزان تاکنون به ۳۵ هزار نفر کاهش یافته است لذا ۲۰ درصد زائران هر کشور کم شد و ما سال آینده نیز مانند امسال ۶۴ هزار نفر زائر را داریم اما پیش‌بینی کشور عربستان این است که تا دو سال آینده ظرفیت همین است و بعد از دو سال با توسعه صورت گرفته در مسجدالحرام ظرفیت به ۱۴۰ هزار نفر در ساعت می‌رسد که آن‌جا ظرفیت زائران ۲ تا ۳ برابر خواهد شد.

اوحدی گفت: به دعوت وزیر جهانگردی عراق بیست و چهارم دی‌‌ به همراه نماینده بعثه مقام معظم رهبری و مدیر عامل شمسا به عراق سفر می‌کنیم و دو موضوع سرمایه‌گذاری در عراق و همسان‌سازی قیمت‌هایی که فرودگاه نجف و استانداری بغداد و نجف از زائران می‌گیرند با آنچه که ما در ایران از زائران عراقی می‌گیریم پیگیری خواهیم کرد. امیدواریم در همین سفر آشپزخانه مرکزی کربلا افتتاح شود.

وی افزود: همچنین ۲۵ ربیع‌الاول با وزیر حج عربستان ملاقات خواهیم داشت که در آن زمان سهمیه حج تمتع مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اولویت‌های اول عمره گفت: این اولویت‌ها به صورت پلکانی اعلام می‌شود و در استان‌های مختلف بستگی به استقبال زائر دارد در برخی استان‌ها تا اولویت ۵۰۰ و در برخی مانند تهران تا ۵۵۰ و در برخی استان‌ها مانند خراسان تا ۴۰۰ را رفته‌ایم.

اوحدی با بیان اینکه این اولویت‌ها از ۳۰۰ اعلام می‌شود گفت: نگاه سازمان حج و زیارت این است که برای سال آینده اگر اولویت‌های اعلام شده مانند یک تا ۳۰۰ مراجعه نکنند به اولویت آخر منتقل خواهند شد.

وی درباره قیمت حج تمتع نیز گفت: نگاه اصلی ما تلاش برای رضایت زائر است اما باید در نظر داشت که ۵۰ تا ۶۰ درصد خدمات در عربستان انجام می‌شود لذا امیدواریم افزایش قیمتی نسبت به سال پیش نداشته باشیم.

*بازماندن حساب‌های شمسا علت دارد


رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص حساب‌های شمسا نیز گفت: شرکتی باید به صورت مستقل به حسابرسی شمسا رسیدگی کند و شمسا به دلیل جواب ندادن تاییدیه شرکت‌های هواپیمایی درباره میزان بدهی هنوز نتوانسته است اعلام حساب کند.

وی اضافه کرد: در شرکت‌هایی مثل امید زائر یکی از وظایف شورای عالی اداری که در سال ۸۵ مصوبه‌ای تصویب و ابلاغ کرد از جمله وظایف خدمات‌رسانی به زائران حج و زیارت مورد توجه قرار گرفت و این شرکت‌ها می‌بایست خدماتی مانند زائرسرا و هتل و امکانات حمل و نقل را تأمین کنند.

اوحدی گفت: در حال باز کردن فضا برای ورود بخش خصوصی هستیم و به عنوان مثال مجموعه زائرسرای شلمچه با حضور بانک‌های خصوصی و بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود. سازمان حج و زیارت نقش نظارتی برای رعایت استانداردها و شرکت‌های شمسا را دارد.

*برخی زائران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فقط هزینه بلیط هواپیما پرداخت کردند


وی درباره اتفاقات رخ داده در ایام اربعین گفت: متأسفانه پرواز فراز قشم یکی از مشکلاتی بود که زائر در آن ۴۳ ساعت معطلی داشت و به همین دلیل از فرودگاه امام زائر از هواپیما بیرون نمی‌آمد. همچنین برخی زائران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فقط هزینه بلیت پرداخت کردند در حالی که قیمت بلیط هواپیمایی شرکت شمسا ۴۲۰ هزار تومان است. ما مسئول تخلف نیستیم و زائران باید به مراجع ذیربط مراجعه کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این‌که در برخی از کاروان‌ها ۹۰۰ هزار تومان از هر زائر گرفتند اما آن‌ها را در پارکینگ خوابانده بودند، گفت: برای حل این مشکل مردم باید توجه داشته باشند که از مسیرهای قانونی برای اعزام به عتبات عالیات مراجعه کنند.

اوحدی گفت: ابلاغ کردیم که در قراردادها قید شود به ازای هر ساعت تاخیر در پرواز، شرکت هواپیمایی باید مبلغی را به عنوان خسارت بپردازد.

*بریده‌شدن دست دلالان فروش فیش حج


وی درباره نقل و انتقالات فیش حج نیز گفت: زمانی که قرار بود نقل و انتقالات فیش عمره آزاد شود سوال بود که شاید این قیمت به ۵ میلیون تومان نیز برسد اما امروز با قاطعیت می‌گوییم که قیمت فیش عمره به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است در حالیکه هفته پیش دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: برای این منظور دفاتر مسافرتی مورد وثوق سازمان در مناطق مختلف تهران و شهرستان‌های کشور به منظور انتقال فیش حج هماهنگ شده‌اند که با این اقدام دست بسیاری از دلالان کوتاه شد.

اوحدی اضافه کرد: اول صفر برای همه زائران کشورهای دنیا به منظور شرکت در عمره سایت باز می‌شد به غیر از ایران که خوشبختانه امسال با اقدامات انجام شده این موضوع حل شد.

وی گفت: تا امروز جمع آمار نقل و انتقالات فیش عمره نسبت به ۴۵۰ هزار زائر، ۱۳۰۰ فیش بود که عددی حساب نمیشود مطمئنم که این رقم هفته آینده به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر میرسد.