پاسخ آموزش‌وپرورش به نحوه تأمین امنیت سرویس‌ها

به گزارشافکارنیوز،سرویس‌های دانش‌آموزی این روزها شاید به یکی از خبرسازترین اخبار در رسانه‌ها تبدیل شده‌اند چرا که هر چند روز یک بار خبری از تصادف سرویس دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور مخابره می‌شود.

اگر چه انجمن اولیا و مربیان در هر شهری وظیفه عقد قرارداد برای تأمین سرویس دانش‌آموزی را بر عهده دارد و همه ساله در آستانه سال تحصیلی شاهد برگزاری جلسات مشترک میان مسئولان آموزش و پرورش، تاکسیرانی و پلیس برای تامین امنیت سرویس‌های دانش‌آموزی هستیم اما هنگامی که سال تحصیلی آغاز می‌شود دائما اخباری از تصادف سرویس‌ دانش‌آموزان به گوش می‌رسد حال سوالی که مطرح می‌شود این است که برنامه‌ریزی‌‌ها برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور تأمین امنیت سرویس دانش‌آموزان به چه صورت است و چرا سوانح مربوط به سرویس دانش‌آموزان افزایش یافته است؟ موضوعی که علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در واکنش نسبت به آن می‌گوید: دستورالعمل سرویس مدارس از قبل هم در آموزش و پرورش ابلاغ شده است اما متأسفانه برخی استان‌ها توجه نمی‌کنند.

در همین زمینه با حسن حسینی معاون دفتر برنامه‌ریزی انجمن اولیا و مربیان مدارس به گفت‌وگو نشستیم تا مطلع شویم که به منظوز تأمین امنیت سرویس دانش‌آموزان چه اقداماتی انجام می‌شود؟

وی با اشاره به این‌که آئین‌نامه اجرایی سرویس مدارس مصوب وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور در سال ۸۷ مصوب و به تمام مدارس کشور ارسال شد، گفت: همچنین دستورالعمل اجرایی سرویس مدارس را با هماهنگی وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم. بر اساس ماده ۱۲ آئین‌نامه، شیوه نامه اجرایی را در سال ۹۰ تنظیم و آن را ابلاغ کردیم که تمام مراحل مربوط به تأمین سرویس دانش‌آموزی را در آن ذکر کرده‌ایم.

حسینی ادامه داد: در هر استان کارگروه ماده ۱۸ که مدیر کل آموزش و پرورش استان، نماینده استانداری، تاکسیرانی و شورای شهر در آن حضور دارند تصمیمات مربوط به تأمین و نظارت بر سرویس دانش‌آموزان را اتخاذ می‌کند یعنی تمام مراحل برای تأمین امنیت سرویس دانش‌آموزان از جمله تأمین اتومبیل‌های استاندارد باید در هنگام عقد قرارداد لحاظ شود.

** استفاده از خودروی ون و تاکسی در محدوده طرح ترافیک


معاون دفتر برنامه‌ریزی انجمن اولیا و مربیان مدارس با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل سرویس مدارس در محدوده اصلی طرح ترافیک برای سرویس مدارس باید حتماً از ون و تاکسی استفاده شود، عنوان کرد: همچنین در محدوده زوج و فرد اولویت نخست ما استفاده از خودروی تاکسی و ون است که در صورت عدم تأمین این خودروها آن وقت از خودروهای شخصی استفاده می‌شود که رانندگان سرویس دانش‌آموزان باید دارای صلاحیت‌های لازم، معاینه فنی و بیمه باشند همچنین رانندگان خودروهای شخصی علاوه بر بیمه باید بیمه مکمل داشته باشند تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد دانش‌آموز و خانواده وی متضرر نشوند.

وی بیان کرد: ‌ رانندگان خودروهای ون و تاکسی از سیستم تاکسیرانی و اتوبوسرانی انتخاب می‌شوند که پرونده آن‌ها در این سازمان‌ها بوده بنابراین هویتشان محرز است اما رانندگان خودروهای شخصی نیز پرونده‌اشان در تاکسیرانی سازماندهی می‌شود. البته باید گفت که در برخی مواقع حادثه قابل اجتناب نیست اما در مواردی شاهدیم که رانندگان و خودروهای انتخاب شده مناسب نیستند که باید در استان‌ها بیش‌تر به آن توجه کرد، کارگروه ماده ۱۸ در هر استان باید در هنگام انتخاب سرویس دانش‌آموزی دقت لازم داشته باشند و بحثساماندهی و رعایت استانداردها بر عهده آن‌هاست، سازمان تاکسیرانی هنگامی که ماشینی را در اختیار سرویس مدارس قرار می‌دهد این وسیله باید استانداردهای لازم را داشته باشد.

حسینی ادامه داد: مدیران مدارس با تاکسیرانی تفاهمنامه‌ای را امضا می‌کنند بنابراین باید مطابق شاخص‌ها و استانداردها ماشین‌ها در اختیار سرویس دانش‌آموزی قرار ‌گیرد و اگر هر استان که با پیمانکاران قرارداد بسته‌اند، خودروهای فرسوده در اختیارشان قرار می‌دهند این کار تخلف است و کارگروه ماده ۱۸ باید پاسخگو باشد.

معاون دفتر برنامهریزی انجمن اولیا و مربیان مدارس گفت: تمام رؤسای گروه انجمن اولیا و مربیان شهرهای مختلف از ابتدای تابستان در جلسات کارگروه ماده ۱۸ شرکت و عواملی را در مناطق تعیین کردهاند که بر سرویسها نظارت داشته باشند؛ استانداردها را نیز تعریف و به مناطق ابلاغ کردهاند و تلاش کردهاند تا هر مدیری به صورت شخصی با افرادی که شایستگی ندارند قرارداد نبندند و کارها به گونهای پیش میرود که از مناطق آموزش و پرورش بر سرویسها نظارت دارند.