به گزارشافکارنیوز،دکتر سعید متصدی در نشست خبری هفته هوای پاک اظهار کرد: برنامه‌های هفته هوای پاک در روز ۲۷ دی ماه با سخنرانی دکتر ابتکار به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه آغاز می‌شود.

وی با اعلام شعار «انرژی پاک، مسئولیت اجتماعی و آسمان آبی» به عنوان شعار هفته هوای پاک در سال ۹۲ اظهار کرد: برنامه‌هایی که در این هفته به اجرا درمی‌آید در طول کل سال برای داشتن هوایی پاک و آسمان آبی به اجرا درخواهد آمد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: استفاده از سیستم‌ها، موتورها و خودروهای برقی که میزان آلایندگی بسیار کمتر و حتی در حد صفر دارند می‌توان تا حد زیادی آلودگی هوا را کاهش داد که به همین دلیل سعی می‌کنیم در سال جدید ورود این خودروها را به کشور تسهیل کنیم.

متصدی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی در خصوص حل معضل چالش آلودگی هوا گفت: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده و همه اقشار باید در این راه تلاش کنند به همین دلیل برنامه‌هایی که در سال آینده در این زمینه به اجرا درخواهد آمد با حضور همه گروه‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه علاوه بر حق مردم به سیستم، سیستم نیز یک حق بر گردن مردم دارد، افزود: اگر همه با هم تلاش کرده و برنامه‌هایی که با منطق علمی و تدبیر ریخته شده اجرا شود، قطعا کاهش آلودگی هوا و بسیاری از مسائل مربوط به ارتقای کیفیت و حفظ محیط زیست انجام شدنی خواهد بود.

امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش


معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص دیگر برنامه‌های هفته هوای پاک سال ۹۲ تصریح کرد: شنبه ۲۸ دی ماه تفاهم نامه‌ای میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست امضا خواهد شد که بر اساس آن مدرسه‌های زیست محیطی یا Eco school پس از اجرا به صورت پایلوت در تمام کشور اجرا خواهد شد.

متصدی ادامه داد: در این صورت آموزش‌های مقطعی که تنها برای گروه سنی بزرگسال ارائه می‌شود به عنوان یک آموزش دائمی در تمام مدارس کشور از سنین کودکی ارائه خواهد شد.

به گفته وی ۲۹ دی ماه همایشی با حضور جامعه مدنی و مسئولین تراز اول کشور برگزار می‌شود تا ارتباطی برقرار شود که در آن هم نظر مسئولان و هم نظر جامعه مدنی شنیده شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: همچنین در این روز برای دلجویی از افرادی که ممکن است به دلیل آلودگی هوا به بیماری سرطان مبتلا شده باشند به صورت نمادین از موسسه محک بازدید خواهیم داشت که این برنامه توسط اداره کل محیط زیست استان تهران انجام خواهد شد.

وی سپس به تشریح برنامه‌های روز ۳۰ دیماه پرداخت و افزود: در این روز از خودروی برقی ساخت داخل کشور رونمایی خواهد شد. همچنین بر اساس تفاهم نامه‌ای که میان سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه تهران منعقد می‌شود برنامه استقرار ایستگاه سنجش آلودگی هوا در این دانشگاه را خواهیم داشت.

متصدی ادامه داد: در روز اول بهمن ماه دکتر ابتکار در صحن علنی شورای شهر حضور پیدا کرده و در این زمینه سخنرانی می‌کند چرا که شوراها به عنوان مسئولین اجتماع و کسانی که منتخب مردم هستند نقش بسیار عمده‌ای را می‌توانند در کاهش آلودگی هوا و اجرای برنامه‌های آن داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین در این روز کارگاه آموزشی ویژه صنایع با محوریت HSE برگزار می‌شود و در جوار آن یک نمایشگاه کتاب نیز برپا خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در روز چهارشنبه دوم بهمن ماه در شهر پیشوای ورامین یک بوستان زیست محیطی افتتاح شده و در کنار آن مسابقه دو برگزار خواهد شد.

متصدی با اشاره به برگزاری یک همایش در زمینه بررسی آلودگی هوای شهر تهران توسط شهرداری اظهار کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این همایش شرکت خواهند کرد.

به گفته وی در روز شنبه پنجم بهمن ماه جشنواره بزرگ کودکان و نوجوان و هوای پاک در پارک پردیسان تهران افتتاح می‌شود که چهار روز ادامه دارد.

در روز یکشنبه ششم بهمن ماه نیز افتتاح آنلاین خروجی دودکش‌ها را خواهیم داشت همچنین برنامه بازدید از موتورخانه‌ها برای کاهش مصرف انرژی با حضور استاندار تهران از استانداری آغاز خواهد شد.

کنترل و معاینه فنی ۱۰۰۰ موتورخانه طی یکسال


متصدی با بیان اینکه در سال آینده طرح کنترل و معاینه فنی ۱۰۰۰ موتورخانه به اجرا درخواهد آمد افزود: در بحثصرفه‌جویی در مصرف انرژی برای سیستم‌های دولتی بسیار جدی هستیم که به همین دلیل این طرح را از خود سازمان حفاظت محیط زیست آغاز کرده‌ایم.

وی گفت: در ایران در هر متر مربع ساختمان ۵۰۰ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود در صورتی که در دنیا حتی در بدترین شرایط نیز مصرف انرژی ۱۰۰ کیلووات در متر مربع است که اگر بتوانیم فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد در زمینه مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم کل گاز نیروگاه‌های کشور تامین می‌شود و مجبور نیستیم از سوخت مازوت استفاده کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حالی که بیش از ۹۰ درصد نیروگاه‌های کشور قابلیت مصرف سوخت گاز را دارند به دلیل کمبود مجبوریم از سوخت مازوت استفاده کنیم که بسیار آلودگی بالایی دارد.

متصدی با بیان اینکه هوشمند کردن موتورخانه‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد، افزود: این مساله برای اعضای واحدهای مسکونی نیز منافع اقتصادی داشته و یک نتیجه برد برد است که در نهایت باعثمی‌شود هوای سالم‌تری تنفس کنیم.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی در تمام دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود


وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۹۰ قانون پنجم توسعه تمام دستگاههای دولتی در حال اجرای طرحهای صرفهجویی در مصرف انرژی هستند گفت: اگر این فرهنگ در کشور رواج پیدا کند قطعا میزان مصرف انرژی کاهش خواهد یافت.