دیدار محمدجواد لاریجانی با هیئت پارلمانی ایرلند

به گزارشافکارنیوز،در محمدجواد لاریجانی در دیدار با هیئت پارلمانی ایرلند با بیان اینکه حقوق بشر نباید مبنای تحمیل از طرف کشورهای غربی به دیگر کشورها باشد اظهار داشت: علقه نظام اسلامی ایران نسبت به حقوق بشر، ریشه در مبانی اسلامی و فرهنگی آن دارد و ما حقوق بشر تحمیلی از سوی غرب را که بخواهد شیوه زندگی ما را تغییر دهد نمی پذیریم.

دبیر ستاد حقوق بشر ضمن استقبال از گسترش گفتگوهای دوجانبه حقوق بشری با سایر کشورها از جمله ایرلند گفت: ما در زمینه حقوق بشر برنامه‌ریزی‌های وسیعی کرده‌ایم که تشکیل این ستاد با این ترکیب و وسعت گویای اهمیت آن برای جمهوری اسلامی ایران است.

لاریجانی سپس به درخواست هیئت ایرلندی که علاقمند بود با قوانین قضایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مخلتف از جمله اعدام، قصاص، وضعیت زنان، اقلیت ها و.. آشنا شود به تشریح سیستم قضایی کشورمان پرداخت و با ذکر چند نمونه گفت: با هرگونه تلاش از سوی کشورهای غربی برای القاء تفسیرهای یکجانبه از اسناد حقوق بشری مخالفیم و آن را نوعی سوءاستفاده از مکانیزم‌های سازمان ملل می‌دانیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه در ادامه به تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها دموکراسی موفق خاورمیانه، در بخش‌های علمی، فناوری، زنان، آموزش، بهداشت و درمان، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم پرداخت و دو مورد آخر را بستر مناسبی برای همکاری‌های مشترک ایران و اروپا دانست.

در ادامه رئیس هیئت ایرلندی ضمن ابراز خوشوقتی از اینکه جزء اولین گروه‌هایی هستند که در دور تازه روابط ایران و اروپا به کشورمان سفر می کنند، ابراز امیدواری کرد سفارت ایرلند در تهران که صرفا به خاطر مسائل مالی تعطیل شده بود مجددا بازگشایی شود.

وی همچنین هدف از این دیدار را تلاش کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، پارلمانی، کشاورزی و حقوق بشری دانست و گفت: قطعا میان ما و شما تفاوت‌های فرهنگی وجود دارد اما بسیار علاقمند هستیم با فرهنگ و قوانین شما در همه حوزه ها از جمله حوزه‌های قضایی، حقوقی و حقوق بشری بیشتر آشنا شویم.

دستاوردهای ایران در حوزه مشارکت زنان، آموزش و بهداشت خیره‌کننده است


هیئت ایرلندی در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای ایران در بسیاری از حوزهها از جمله در بخش مشارکت زنان در مسائل اجتماعی، وضعیت آموزش و بهداشت و درمان بسیار خیره کننده و مثال زدنی است به علاقمندی کشورش مبنی بر گسترش روابط دو جانبه در همه زمینه ها با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و از دبیر ستاد حقوق بشر خواست تا گفتگوهای دوجانبه حقوق بشری ایران و اروپا که چند سالی است متوقف شده، از سر گرفته شود و نیز گفتگوهای حقوق بشری میان ایران و ایرلند نیز در دوبلین و تهران پایه گذاری شود.