به گزارشافکارنیوز،بهنام گشتی‌زاده با بیان اینکه مصرف نکردن گوشت قرمز در بیماران مبتلا به نقرس نادرست است، اظهار کرد: بیماران نقرس می‌توانند گوشت قرمز مصرف کنند و تنها شرط مصرف، رعایت رژیم غذایی است.

وی افزود: بیماران نقرس در صورت استفاده از گوشت قرمز باید احتیاط کنند و میزان مصرفی این بیماران در هفته ۶۰ گرم یا ۱۰۰ گرم گوشت باشد. مبتلایان به نقرس علاوه بر احتیاط‌های لازم در پرهیز از مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز باید از مصرف خوراکی‌های شیرین نیز پرهیز کنند.

این متخصص تغذیه با تاکید براینکه اسید اوریک در ایجاد نقرس موثر است، خاطرنشان کرد: بالابودن میزان اسید اوریک در خون می‌تواند منجر به نقرس شود.

گشتی‌زاده افزود: مبتلایان به نقرس بهتر است از گوشت سفید استفاده کنند و میزان مصرف این دسته از مواد غذایی یک یا دو بار در هفته باشد. بیماران مبتلا به نقرس می‌توانند از انواع ماهی‌ها استفاده کنند اما تنها نوع ماهی که مصرف آن برای بیماران منع شده ماهی قزل آلا و کولی است.

وی بیان کرد: مصرف مواد غذایی که منجر به بالارفتن اسید اوریک خون در بدن می‌شود برای بیماران نقرسی مناسب نیست، بهتر است گوشت قرمزی که بیماران نقرس مصرف می‌کنند بدون چربی باشد تا میزان اسید اوریک خون بالا نرود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه آب گوشت از مصرف گوشت در افزایش اسید اوریک خون موثرتر است، گفت: برخی از بیماران از خوردن گوشت قرمز در غذاها پرهیز می‌کنند اما آب گوشت را مصرف می‌کنند که باید به این بیماران هشدار داد که آب گوشت نیز منجر به بالارفتن اسید اوریک خون می‌شود.

گشتی‌زاده با بیان اینکه بیماری نقرس در مردان بیش از زنان مشاهده می‌شود، اضافه کرد: تغذیه اثرات مهمی بر درمان بیماری نقرس دارد، بنابراین به بیماران نقرس توصیه می‌شود میزان مصرف سبزی و میوه‌جات خود را افزایش دهند.

وی به درمان دارویی بیماری نقرس اشاره کرد و ادامه داد: معمولا داروهایی که به منظور درمان بیماری نقرس برای بیماران تجویز می‌شود منجر به کاهش اسید اوریک خون شده و از رسوب اسید اوریک خون جلوگیری می‌کنند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: در صورت بالا رفتن میزان اسید اوریک خون قسمت‌های تحتانی بدن مانند انگشتان پا و حتی در صورت شدت افزایش میزان اسید اوریک خون، انگشتان دست و مفاصل آن شدیدا ورم می‌کنند. یکی از علایم مبتلا شدن به بیماری نقرس، ورم کردن در قسمت‌های تحتانی بدن است.

وی گفت: توصیه میشود بیماران مبتلا به نقرس از مصرف حبوباتی مانند نخود و لپه، پرهیز اما از سایر حبوبات به اندازه کم میتوانند استفاده کنند.