وزیر بهداشت: شعار ندهیم و برای رفع مشکلات عمل کنیم

به گزارشافکارنیوز،حسن قاضی‌زاده هاشمی امروز در مراسم تکریم و معارفه معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: پرستاری شغل شریفی است و در مورد اهمیت آن نیازی به صحبت کردن نیست اما کارهایی که در آینده باید انجام شود نیازمند فضاسازی و فرهنگ سازی، اقناع سیاستگذاران، تأمین منابع مالی و واقع بینی نسبت به مشکلات نظام سلامت است که تا پایان سال برنامه‌ها به این سمت و سو خواهد رفت.

وی ادامه داد: کار پرستاران سخت است و با مشکلات سال های گذشته که انباشته شده سختی کارشان افزوده شده است. بسیاری از پرستاران در نقاط مختلف کشور شاید بیش از ۲۰ ماه است که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

هاشمی گفت: مطالبات پرستاران ماه ها عقب افتاده و کمبود نیرو آنها را آزار می‌دهد، از سوی دیگر مطالبات مردم به حق است و اولین سفیری که در حوزه سلامت با ان رو به رو می‌شوند پرستاران هستند.

وی ادامه داد: مردم کاستی‌های حوزه درمان را از پرستاران طلب می‌کنند و کاری ندارند که دولت و مجلس چه رفتاری را دارند، کسی که بیمار است فقط بیماری خود را می بیند و مشکل ما را مد نظر قرار نمی‌دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به عدم ارتقای شغلی و انضباطی پرستاران گفت: فکر می‌کنم بعد از انقلاب حوزه پرستاری به خوبی مدیریت نشده است و شاکله آن به هم ریخته است. این نظام باید بازسازی می‌شد اما متأسفانه کارها هیئتی انجام شد و باعثشد چندین دهه را از دست بدهیم.

هاشمی با تأکید بر بازسازی سلسله مراتب در حوزه پرستاری و کمک گرفتن از روسا و مدیران پرستاری گفت: باید استانداردهای پرستاری بین‌المللی شود. در حال حاضر از این استانداردها تعریف بومی داریم و متناسب با شرایط و باورهایمان می‌تواند متناسب شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: جایگاه پرستاری در نظام سلامت به هم ریخته است، از یک خدمتگذار یک مرتبه به پرستار می‌رسیم در حالی که پرستاری نباید با پزشکی فاصله داشته باشد، ما بهیاری و کمک پرستار را از بین بردیم و فقط نیروهای خدماتی وجود دارند. در این میان اگر کسی بهره هوشی بالایی را داشته باشد را در کنار پرستار می‌گذاریم.

هاشمی گفت: این افراد نیز چون رفتار درست با بیمار را نمی‌دانند و با محیط بیمارستان آشنا نیستند دچار توهم می‌شوند و خود را حتی به جای پزشک می‌گذارند، این از مشکلاتی است که در بخش خصوصی دیده‌ام و در بخش دولتی بی حساب و کتاب است.

وی گفت: برای پرستاری بیش از پزشکی به مصاحبه، ارزیابی و روان‌شناسی از کسانی که می‌خواهند بیایند و مرهم درد مردم باشند نیاز داریم و همان طور که افرادی اشتباهی به رشته پزشکی می‌آیند، در پرستاری هم همین آفت وجود دارد.

وی خطاب به معاون جدید پرستاری گفت: هرچه سریعتر مطالبات جامعه پرستاری باید مشخص و پرداخت شود، با مشکلات دولت مواجهیم و رئیس جمهوری در مورد مشکلات خزانه واقعیت را گفته است اما به هر حال این سفره مردم است و پرستاران نیز حق دارند که مطالبات خود را دریافت کنند.

وزیر بهداشت در مورد کمبود نیروی پرستاری گفت: برای رفع کمبود نیرو، خواهش می‌کنم با توجه به پیشینه و فعالیتهای انجام شده در راه حفظ حرمت پرستاری حرکت شود نه اینکه هول شویم و متوسل به راه‌هایی شویم و آموزه‌های پرستاران را لاغر و کوچک کنیم تا هرکسی تصور کند با گذراندن یک دوره ۶ ماهه می‌تواند پرستار شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان از نیروهای بازنشسته و دانشجویان برای رفع کمبودها بهره‌گرفت، ادامه داد: وظیفه ما دفاع از حقوق بیماران است و نباید قبل از مردم مدافع حقوق پزشکان و پرستاران باشیم، مدافع حقوق پزشکان، نظام پزشکی و پرستاران، نظام پرستاری است البته این به معنی بی توجهی ما به حقوق پرسنل نیست اما ما مسئولیت مردم را داریم.

هاشمی افزود: باید گره‌های اصلی را از جامعه پرستاری برداریم و سپس آن را منضبط کنیم، این کار را در حوزه پزشکی هم انجام می‌دهیم، ما ضعف‌های بخش خصوصی را می‌دانیم و به موقع به سراغ پزشکانی می‌رویم، که نباید می‌آمدند و در این مجموعه کار می‌کنند.

وی گفت: قبل از مظلوم نمایی این افراد باید کاری کنیم، بنابراین به سراغ آنها می‌رویم و لکه‌های نامیمون را با کمک خود انجمن‌های علمی و گروه‌هایی که شریف کار می‌کنند از جامعه پزشکی پاک می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه پرستاری به خصوص در کلان‌شهرها رفتارهای ناشایستی وجود دارد، نمی‌گویم به صورت باند اما گروه‌های مختلفی هستند که مخرب هستند و باعثسرشکستگی جامعه پرستاری خواهند شد.

هاشمی همچنین خطاب به مسئولان حوزه سلامت گفت: هیچ قولی را نمی‌توان به مردم داد، نباید مطالبات را بالا ببریم و وعده‌ای را بدهیم که امکان برآورده شدن آن وجود ندارد و کاری را که دولت و مجلس نمی‌تواند انجام دهد نباید به زبان آورد.

هاشمی همچنین بر تشکیل شورای عالی پرستاری در کشور تأکید کرد و گفت: باید آموزش، توسعه، پژوهش، درمان و سیاست‌های پراکنده در حوزه پرستاری در یک جا جمع و مدیریت شود حتی اعتبارات آنها نیز باید یکجا باشد تا مثل اعتبارات بهداشت نشود که به دانشگاه‌ها می‌فرستیم و در جای دیگر هزینه می‌شود و این طور نباشد که حقوق پرستاران صرف توسعه شود و مطالباتشان عقب بیفتد.

هاشمی گفت: تا پایان سال باید مشکل کمبود نیرو و معوقه‌ها را حل کنیم، شرح وظایف و حدود اختیارات معاونت پرستاری تدوین شود و در ساختار دانشگاه‌ها لحاظ شود.

هاشمی همچنین گفت: پرستاران می‌توانند کمک کنند تا نظام سلامت شادابی داشته باشیم، بخش عمده‌ای از مشکلات نظام سلامت با همکاری پرستاران پوشش داده می‌شود چرا که آنچه مردم می بینند فعالیت پرستاران است و حتی بخشی از کار پرستاران به حساب پزشکان نوشته می‌شود و فکر می‌کنند پزشکان هستند که معجزه می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: به پرستارانی احتیاج داریم که اخلاق، نگاه و کردارشان به سلامت نگاه دوران دفاع مقدس باشد که بی منت کار می‌کردند. هرچند که اکنون نیز افراد فداکاری داریم که این گونه هستند اما باید از آنها تقدیر شود به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم سیستمهای تشویقی برای این قبیل افراد وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت همچنین به پرستاری در منزل انتقاداتی وارد کرد و گفت: بنده طرفدار عدم تصدی‌گری هستم و باید آن را گسترش داد اما اینکه به یکباره همه را به هم بریزیم و فضا را برای دو سال آینده آماده کنیم نیاز به مراقبت جدی دارد. پرستارانی که در قالب مراقبت در منزل انتخاب می شوند باید در انتخاب آنها مراقبت کرد چرا که ناموس و خانواده بیماران را در اختیار آنها می‌گذاریم.

وی ادامه داد: آنچه دیده‌ام در این حوزه فقط زشتی بوده و هیچکدام تقریباً پرستار نبودند، پرستار نماهایی بوده‌اند یا نیروهای خدمتی که ۵۰ درصد آنها سابقه دستگیری و زندان داشته‌اند و یک دوره کوتاه یک تا سه ماهه دیده‌اند و برای مراقبت به منازل فرستاده می‌شوند این داستان نیست، واقعیت است و باید در دادن این مجوزها بازنگری و اصلاح شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در این دوره بنا دارم قولی ندهم و به همین دلیل برای رفع کمبودهای نیرو مدت زمان ۳ تا ۵ سال در نظر گرفته می‌شود و نمی‌توان به یکباره گفت که کمبود نیرو برطرف می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: جامعه پرستاری و پزشکی از هم جدا نیست و باید به سمتی برویم که در زندگی مردم موثر باشیم، شعار دادن، هوچی گری و حرفهای پوپولیستی زدن مشکلی را از درد مردم حل نخواهد کرد بلکه باید کمک کنیم مردم آرامش بیشتری داشته باشند.