درخواست اعضای شورای شهر از معصومه ابتکار

به گزارش افکارنیوز، در جلسه امروز شورای شهر پس از اظهاراتمعصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور، اعضای شورای شهر به اظهارنظر و طرح درخواست ها و پیشنهادهای خود از این مقام مسئول شدند.

در همین راستا، محمد حقانی گفت: ما باید به طرف شهر بدون کربن برویم و سوخت های فسیلی را کنار بگذاریم. همچنین باید از بخشنامه و آیین نامه به سمت کار اجرایی و عملیاتی برویم. خانم ابتکار چه برنامه ای برای توسعه استفاده از انرژی های پاک دارند؟

عباس جدیدی نیز گفت: ما باید توسعه حمل و نقل عمومی در تهران را جدی بگیریم. می خواهم بدانم چه تعداد تاکسی فرسوده به طور قطع باید از ناوگان تاکسیرانی خارج شوند. ضمن اینکه در بودجه ۹۳ دولت، چه اعتباراتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری در نظر گرفته اید؟ همچنین آیا صندوق توسعه ملی محیط زیست دوباره راه اندازی شده و آیا در این صندوق، اعتباراتی برای کاهش آلودگی هوا در نظر گرفته شده است یا خیر؟

محمد سالاری نیز گفت: با تغییراتی که در طرح تفصیلی پس از تصویب داده شد، حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر به جمعیت پذیری شهر تهران اضافه شد. یکی از بندهای طرح تفصیلی که مرتبط با این جلسه و باغات است، بند ۵ این مصوبه بود که زیرپهنه R۲۴۱ را که قبلا ۲ تا ۷.۵ درصد سطح اشغال می گرفت را به ۱۳۰ درصد تبدیل کرد و عملا مجموعه های به هم پیوسته باغات کن و ازگل را با تهدید جدی روبرو کرد.

وی ادامه داد: شورای شهر مصوبه خوبی درباره مجوز ندادن برای ساخت و ساز در باغات کن گذرانده و مبلغی نیز برای تملک این باغات در بودجه شهرداری در نظر گرفته بود که متاسفانه عملیاتی نشد. دیروز در شورای عالی شهرسازی و معماری می خواستند هشت بند این مصوبه را لغو کنند، اما با توجه به اینکه برگرداندن زیرپهنه ها به شرایط سابق خود ممکن بود تبعات اجتماعی به همراه داشته باشد، قرار شد طی فرایند دو ماهه موضوع بررسی شود و بقیه مغایرت های طرح جامع و طرح تفصیلی در اجرا مورد رسیدگی قرار گیرد.

سالاری افزود: بند هشت این مصوبه، بند خوبی بود که شهرک هایی که دارای بارگذاری حداقلی بودند، مثل شهرک گلستان در منطقه ۴ یا شهرک آزادشهر در منطقه ۲۲ یا خیابان ایران زمین در شهرک قدس، بیش از ۲ طبقه ساخت و ساز در آنها صورت نگیرد. اما چون آن زمان مسئولیت معرفی این قبیل شهرک ها به شهرداران مناطق سپرده شده بود، بسیاری از شهرک های دیگر هستند که به مشاوران طرح تفصیلی معرفی نشده اند. خواهشمندم به این موضوع رسیدگی شود.

اسماعیل دوستی نیز گفت: یک زمانی دغدغه ما فقطآلودگی هوای تهرانبود، اما امروز متاسفانه در همه کلانشهرهای کشور شاهد این آلودگی هستیم و می ترسم به سایر شهرستان ها هم این موضوع کشیده شود. در محافل عمومی این موضوع مطرح است که این آلودگی ناشی از مصرف بنزین است، می خواهیم بدانیم این موضوع درست است یا خیر؟ موضوع پارازیت ها نیز همین طور، آیا صحت دارد؟

معصومه آباد گفت: شرایط سال ۹۲ با سال های قبل از آن کاملا متفاوت است. ما امروز سی امین روز پیاپی هوای ناسالم را در تهران تجربه می کنیم. این در حالی است که خانم ابتکار در طول شش سال حضور خود در شورای شهر، هر زمان هوا ناسالم می شد، با حساسیت این موضوع را یادآوری می کردند و می گفتند تعطیلی مدارس و کمیته های اضطراری راه حل نیست، راه حل آلودگی هوا مدیریتی است. حال که ایشان مدیریت محیط زیست کشور را بر عهده دارند، برنامه شان برای کنترل آلودگی هوا چیست؟ ضمنا گوزن ها و طاووس های کمیاب چرا جلوی چشم سازمان محیط زیست از بین رفتند؟

رحمت الله حافظی نیز گفت: بانک جهانی در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد دولت ایران باید بابت آلودگی هوا در هفت سال حدود ۸ میلیارد دلار خسارت بپردازد. سازمان بهداشت جهانی نیز بالاخره اعلام کرد آلودگی هوا، دوده و بنزن سرطانزا هستند. در گزارش وزارت بهداشت نیز که با ملاحظات شدید نوشته شده، ۲۷۲۴ فوت، حدود ۲۶۰۰ بستری قلبی و ۴۰۲۵ بستری تنفسی بر اثر آلودگی هوا گزارش شده است. عامل ۸۸ درصد آلودگی هوای تهران نیز خودروها اعلام شده اند.

وی افزود: بزرگترین معضل آلودگی هوای تهران، ذرات کمتر از ۱۰ میکرون هستند. ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از بافت ریه عبور می کنند، وارد خون می شوند و در مغز رسوب می کنند و بیماری های برگشت ناپذیر ایجاد می کنند. در نیمه دوم سال ۸۸ و نیمه اول سال ۸۹، ما افزایش چشمگیر ذرات کمتر از ۱۰ میکرون را داشته ایم که علت آن چند موضوع بوده است: اول افزایش مدت زمان معافیت از معاینه فنی خودروها از ۲ سال به ۵ سال توسط مجلس بود که علت آن کمبود مراکز معاینه فنی و رعایت نشدن استانداردهای خودروسازی اعلام شد. در حالی که این اقدام، پاک کردن صورت مسئله است و باید تعداد مراکز بیشتر می شد و استانداردها رعایت می شد. در همان سال، تولید سوخت غیراستاندارد با میزان بنزن ۳۵ برابر بیشتر توسط پتروشیمی صورت گرفت

حافظی ادامه داد: بنابراین خواسته های ما از رئیس سازمان محیط زیست کشور شامل چند مورد است: دستور توقف تولید سوخت در پتروشیمی ها را از رئیس جمهور بگیرید. زیرساخت های لازم برای تولید و واردات خودروها و موتورسیکلت های هیبریدی یا الکتریکی را فراهم کنید. استفاده از انرژی های پاک مثل پمپ های حرارتی را در بین مردم ترویج کنید. دستورالعمل کنترل مولدهای کاتالیستی را اجرایی کنید. حیطه نظارت کارگروه نظارت بر آلودگی هوای تهران را به خارج از تهران نیز گسترش دهید، زیرا تعدادی از مراکز معاینه فنی تهران در خارج از شهر واقع شده اند. همچنین پیگیر تحقق سهم دولت از بودجه حمل و نقل عمومی تهران باشید.

فاطمه دانشور نیز گفت: دو پسر دوقلوی یک سال و هشت ماهه من از چهارشنبه پیش تا کنون به دلیل آلودگی هوا در بیمارستان بستری هستند. این دو بچه سرگیجه داشتند و نمی توانستند راه بروند و وقتی به بیمارستان مراجعه کردیم، مورد آنها اورژانسی تشخیص داده شد و گفتند اول ۴ میلیون تومان به حساب بیمارستان واریز کنید. این در حالی است که من با خود فکر می کردم آیا برای همه مردم پرداخت این هزینه ممکن است.

وی ادامه داد: من به عنوان یک شهروند و یک مادر وقتی وضعیت این دو بچه را می بینم، به این فکر می کنم که چه چیزی در همین لحظه می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند و برداشته شدن تحریم های سوخت و دارو قطعا می تواند موثرترین راه حل کوتاه مدت باشد.

مرتضی طلایی گفت: دیروز در مراسم افتتاح دو مرکز معاینه فنی جدید در تهران، شرکت خودروسازی سایپا که تنها در تولید ۵۰۰۰ خودروی تهران سهم دارد، حضور داشت؛ اما ایران خودرو که ۷۰ هزار سهم دارد، ‌غایب بود. اگر کاتالیست تاکسی ها را به طور رایگان عوض کنیم، گام مهمی در کاهش آلودگی هوا برداشته ایم. بحثخودروهای فرسوده هم مطرح است که با مبالغ ناچیزی قابل حل است و به صورت مشارکتی بین محیط زیست و شهرداری می تواند انجام شود.

اقبال شاکری گفت: باید سرعت تامین منابع حمل و نقل عمومی متناسب با تاخیر ۴ ساله در پرداخت این بودجه باشد. ضمنا در دفتر مقررات ملی ساختمان، توسعه انرژی پاک، تفکیک زباله در مبدا و تفکیک مصارف آب را لحاظ کنید.