به گزارش افکارنیوز، متولد ۱۵ بهمن، ۵۷ کرج است. او در مدت ۱۴ سال حضورش در تیم سایپا حالا لقب «وفادار» را از آن خود کرده است. لقبی که در نتیجه عقد قراردادهایی است که اگر علنی شود، دلیل این انتخاب نیز روشن می شود. ابراهیم صادقی، کاپیتان تیم سایپا حالا از جمله بازیکنان با تجربه است که حکم کمک مربی را دارد. او می تواند تجربیاتش را به جوان ترها بگوید. تجربیاتی که ارزشمند است و در طول دوران جوانی او به دست آمده است. او از صعود تیم ملی فوتبال بسیار خوشحال است. مهمترین انتقاد صادقی از کی روش توجه به بازیکنان دورگه بیش از حد معمول است. با او ساعتی به گفتگو نشستیم. لطفاً با ما همراه باشید.

این روزها چه خبر؟

نیم فصل دوم را خوب شروع کردیم و نتایج خوبی نصیب مان شد. با اینکه از نظر نتایج خوب نبودیم اما عملکرد خوبی داشتیم.

از شرایطت راضی هستی؟

از شرایط اکنون راضی نیستم. در ۱۴ فصل حضورم در سایپا مجموعه باشگاه خیلی به من احترام گذاشته اند و برای خودم آزاردهنده است که عنوان «وفادار» را داشته باشم اما از عملکردم راضی نباشم. از اینکه مرا با چنین ویژگی یاد می کنند برایم خوب است اما از نظر اینکه نتوانسته ام عملکرد قابل قبولی داشته باشم خیر.

اما شما که مقصر نیستی، فوتبال ورزشی گروهی است.

درست است نقش من به عنوان بازیکن با تجربه و کسی که حالا در نقش کمک کننده به کادر فنی نام برده می شود و باید برای جوان ترها نیز الگو باشد موجب می شود تا از خودم بیشتر انتظار داشته باشم.

در این مورد بیشتر بگو لطفاً.

من باید برای خیلی از بازیکنان جوان تر الگو باشم. آنهایی که سال اول شان است که به لیگ برتر می آیند. باید به آنها کمک کرد تا در اماکن عمومی مثل هتل و فرودگاه رفتاری مناسب داشته باشند. الان مشکلی در فوتبال وجود دارد که بازیکنان جوان و با استعداد مشاور ندارند. من هم آن موقع که جوان تر بودم خیلی رفتارها را بلد نبودم اما به مرور یاد گرفتم. متاسفانه برخی بازیکنان به محض اینکه با باشگاه شان اختلاف پیدا می کنند آنها را رسانه ای می کنند. در حالی که نیازی به این کار نیست. اینها آموزش می خواهد این که بازیکنان در مواجهه با این مشکلات باید چه واکنشی انجام دهند که عواقب آن دامن آنها و باشگاه را نگیرد.

نظرت راجع به فیرات چیست؟

۱۴ سال است که با انواع مربیان کار می کنم و رابطه ام با همه آنها خوب است چرا که سعی می کنم منظم و در خدمت مربی و تیم باشم. رابطه خوبی با فیرات دارم و به نظرم او مربی خوبی است.

شما تجربه کار با مربیان داخلی خارجی را داری، کدام یک در ایران بهتر جواب می دهد؟

۶ سال پیش می گفتند مربیان خارجی در کارهای بدنی بیشتر اصرار می کنند اما در یکی دو سال اخیر مبیان داخلی نیز پیشرفت کرده اند. مجید صالح و مجتبی تقوی نمونه مربیان خوبی هستند که در پیشرفت بازیکنان بسیار موثر بوده اند. به نظر من هنر مربی این است که چطور از بازیکن بازی بگیرد. مربیان ایرانی در سال های اخیر به لحاظ فنی به مربیان خارجی نزدیک شده اند.

به نظر شما ویژگی مثبت مربیان داخلی چیست؟

مربیان داخلی شناخت بیشتری نسبت به بازیکنان دارند. به هر حال ما فرهنگ های مختلفی در کشور داریم. بازیکنان شمالی با جنوبی ها فرق می کنند. مربی خارجی همه را یکجور در نظر می گیرد در حالی که مربیان داخلی به این تفاوت ها توجه می کنند. شاید برای همین است که مربیان خارجی از دستیاران ایرانی استفاده می کنند.

آیا بازیکن موفق لزوماً مربی موفقی نیز می شود؟

خیر. یک بازیکن موفق لزوماً مربی موفقی نمی شود. این بستگی به علاقه او به مقوله مربیگری دارد.

به نظر خودت تا کی می توانی در اوج بمانی؟

الان که در ۳۵ سالگی هستم هنوز می توانم بازی کنم و برای تیمم موثر باشم. با وجود اینکه دهمین سالی است که بازوبند کاپیتانی را بر بازو می بندم دیگر کمک مربی پنجم و ششم تیم هستم. اکنون سن در فوتبال بالا رفته است. رضا عنایتی در کورس آقای گلی است. مهدی رجب زاده با ۶ گل زده در صدر گلزنان قرار دارد. یا در مورد فرهاد مجیدی و علی کریمی باید گفت که فرهاد مجیدی در اوج از فوتبال خداحافظی کرد و علی کریمی نیز مانند گذشته عملکرد قابل قبولی دارد.

علت موفقیت ات در سایپا چیست؟

یک بازیکن اول باید از نظر فنی خوب باشد تا خواهان او باشند. از طرفی من همیشه منافع باشگاه را در نظر گرفته ام. در این ۲ سال اخیر شرایط مالی سایپا و ایران خودرو خوب نبوده اما من ملاحظه باشگاه را کرده ام. دوست دارم بعد از خداحافظی باشگاه رقم قراردادهایم را رسانه ای کنند تا همه بدانند از چه رقم های کلانی به خاطر سایپا و عشقی که به این باشگاه دارم گذشته ام. بعد از قهرمانی با این تیم باشگاه های زیادی خواهان به خدمت گرفتن من بودند اما از همه اینها به خاطر سایپا گذشتم و از این تصمیم راضی ام و خوشحالم که قدر زحمات مرا می دانند.

نظرت راجع به صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی برزیل چیست؟

اتفاق خوبی بود که مردم و جامعه فوتبال را بسیار خوشحال کرد. امیدوارم همیشه موجب خوشحالی مردم شویم. درست است که در رشته های دیگر توانسته ایم به موفقیت های زیادی دست پیدا کنیم اما خوشحالی فوتبالی فرق می کند. امیدوارم ما فوتبالیست ها قدر این موفقیت را بدانیم.

در مورد گروه ایران چه نظری داری؟

آرژانتین تیم بزرگی است. نیجریه ۵ دوره جام جهانی را تجربه کرده و قهرمان آفریقا بوده است. مقابل تیم های فیزیکی، بازی کردن سخت است. در مورد بوسنی و هرزگوین باید گفت هر چند این تیم برای اولین بار در جام جهانی حضور پیدا می کند اما نباید آن را دست کم گرفت. در مجموع گروه سختی در پیش داریم. باید با اردوهای خوب شرایط موفقیت تیم ملی فوتبال را فراهم کنیم. البته فراموش نکنیم که ما فوتبال خاصی داریم. کسی باور نمی کرد کره جنوبی را در کشور خودش مغلوب کنیم.

به نظر خودت می توانی در ترکیب تیم ملی باشی؟

من احساس می کنم باید به جوان ترها فرصت دهیم. من ۱۵ بازی ملی در کارنامه ام دارم و اکنون در ۳۵ سالگی به سر می برم. هافبک های جوان تری مثل امید ابراهیمی، رضا حقیقی و روزبه شاه علی برای این پست مناسب تر هستند.

بودن در تیم استقلال و پرسپولیس می تواند ضامن حضور در تیم ملی فوتبال هم باشد؟

خیلی موثر است. اگر من برای یکی از این ۲ تیم بازی می کردم راحت تر به تیم ملی دعوت می شدم. الان سجاد شهباززاده ۷ گل زده است اما او را در تیم ملی خط می زنند. اگر از استقلال یا پرسپولیس بود این اتفاق نمی افتاد. توجه به بازیکنان این تیم ها بیشتر است. وقتی بازیکنی از این تیم ها گل بزند ۶ شبکه تلویزیونی آنها را نشان می دهند در حالی که اگر از تیم های دیگر باشد فقط در برنامه نود آن هم یکی دو دقیقه او را نشان می دهد. این در حالی است که در همان برنامه نود به تیم های استقلال و پرسپولیس بیشتر می پردازند.

نظرت راجع به کی روش چیست؟

مربی بزرگ و خوبی است. اما انتقادی که برایش وارد است، توجه بیش از حد به بازیکنان دورگه است. اشکالی ندارد ما از بازیکنان دورگه استفاده کنیم اما در داخل نیز بازیکنان خوبی داریم که نباید آنها را دست کم گرفت. امید قهرمان زاده در سپاهان هر سال، پنج یا شش گل می زند و استحقاق دعوت به تیم ملی فوتبال را دارد. به نظرم کی روش نگاه خوبی به بازیکنان داخلی ندارد در حالی که می تواند به آنها فرصت دهد.

خیلی ها می گویند پتانسیل ایران به لحاظ استعدادهای فوتبالی بی نظیر است و کشورهای کره جنوبی و ژاپن هم چنین استعدادهایی ندارند. با در نظر گرفتن این موضوع و البته مربی حرفه ای مانند کی روش، چه مانعی برای صعود از گروه در مرحله اول جام جهانی وجود دارد؟

استعداد به تنهایی کافی نیست و باید برنامه مدونی برای موفقیت تیم ملی فوتبال داشته باشیم. کی روش نمی تواند معجزه کند. او در نوع بازی ایران تغییری نداده است. باید به رده های پایه و دیگر تیم های ملی نیز اهمیت دهیم تا ظرف ۱۰ سال آینده بازیکنان خوبی را تحویل فوتبال کشور دهیم.

اگر به گذشته برگردی باز هم فوتبال را انتخاب می کنی؟

بله، ما ای کاش درسم را از ابتدا ادامه می دادم. اکنون دانشجوی رشته تربیت بدنی هستم. دبیرستان که بودم ریاضی می خواندم و اگر به گذشته برگردم در رشته ای مرتبط با ریاضی ادامه تحصیل می دهم.

مشکلات فوتبال چیست؟

معضلی که اکنون با آن مواجه ایم این است که کمتر جوان می سازیم. مدیران ما به نتایج تیم بزرگسالان بیشتر از بازیکن سازی اهمیت می دهند. البته باید گفت که فولاد خوزستان در این رابطه بهتر از سایر باشگاه ها بوده است. اتفاقاً مربی خارجی را باید برای بازیکنان رده های پایین در نظر گرفت. این کار از نظر مالی نیز به صرفه تر است. به نظر من در این رابطه چند سالی است که باشگاه ها ضعیف عمل کرده اند.

از کدام شان شخصاً متضرر شده ای؟

به نظر من بازیکنان باید براساس عملکردشان قرارداد ببندند. خیلی از بازیکنان شاید عملکرد مناسبی نداشته باشند اما رقم قراردادهایشان بالا است. این به مدیریت فوتبال ما بر می گردد. وقتی می خواهند بازیکنی را جذب کنند باید به این نکته توجه کنند که اگر مهاجم است چند گل زده یا چند دقیقه برای تیم قبلی اش بازی کرده است.

رابطه ات با خانواده چگونه است؟

خوب است. من زود ازدواج کردم و دختری ۱۱ ساله و پسری ۷ ساله دارم.

اگر ۳ روز برای استراحت زمان داشته باشیم ترجیح می دهی با خانواده ات باشی یا دوستانت؟

به طور قطع این ۳ روز را با خانواده ام می گذرانم. اکنون کار من سبک تر شده است. در گذشته باید به اردوهای خارجی می رفتیم و کمتر خانواده مان را می دیدیم. یادم می اید در آن زمان تازه پسرم به دنیا آمده بود و نمی توانستم کنار همسرم باشم. ترجیح می دهم به شمال برویم که آب و هوای خوبی هم دارد.

برای رسیدن به اینجا چقدر تلاش کردی؟

همه بازیکنان می توانند شهادت دهند که زودتر از همه می آیم سر تمرین و منظم هستم و تمرینات اضافه هم می کنم. اگر کسی می خواهد پیشرفت کند باید خیلی تلاش کند و نقاط ضعفش را بشناسد. شاید به بازیکنی بزرگی تبدیل نشده باشم اما الان نیز انگیزه دارم. اگر کسی می خواهد جایگاه خوبی در فوتبال داشته باشد باید تمرین بیشتری کند.

چند درصد از آرزوهایت محقق شده است؟

دوست داشتم لژیونر شوم اما شرایطی بهتر از یک تیم اماراتی و بلژیکی فراهم نشد. دوست داشتم در تیمی بازی کنم که برایم موثر باشد.

بین خود واقعی و خود آرمانی ات چقدر فاصله است؟

فاصله که زیاد است. آرزوهای بزرگتری داشتم اما همان طور که اول مصاحبه گفتم از خودم راضی ام و از اینکه توانستم لقب «وفادار» را از آن خود کنم خوشحالم.

پولدار بودن چه حسی دارد؟

قبول دارم که وضع مالی ما از متوسط جامعه بهتر است اما نباید منکر خرج و مخارج کنونی شد.

با کدام بازیکنان صمیمی تری؟

سید امین منوچهری.

ملاک های انتخاب دوست برای شما چیست؟

صداقت و اینکه فقط منافع خودش را در نظر نگیرد.

و حرف پایانی؟

از شما متشکرم و امیدوارم تیم ملی فوتبال در جام جهانی نتایج خوبی بگیرد. به فوتبالیست های جوان هم توصیه می کنم بیشتر تلاش کنند تا بتوانند جایگاه بهتری در فوتبال داشته باشند.

راه زندگي/ شماره ۳۹۲/ نيمه دوم دي ماه ۹۲/ گفتگو: سپهر درخشان/ صفحه ۶۶