به گزارش افکارنیوز، به سوال من پاسخ دهید: «اگر شما توقع امنیت شغلی دارید، آیا به قدر کافی در کارتان صداقت و مدیریت دارید؟ آیا روزهایی که قصد دارید روز بعد از آن را مرخصی بگیرید، دو برابر روزهای معمول کار می کنید؟»

حال یک سوال طولانی از شما دارم، برای همین خواهش می کنم تا آخرش را بخوانید: «آیا ممکن است ما بدون آنکه حجم کارمان را سنگین تر کنیم یا ساعت هایی بیشتر را به کار اختصاص دهیم، به فردی ارزشمندتر برای خودمان، خانواده مان، شرکت مان و جامعه مان تبدیل شویم؟» شاید باور نکنید برای پاسخ مثبت است. اگر شما واقعاً فردی باهوش و صادق باشید، می توانید!

فرض کنید قرار است پس فردا به مرخصی بروید. اگر فردی مسئولیت پذیر و خوش قلب هستید و نمی خواهید مرخصی شما به کسی آسیب برساند، همین امشب ورقه ای درآورید و همه کارهایی را که باید فردا و روز بعد انجام دهید بر آن بنویسید. سپس کارهایی را که به نظرتان سخت تر و سنگین ترند علامت گذاری کنید تا آنها را زودتر انجام دهید و خیال خود را از بابت شان راحت کنید. بقیه کارها را دسته بندی کنید تا درست و شفاف بدانید که کارهای این دو روز را باید به چه ترتیب، تنها در یک روز که همان فرداست انجام دهید.

روز بعد، زودتر از همیشه از خواب بلند شوید. آماده شوید و به سر کارتان بروید؛ اگر بنا به عادت هر روز ساعت اول صبح را در سردرگمی به سر می برید تا کمی حال تان جا بیاید و بعد می فهمید که روزتان را چگونه باید سپری کنید، امروز نیازی به انجام این کار نیست. چون از پیش برنامه ریزی دقیقی دارید و به خوبی می دانید که اول از همه باید به سراغ انجام کدام یک از کارها بروید. پس بدون فوت وقت شروع کنید. وقت زیادی را صرف احوالپرسی با همکاران و گزارش کارهایی که دیروز با خانواده تان انجام داده اید نکنید، چون ابتدای روی است و مناسب ترین زمان برای ذهن و جسم شماست که آن را صرف کارهای مفید کنید. اشتباه است که انرژی حاضر و آماده صبحت تان را در غیبت کردن پشت سر کارمندان گروه دیگر هدر بدهید، یا برای حال گیری یکی از همکاران که دیروز به اصطلاح به شما، بالای چشمت ابروست، گفته نقشه بکشید. الان فقط و فقط، وقت انجام کارهای مهم است. سریع آنها را انجام دهید و سعی کنید تا ظهر، بیشتر کارهایی را که برای خود تعیین کرده بودید تمام کنید. برنامه هایتان را یکی پس از دیگری انجام دهید، بی آنکه میان شان وقت هدر دهید و سردرگم شوید که الان نوبت انجام کدام یکی است. به شما قول می دهم اگر همین وقت هدر دادن های دو سه دقیقه ای را حذف کنید، حداقل در روز چیزی حدود یک ساعت زمان پس انداز می کنید. روزی یک ساعت یعنی هفته ای شش ساعت و سالی ۲۵۰ ساعت وای! می دانید در این مدت زمان چه کارها که نمی توان کرد! این همه کار، فقط و فقط از طریق حذف تنبلی و وقت هدر دادن های دو سه دقیقه ای! حالا ببینید اگر سایر کارهای اشتباه را با اعمال صحیح جایگزین کنید، چقدر زمان صرفه جویی می شود. به جای غیبت کردن و وقت را با افکار اشتباه هدر دادن، سعی کنید خود را به زور هم که شده به شوق بیاورید و حتی به اجبار، مدام برنامه ریزی هایی عالی برای خود طرح ریزی کنید و به لحظه ای بیندیشید که با بکارگیری این روش های صحیح به اهداف والایتان رسیده اید.

بدین ترتیب، فشرده کردن کارهای دو روز در یک روز امکان پذیر است. سعی کنید هر روز ارزشمند زندگی تان را به همین روش بگذرانید تا پس از گذشت یک سال، هنگامی که به عقب باز می گردید و کارنامه فعالیت هایی را که در این مدت انجام داده اید بررسی می کنید، از خود راضی باشید. در این میان، نکته بسیار حائز اهمیت برای صرفه جویی در وقت، خوش بینی و مثبت اندیشی است. بدبینی، انسان را ناامید و بی انرژی می کند و با دزدیدن هر گونه انگیزه، جلوی پیشرفت و گام برداشتن به جلو را می گیرد. آن وقت خاطرات تلخ خودنمایی می کنند و روح و جسم شما را آزرده می سازند. در حالی که شما به کمک خوش بینی و امید به آینده، با نهایت سرعت به جلو می روید، هر مانعی را پشت سر می گذارید و مقابل همه سختی های راه، انعطاف نشان می دهید تا بالاخره دروازه های اهداف تان به روی شما گشوده شوند. پس به مثبت اندیشی و خوش بینی اهمیت والایی بدهید.

خود را متعهد کنید ابتدا کاری را که در دست دارید به پایان برسانید و بعد، به سراغ کار بعدی بروید، فعالیت های نیمه تمام، تمام برنامه ریزی شما را به هم می زنند، در حالی که خیال تان از بابت کارهای تکمیل شده راحت است و نسبت به آنها حس خوبی دارید.

شغل شما هر چه باشد، خواه یک خانم خانه دار باشید، خواه یک دانشجو، فروشنده، بازاریاب، پزشک، کارمند یا حتی اگر هم اکنون جویای کار هستید، بدانید زمان یکی از ارزشمندترین گنجینه های شماست. مدیریت زمان، راهکاری است که صددرصد باید آن را به بهترین نحو یاد بگیرید و به مرور، آن را مانند یک عادت ترک نشدنی در وجودتان نهادینه کنید. روزانه ۲۴ ساعت به شما ارزانی می شود تا به بهترین نحو ممکن، از آن استفاده کنید و توشه راه زندگی تان را انباشته نمایید. این دقیقه ها متعلق به شما هستند، پس اجازه ندهید افکار بد و منفی و اشتباه های گذشته، آنها را به تاراج ببرند.

راز/ شماره ۴۰/ نیمه اول بهمن ماه ۹۲/ زیگ زیگلار، نویسنده مشهور بین المللی/ مترجم: لیلا رعیت/ صفحه ۳۰