بی‌تفاوتی نهادهای مسئول نسبت به جان دانش‌آموزان

به گزارشافکارنیوز، ۵ماه است که از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد و از همان ماه‌های نخست دائماً اخبار تصادف سرویس معلمان و دانش‌آموزان، کشته و زخمی شدن آن‌ها را مخابره کردیم و بارها گفتیم که بسیاری از این سرویس‌ها فاقد استاندارد لازم بوده و ناامن هستند، فکری به حال آن کنید اما انگار در این ماجرا آنچه که برایمان ارزشی ندارد جان افراد است.

چرا ساده از کنار این ماجرا می‌گذریم و داستان دنباله دار تصادف سرویس معلمان و دانش‌آموزان برای هیچ مسئولی تاسف بار نیست؟ چرا اجازه می‌دهیم که ارابه‌های مرگ، جان دانش‌اموزان و معلمان را تهدید کند؟

ناامنی جاده‌‌ها، خودروهای فرسوده و فاقد استاندارد و رانندگان فاقد صلاحیت‌های لازم از جمله عواملی است که دست به دست یکدیگر داده و تصادف‌های دائمی سرویس مدارس را رقم می‌زند با وجود انکه در ابتدای هر سال تحصیلی شاهد بسیج نهادهای مختلف از مدیر کل آموزش و پرورش استان گرفته تا نماینده استانداری، تاکسیرانی و شورای شهر تحت عنوان کارگروه ماده ۱۸ هستیم و در اخبار متعدد اعلام می شود که آمادگی کامل از اول مهر برای برقراری سرویس دانش آموزی وجود دارد اما نمی‌دانیم چرا همه ماجرا در مصاحبه‌های خبری و بر روی کاغذ بسیار عالی است اما وقتی فصل مدرسه‌ها آغاز می‌شود اخبار تصادف سرویس دانش‌آموزان به پای ثابت اخبار حوادثرسانه‌ها بدل می‌شود. ماجرای تلخی که هیچ کس پاسخگوی آن نیست.

موضوعی که علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در واکنش نسبت به آن می‌گوید: دستورالعمل سرویس مدارس از قبل هم در آموزش و پرورش ابلاغ شده است اما متأسفانه برخی استان‌ها توجه نمی‌کنند.

به هر حال باید نظارت بیشتری از سوی انجمن اولیا و مربیان و کارگروه ماده ۱۸ در هر استان برای تامین امنیت سرویس دانش‌آموزان صورت بگیرد چرا که در این ماجرا صحبت از جان دانش‌آموزان است و نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت اما مدت‌هاست که شاهد هستیم نهادهای مسئول چشمان خود را بر روی این ماجرا بسته‌اند.

حسن حسینی معاون دفتر برنامهریزی انجمن اولیا و مربیان مدارس به تسنیم میگوید: در هر استان کارگروه ماده ۱۸ که مدیر کل آموزش و پرورش استان، نماینده استانداری، تاکسیرانی و شورای شهر در آن حضور دارند تصمیمات مربوط به تأمین و نظارت بر سرویس دانشآموزان را اتخاذ میکند یعنی تمام مراحل برای تأمین امنیت سرویس دانشآموزان از جمله تأمین اتومبیلهای استاندارد باید در هنگام عقد قرارداد لحاظ شود.کارگروه ماده ۱۸ در هر استان باید در هنگام انتخاب سرویس دانشآموزی دقت لازم داشته باشند و بحث ساماندهی و رعایت استانداردها بر عهده آنهاست، سازمان تاکسیرانی هنگامی که ماشینی را در اختیار سرویس مدارس قرار میدهد این وسیله باید استانداردهای لازم را داشته باشد.