آخرین آمار از مبتلایان به اچ آی وی

دکتر مینو محرز روز یکشنبه در حاشیه بیست و دومین کنگره بیماری های عفونی و گرمسیری ایران افزود : در حال حاضر میانگین سن مبتلایان به اچ آی وی / ایدز در کشور زیر ۳۰ سال است و متاسفانه آمار مبتلایان به این بیماری رو به افزایش است.

به گفته وی خطر بزرگ تر این است که آمار مبتلایان که از طریق تماس جنسی به ایدز مبتلا شدند نسبت به سال قبل چند برابر شده است که از جمله علل آن مصرف مواد مخدر شیشه است که موجب بی بندو باری فرد می شود.

*** انتقال ایدز از طریق تماس جنسی ۵ تا ۱۰ برابر شده است


محرز گفت: انتقال ایدز از طریق تماس جنسی نسبت به سال قبل ۵ تا ۱۰ برابر شده است که این مسئله بسیار خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ سال است که ایدز در جهان اپیدمی شده است. در ایران این بیماری برای نخستین بار در افرادی که از فرآورده های خونی استفاده کرده بودند، بروز کرد و امروز شاهد روند افزایشی این بیماری هستیم.

وی یادآور شد: در گذشته بیماری ایدز از طریق معتادان تزریقی منتقل می شد. امروز این بیماری بیشتر از طریق تماس جنسی منتقل می شود و آگاهی عمومی جامعه نسبت به این بیماری کم است و حتی مردم نمی دانند که مراکزی در ایران وجود دارد که افراد می توانند به صورت رایگان آزمایش دهند.

***بهترین راهکار کنترل ایدز، آموزش جوانان است


محرز تاکید کرد که متاسفانه اطلاع رسانی در مورد ایدز در ایران بسیار ضعیف بوده است و همین مسئله موجب افزایش بیماری ایدز شده است از این رو بهترین راهکار بهبود وضعیت، شروع آموزش به جوانان از مدرسه تا دانشگاه است تا جوانان در مورد رفتارهای پرخطر آگاهی داشته باشند.

***مبتلایان به ایدز در صورت مراجعه زود، عمر طبیعی می کنند


محرز گفت: در حال حاضر بیماری ایدز با مراجعه زود هنگام قابل کنترل است و مبتلایان در صورتی که زود مراجعه کنند می توانند از عمر طبیعی برخوردارباشند.

وی افزود: در صورت بی توجهی و مراجعه دیر هنگام به مراکز درمانی بیماری پیشرفت می کند و کمتر می توان برای بیماران روش های درمانی را به کار برد.

بیست و دومین کنگره بیماری عفونی و گرمسیری ایران امروز - یکشنبه - به همت انجمن حمایت از بیماری عفونی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و بقیه الله در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

این کنگره تا نهم بهمن ماه ادامه دارد.