دیدار وزیر گردشگری ایتالیا و نجفی

به گزارشافکارنیوز،در ادامه رفت و آمدهای دیپلماتیک بین تهران و رم، «ماسیمو برای» وزیر فرهنگ و گردشگری ایتالیا نیز به ایران آمد تا در سفری چهار روزه با مسوولان ایرانی گفت و گو و از مراکز فرهنگی کشورمان دیدار کند.

برای در ابتدای سفر خود به ایران، روز شنبه پنجم بهمن ماه با «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به گفت و گو و رایزنی نشست تا همراه با همتای ایرانی خود راه های گسترش روابط فرهنگی ۲کشور را مورد بررسی قرار دهد.

بر پایه برنامه سفر وزیر فرهنگ و گردشگری ایتالیا به ایران، برای روز یکشنبه با «محمدعلی نجفی» معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه دیدار می کند.

وی برای روز دوشنبه نیز به بم سفر خواهد کرد تا شاهد نتایج روند بازسازی بناهای تاریخی آسیب دیده این شهر باشد. پس از زمین لرزه دی ماه ۱۳۸۲ در بم، ایتالیا از نخستین کشورهایی بود که افزون بر کمک های انسان دوستانه، برای بازسازی بناهای آسیب دیده بم اعلام آمادگی کرد و نقش مهمی در این روند بر عهده گرفت.

** روابط فرهنگی، پشتوانه گسترش مناسبات تهران و رم


با نگاهی گذرا به روابط سیاسی تهران و رم در ماه های گذشته، ایتالیا را می توان پیشگام ترین و فعال ترین کشور اروپایی برای بهبود مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های گوناگون به شمار آورد.

مقام های سیاسی ایتالیا به عنوان نخستین شریک تجاری اروپایی ایران، پس از روی کار آمدن دولت تازه با استقبال از تحولات سیاسی کشورمان، به نسبت دیگر کشورها، بیشترین رفت و آمد و دیدارهای دیپلماتیک را با مسوولان ایرانی داشته اند.

از جمله این نشست های دیپلماتیک می توان به دیدار «حسن روحانی» رییس جمهوری و «انریکو لتا» نخست وزیر ایتالیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، ۲ دور ملاقات وزیران امور خارجه در رم و تهران و نیز سفر هیات پارلمانی ایتالیا به کشورمان در روزهای میانی ماه گذشته اشاره کرد.

افزون بر این دیدارهای رسمی، بازار نشست های غیر رسمی در ماه های گذشته گرم و مسیر تهران - رم از جمله پر آمد و شد ترین مسیرهای دیپلماسی غیر رسمی بوده است.

در این پیوند، سفر برای به ایران تازه ترین تلاش ایتالیایی ها برای تقویت مناسباتی است که به طور جدی در دستورکار دستگاه دیپلماسی رم قرار گرفته است.

در روزهای گذشته، سخنان «اما بونینو» وزیر امور خارجه ایتالیا در مورد روابط با ایران که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس ابراز شد، نمایانگر نوع نگرش این کشور اروپایی به موضوع گسترش روابط با تهران است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایتالیا(آنسا)، بونینو در نشستی مطبوعاتی تصریح داشته که پس از گفت و گوهای ژنو و تعدیل تحریم ها، صفی از مقام های کشورها برای رفتن به ایران و گسترش روابط تجاری تشکیل شده و در این میان ایتالیا نسبت به رقیبانی چون انگلیس و فرانسه هوشیارتر عمل کرده است.

از دید ناظران، رفت و آمدهای ماه های گذشته نوعی برنامه ریزی و سرمایه گذاری سیاسی برای بهره جویی بیشینه از منافع بهبود و افزایش سطح مناسبات با ایران در زمینه های گوناگون بویژه اقتصادی و تجاری بوده است.

در این چارچوب، تلاش برای گسترش تعاملات فرهنگی به عنوان مکمل مهمی در فرایندهای دیپلماتیک می تواند از جمله مهمترین زمینه های سفر وزیر فرهنگ و گردشگری ایتالیا به ایران قلمداد شود.

و اما مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا بر بستر روابطی با پیشینه ۱۵۰ ساله، از دیرپاترین تعاملات فرهنگی کشورمان با یک دولت خارجی است.

پس از امضای موافقت نامه فرهنگی ۲ کشور در سال ۱۳۳۷، یک یادداشت تفاهم فرهنگی نیز در سال ۱۳۷۵ بین مقام های تهران و رم به ثبت رسید.

بر پایه تمایل ۲جانبه برای گسترش تعاملات فرهنگی، در ایران و ایتالیا مراکز پر شماری شکل گرفت که از مهمترین آن ها می توان به کانون های مشترک فرهنگی و کرسی های دانشگاهی زبان و ادبیات فارسی و ایتالیایی اشاره کرد.

بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در دهه های گذشته تعاملاتی قابل توجه بر بسترهای فرهنگی را به پیش برده اند که این مساله سبب ایجاد یکی از مهمترین پل های ارتباطی بین فرهنگ ایرانی و فرهنگ های غربی شده است؛ پلی که به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند عاملی مهم در درک متقابل به شمار رفته و گشاینده برهه تازه ای از گفت و گو با ایتالیا بویژه در عرصه های فرهنگی باشد.

** فرجام سخن


«کارل دویچ» متفکر نظریه های همگرایی، در چارچوب نظریه ارتباطات بین جوامع و واحدهای ملی، از ارزش ها و هنجارهای مشترکی سخن به میان آورده که می تواند زمینه ساز شکل گیری یا افزایش اهمیت منافع ۲ یا چند جانبه در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و در نهایت همگرایی شود.

به باور دویچ، ارتباطاتی از نوع پستی، مخابراتی، دانشجویی، ادبی، هنری و … با ایجاد شبکه ای گسترده از این ارزش ها و هنجارهای مشترک، چشم انداز نوعی سرنوشت مشترک برای واحدهای ملی را نمودار و انگیزه های مضاعفی را برای نزدیکی هر چه بیشتر کشورها فراهم می سازد. در این میان، مناسبات فرهنگی به نسبت دیگر ابعاد روابط می تواند به صورت بلند مدت نتایج مهمی را در گسترش شبکه ارتباطی بین جوامع مختلف و نیز واحدهای ملی به دنبال داشته باشد.

با توجه به نوع روابط جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا در سال های گذشته و تلاش ۲کشور برای پویا نگه داشتن مناسبات با وجود چالش ها و موانع سختی چون تحریم های بین المللی، برخی تحلیلگران مناسبات تهران - رم را از ارتباطات ریشه دار و برخی ارزش مشترک متاثر می دانند؛ ارزش هایی چون پیشینه تاریخی - تمدنی یا تلاش برای خروج از موقعیت حاشیه ای قدرت و حرکت به سمت کانون قدرت بین المللی که در پس زمینه ذهنی رهبران ۲کشور می تواند اراده به سمت بهره مندی از منافع مشترک را تقویت کند.

در این پیوند، گسترش مناسبات فرهنگی شبکه ارتباطی بین تهران-رم را در هم تنیده تر و همانگونه که اشاره شد مسیر گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا را در زمینه های گوناگون هموارتر خواهد کرد.