هشدار درمورد شیوع آنفلوانزای H۳N۲

به گزارشافکارنیوز،دکتر محمدمهدی گویا گفت: در کشور ۱۳ آزمایشگاه قطب در ۱۳ منطقه کشور زیر نظر آزمایشگاه ملی آنفلوانزا وظیفه تشخیص این بیماری را بر عهده دارند که پس از آن موارد مشکوک و قطعی بیماری آنفلوانزا در سامانه الکترونیکی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور ثبت می شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به طراحی موفق نظام مراقبت آنفلوانزای کشور، بنا به تایید سازمان بهداشت جهانی، کشور ایران در کنار تعداد معدودی از کشورهای دیگر در تصمیم گیری های مربوط به انتخاب واکسن آنفلوانزا نقش فعالی دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر با اشاره به اینکه هر سال با شروع فصل سرما بیماری آنفلوانزا افزایش می یابد و این بیماری تابع زمان و مکان جغرافیایی است، افزود: آنفلوانزا H۳N۲ در اکثر کشورهای نیمکره شمالی، ‌ کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه شایع است و در ایران نیز در استانهای شمال غرب و جنوب غرب کشور و در استان تهران وجود دارد.

گویا با اشاره به اینکه آنفلوانزا یک عفونت ویروسی خود محدود شونده است، گفت: درمانهای حمایتی مثل استراحت، ‌ خوردن داروهای تب بر و خوردن مایعات فراوان به هنگام ابتلا به این بیماری از مهمترین راهکارهای درمان این بیماری است.

وی طول دوره بیماری را دو روز تا یک هفته دانست و اصلی ترین راهکار پیشگیری از این بیماری را رعایت نکات بهداشتی و رعایت دستورات پزشکی عنوان کرد.

گويا، توزيع داروي ضد آنفلوانزا براي بيماران بستري شده در بيمارستان بصورت رايگان، واكسيناسيون كادرهاي بهداشتي و درماني در بخش هاي دولتي و خصوصي و واكسيناسيون براي مشاغل حساس به درخواست سازمانهاي مربوطه و ساير گروههاي پرخطر و همچنين آموزش و اطلاع رساني در زمينه بيماري آنفولانزا در سطح عمومي را از اقدامات وزارت بهداشت و دانشگاههاي علوم پزشكي كشور در پيشگيري از اين بيماري اعلام كرد.