انتقاد چمران از بی توجهی به شوراها

به گزارشافکارنیوز،مهدی چمران در دومین اجلاس عمومی شورای عالی استانها که صبح امروز با حضور اعضا و همچنین آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان میهمانان ویژه برگزار شد اظهار داشت: شوراها در دوره‌های گذشته گرچه دیر شروع کردند اما توانسته‌اند به جایگاهی برسند که خودشان را تثبیت کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شوراها هم اکنون به رسالت واقعی خود در قانون اساسی رسیده‌اند اما حرکتمان رو به جلو است.

چمران خاطرنشان کرد: همانطور که در سه دوره گذشته شاهد فعالیت شوراها بودیم امیدواریم در این دوره نیز شوراها اقدامات مناسبی را انجام دهند.

رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: شوراها به عنوان یکی از ارکان جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده و قابل تأیید است و جمهوری اسلامی ایران به شوراها چشم امید بسته است و ما آمادگی همکاری با دولت تدبیر و امید را داریم و دوشادوش دولت حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: اگر چه وظایف شوراها در قانون اساسی ذکر شده و این در حالی است که برخی از مردم برای رفع مشکلاتشان به شوراها مراجعه می‌کنند و این در حالی است که شوراها علیرغم اینکه این وظایف در حیطه اختیارات آنها نیست اما سعی در رفع مشکلات دارند.

چمران گفت: مردم از شوراها انتظار دارند و بنا بر اصل ۱۰۰ قانون اساسی ما باید بتوانیم با مدیریت یکپارچه شهری جایگاه واقعی خود را برای خدمت تثبیت کنیم و شوراها جزئی از نظام هستند.

وی تصریح کرد: ۱۰۸۰ شهر در کشور وجود دارد که شوراها و شهرداری‌ها به حمایت و مدیریت شهری می‌پردازند.

رئیس شورای عالی استانها افزود: متأسفانه برای کارگزاران دستگاه‌های دولتی هنوز قوانین و مقررات حضور شوراها جا نیفتاده است و لذا از جایگاه شوراها مطلع نیستند.

چمران گفت: بعد از ۱۴ سال از فعالیت شوراها این اغماض‌ها طبیعی نیست و شوراها نوپا نیستند و دارای سه دوره تجربه خوب و ارزنده هستند که بسیاری از مشکلات با حضور اعضای شوراها برطرف شده است.

وی بیان داشت: شورای عالی استانها با ارائه طرح به مجلس بنا دارد مسائل و مشکلات شهرها و استانها را با حمایت دولت برطرف کند.

چمران گفت: شوراها به صورت تخصصی در مسائل ورود پیدا میکنند که از آن جمله میتوان به معماری ایرانی - اسلامی اشاره کرد که این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مورد توجه قرار دارد.