دلالی افراد سودجود با فروش غیرقانونی دارو

به گزارشافکارنیوز،سال‌ها است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به فروش دارو در خارج از داروخانه‌ها هشدار داده است، اما هنوز فروش و دلالی دارو وجود دارد که شهرستان رودبار نیز از این معضل مبرا نیست.

این وزارتخانه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طبق قوانین و مقررات کشور فروش هرگونه دارو حتی اقلام دارای مجوز ورود و یا تولیدات از وزارت بهداشت خارج از داروخانه جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.

در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور موظف شدند در بازرسی‌های ادواری از داروخانه‌ها، موارد تخلف را بررسی و مدنظر قرار دهند.

روزی در یکی از مغازه‌های شهرستان رودبار مشغول خرید بودم که شخصی به ظاهر معتاد از فروشنده درخواست قرص متادون کرد و مغازه‌دار هم بدون هیچ ترس و دلهره‌ای یک بسته قرص متادون را با قیمت ۱۵ هزار تومان به او فروخت.

به چند مغازه دیگر هم سر زدم و متوجه شدم که فقط آن مغازه‌دار نیست که این نوع فروش دارو را انجام می‌دهد، بلکه مغازه‌داران و دست‌فروشان دیگر هم بودند که انواع داروهایی که داروخانه بدون نسخه پزشک نمی‌دهد و داروهایی مانند متادون که حتی با نسخه پزشک هم تمام داروخانه‌ها آن را در اختیار ندارند و در اختیار داروخانه‌های خاص و درمانگاه‌‌های ترک اعتیاد است را با قیمت گزاف به فروش می‌رسانند.

حسین صداقت‌نیا رئیس مرکز بهداشت شهرستان رودبار در این راستا اظهار داشت: فروش هر دارویی خارج از داروخانه ممنوع است و عرضه تمام داروها از طریق داروخانه‌ها و با حضور مسئول فنی داروخانه جنبه قانونی دارد.

وی تصریح کرد: فروش این داروها که بیشتر آنها هم اعتیادآور هستند، سود زیادی نصیب فروشندگان می‌کند و شایسته است در این راستا اقدام لازم در زمینه جلوگیری از فروش داروها انجام شود.

روح‌الله کافی‌زاده مسئول واحد بهداشت و محیط حرفه‌ای شبکه بهداشت شهرستان رودبار در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به تعدد بازدیدهای انجام شده در شهر رودبار و بخش‌های مرکزی و جازموریان در بازدیدهای ساعات غیر اداری در قالب طرح تشدید بازرسی موارد فروش اقلام دارویی را مشاهده نکرده‌ایم، اما آمادگی شکایات مردمی در این زمینه و همکاری لازم با ارگان‌های مرتبط را داریم.
رفع این مشکلات اساسی که زمینه بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و جرائم را فراهم می‌کند، آن‌قدر اهمیت دارد که مسئولان هر منطقه باید اهمیت بیشتری برای کنترل آن بدهند تا هر روز شاهد افزایش جرم‌های خرد نباشیم.