شورای شهر اول و چهارم رکورددار استعفا

به گزارش افکارنیوز، ۶ ماه از آغاز فعالیت شورای شهر چهارم گذشته است و در این مدت کوتاه ۳ عضو شورای شهر تهران تغییر کرده و چهارمین نماینده تهرانیها در پارلمان شهری نیز برای کوچ به فدراسیون قایقرانی استعفا کرده است.

۳ تغییر، ۴ استعفا کارنامه شورای چهارم

نخستین استعفای شورای چهارم شهر تهران محمد مهدی مفتح بود که به دلیل شرکت همزمان در انتخابات مجلس و شورا و برگزیده شدن به عنوان نماینده مردم تویسرکان در مجلس نتوانست در شورای شهر تهران حضور داشته باشد. جایگزین وی مسعود سلطانی فر شد که به عنوان گزینه وزارت ورزش و جوانان نیز مطرح بود.

دومین نماینده ای که پیش از آغاز شورای شهر چهارم از شورا خداحافظی کرد مهدی حجت بود که به عنوان قائم مقام معاونت میراثفرهنگی و گردشگری انتخاب شد و جای خود را به ولی الله شجاع‌پوریان داد. سومین عضو شورای شهر تهران که حضور در کابینه دولت را به عضویت شورای شهر پایتخت ترجیح داد مسعود سلطانی فر بود که پس از استعفای محمد علی نجفی از معاونت میراثجایگزین وی شد.

استعفای او از شورا با حاشیه های همراه بود. اعضا در دور نخست به این استعفا رای ندادند و با دلخوری از دولت که اعضای موثر شورای شهر را از پالمان شهری جدا می کند در دور دوم به این استعفا رای دادند. علی صابری سومین علی البدل شورای شهر تهران این هفته فعالیت خود را در شورا آغاز می کند.



۳ جایگزینی در شورای شهر اول

بعد از شورای شهر چهارم که در مدت کوتاهی ۳ تغییر را تجربه کرده است، شورای شهر اول بیشترین تغییر را داشته است. محمود علیزاده طباطبایی عضو شورای شهر اول تهران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در شورای شهر اول نیز ۳ نماینده به دلیل حضور در انتخابات مجلس و وزارت از شورا استعفا دادند.

او ادامه می دهد: عبدالله نوری، محمد غرضی و جمیله کدیور ۳ عضو شورای شهر تهران بودند که از شورای اول رفتند و رضوی، عابدینی و حقیقی جایگزین آنها شدند.

به اعتقاد علیزاده طباطبایی کسانی که با رای مردم برای خدمت آمده اند نباید برای رفتن به جایگاه بالاتر به این رای بی توجه باشند مگر آنکه جایگاه جدید امکان خدمات بیشتر را برایشان فراهم کند مانند وزارت.




شورای شهر سوم تنها با یک استعفا

شورای شهر سوم تنها یک استعفا داشت آن هم درهفته پایانی که محمدعلی نجفی به دلیل قبول مسئولیت معاونت میراثفرهنگی و گردشگری نتوانست در روزهای پایانی شورای سوم را همراهی کند و با وجود مخالفت با استعفای نجفی در صحن علنی این استعفا درجلسه روز یکشنبه که بدون حضور رسانه ها برگزار می شود رای آورد و در آخرین جلسه شورای شهر سوم بر روی صندلی نجفی عبدالمقیم ناصحی نشست.

هرچند مرتضی طلایی و پروین احمدی نژاد نیز برای حضور در انتخابات مجلس نهم اعلاکم آمادگی کرده و به دلیل رای نیاوردن در حوز های انتخابیه در شورای سوم باقی ماندند.

شورای دوم بدون استعفا


ترکیب شورای دوم شهر تهران تا لحظه آخر فعالیت هیچ تغییری نکرد. این را حسن بیادی عضو شورای شهر دوم و سوم می گوید. او ادامه می دهد: در شورای شهر دوم پیشنهاد های زیادی از سوی دولت به اعضا شد اما هیچ کدام از اعضا این پست ها را نپذیرفتند.

به گفته بیادی با وجود شایعاتی که آن زمان مطرح بود مبنی بر اینکه رئیس جمهور پستی به اعضای شورا پیشنهاد نداده است اما در واقعیت پیشنهادهای زیادی مطرح بود از جمله معاونت، وزارت و استانداری اما هیچکدام از اعضا قبول نکردند شورا را به مقصد دولت ترک کنند.

او با تاکید به اینکه معیار قضاوت برای ماندن و رفتن اعضا ی شورا به پست های دیگر باید قانون باشد به مهر می گوید: هیچ منع قانونی برای استعفای اعضا وجود ندارد و این حقی است که اعضا دارند. دولت است که باید به حقوق مردم احترام بگذارد و نمایندگان شورای شهر تهران ر ا به دولت نبرد.

این هفته استعفای احمد دنیامالی در صحن شورا بررسی می شود. باید دید تلاش شورایی ها برای باقی ماندن وی به نتیجه می رسد و یا شورای چهارم رکورد بیشترین تغییر در ترکیب اعضایش را خواهد زد.