به گزارشافکارنیوز،در این مطالعه مدل‌های آب و هوایی و اطلاعات مربوط به ذرات معلق و هواشناسی طی ۳۰ سال اخیر بررسی شده‌اند. این مدل‌ها به وضوح نشان می‌دهند که بخشی از آلودگی‌ هوا که از قاره آسیا منشا می‌گیرد بر لایه‌های فوقانی اتمسفر تاثیر گذاشته و طوفان‌ها و گردبادها را تشدید می‌کند.

«رنی ژانگ»، سرپرست اصلی این مطالعه و استاد و متخصص علوم جوی با اعلام مطلب فوق افزود: این آلودگی‌ها به شکل ابرها، بارش‌ها، شدت طوفان‌ها و سایر عوامل و در نهایت تاثیرات جوی تاثیر می‌گذارند. به خصوص بخشی از آلودگی‌ هوا که از آسیا نشات می‌گیرد، پیامدهای جدی بر الگوی هوایی در منطقه آمریکای شمالی دارد.

«ایپاک تایمز» اظهار کرد: رشد چشمگیر اقتصاد چین طی ۳۰ سال اخیر منجر به احداثوسیع کارخانجات، نیروگاه‌ها و سایر تجهیزات و این روند نیز به نوبه خود سبب تولید حجم بالایی آلودگی هوا شد. این مطالعه نشان می‌دهد که ذرات معلق و آلاینده‌ها به محض ورود به جو، نحوه شکل‌گیری ابرها و الگوهای آب و هوایی را در سراسر جهان تغییر می‌دهند. رشد استفاده از زغال سنگ و آلاینده‌های خودرویی منبع اصلی آلودگی هوا در چین و سایر کشورهای آسیایی محسوب می‌شود.

حجم آلودگی هوا در چین به حدی است که در برخی از شهرهای این کشور مانند پکن، غلظت آلودگی هوا معمولا بیش از ۱۰۰ برابر بالاتر از استاندارد اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت(WHO) ‌ است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد نرخ ابتلا به سرطان ریه در برخی مناطق این کشور به دنبال رشد همیشگی آلودگی هوا، ۴۰۰ برابر افزایش یافته اما این شرایط در فصل زمستان به اوج خود میرسد چرا که در این فصل هوای ساکن با افزایش سوخت زغال سنگ همراه شده و تولید آلودگی و مهدود میکند که این پدیده هفتهها ادامه مییابد.