راه اندازی پلیس افتخاری جرایم سایبری

به گزارشافکارنیوز،سردار کمال هادیانفر در این باره اظهارداشت: سو استفاده مجرمان و باندهای جرایم سازمان یافته موجب شده تا آنها همواره جلوتر از پلیس حرکت کنند به گونه ای که این پدیده امروز به یک معضل بسیار بزرگ برای کشورها تبدیل شده است.

وی اقدامات پیشگیرانه را یکی از اقدامات دولت ها برای مقابله با مجرمان عنوان کرد و افزود: تلاش های پیشگیرانه، اولویت نخست مقابله با جرایم فضای مجازی محسوب می شود که تحقق این امر بدون مشارکت آحاد جامعه و همکاری پلیس سایر کشورها امری غیرممکن است.

هادیانفر پیشگیری از جرم در فضای مجازی را یکی از اهداف پلیس فتا دانست و گفت: این پلیس تلاش کرده با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه در دو حوزه اجتماعی و وضعی موجب کاهش روند رشد جرایم در فضای سایبری کشور شود.

رئیس پلیس جرایم سایبری اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی با هدف ایجاد ایمنی برای کاربران فضای مجازی را از اقدامات مهم در حوزه پیشگیری اجتماعی برشمرد و ادامه داد: مجرمان با جامعه کوچکتری از افراد غیر مطلع و آسیب پذیر تحت عنوان هدف مواجه هستند. بنابراین افزایش سطح دانش تخصصی و امنیتی و اطلاع کاربران از شیوه های مقابله با شگردهای مجرمانه موجب می شود تعداد افرادی که به صورت بالقوه در معرض این آسیب قرار دارند، کاهش یابد. از سوی دیگر احتمال موفقیت مجرمان نیز در ارتکاب جرم به همین نسبت کاهش می یابد. با افزایش تعداد افراد آگاه، شناسایی مجرمان به سرعت انجام می شود.

هادیانفر افزود: در پیشگیری وضعی، تمرکز پلیس فتا بر تغییر شرایط محیط های ارتکاب جرم است. در این بخش، همکاری سایر سازمان های ذی ربط، تقویت سامانه های سازمانی و تغییر در فرآیندهای فنی و عملیاتی در کاهش امکان آسیب و نفوذ مجرمان به سیستم ها نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد افرادی که در سیستم های رایانه ای و پردازشی سازمان های بزرگ مانند بانک ها که دارای اطلاعات مهم هستند، اهمیت حفظ و تقویت امنیت آنها با استفاده از روشهای پیشگیری وضعی بسیار زیاد است. در سال ۲۰۱۲، براساس گزارش های جهانی بیش از دو و نیم تریلیون دلار در حوزه فناوری اطلاعات هزینه شده که بیش از یک و نیم تریلیون دلار آن، صرفاً برای تامین امنیت فضای سایبر بوده است. مجرمان از این طریق توانستند ۴۸۸ میلیون دلار درآمد از محل جرائم سایبری در دنیا کسب کنند.

رییس پلیس فتا گفت: استفاده از رویکرد مشارکتی و چند نهادی در زمینه پیشگیری اجتماعی از اهمیت بسزایی برخوردار است به گونه ای که غفلت در این حوزه، هزینه های زیادی را در آینده به جامعه تحمیل خواهد کرد.، هزینه کردن و تخصیص منابع در حوزه پیشگیری موجب شده تا هزینه های ناشی از وقوع جرایم کاهش یافته و جبران شود. فعال تر شدن سازمان های اجتماعی و فرهنگی در کشور زمینه را برای توسعه کمی و کیفی خدمات پیشگیری از جرایم سایبری با رویکردهای اجتماعی افزایش دهد که در این زمینه نباید از نقش مردم و سازمان های غیر دولتی غافل شد. مشارکت دادن مردم در حوزه مسائل اجتماعی می تواند زمینه ساز موفقیت های کشورها در پیشگیری از جرایم باشد.

هادیانفر با بیان اینکه مجرمان تلاش می کنند جلوتر از پلیس باشند، گفت: پلیس فتا با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، در روش های مقابله با جرم و مجهز بودن به علم روز عرصه را بر فعالیت مجرمان در فضای مجازی تنگ کرده است و از سوی دیگر با شناسایی خلاء های موجود از وقوع جرایم پیشگیری کرده و راه های نفوذ آنان را مسدود می کند.

برداشت غیرمجاز، بیش از ۴۹ درصد جرایم سایبری کشور

رئیس پلیس جرایم سایبر اعلام کرد: در سال جاری برداشت غیرمجاز، ۴۹.۵ درصد از جرایم سایبری در کشور را به خود اختصاص می دهد. سرقت اطلاعات کارت های بانکی از جمله شماره کارت، رمز دوم، کد cvv۲ از طریق صفحات جعلی(فیشینگ)، " اسکمیر "(کپی کردن غیرقانونی داده های کارت بانکی)، سوء استفاده از اعتماد افراد و دریافت کارت و رمز آن، روش های پیچیده مجرمان در فریب افراد و تکنیک های مهندسی اجتماعی از جمله شگردهای مجرمان است که به برداشت غیرمجاز منجر می شود.

وی افزود: سهل انگاری، بی توجهی به حفاظت از اطلاعات شخصی و اعتماد بی جا یا فریب افراد از علل موفقیت مجرمان محسوب می شود.

هادیانفر به عدم آگاهی و رعایت نکات امنیتی شهروندان هنگام استفاده از کارت های بانکی، اینترنت بانک، فناوری های جدید بانکداری و تجارت الکترونیک اشاره کرد و افزود: بیش از ۷۵ درصد برداشت های غیرمجاز به علت خطای انسانی و ناآشنایی کاربران به ابزارهای جدید رخ می دهد.

راه اندازی پلیس افتخاری در پلیس سایبری کشور


به گفته وی همراهی و همکاری مردم درقالب پلیس افتخاری با پلیس فتا یکی ازعوامل موثر درکاهش جرائم سایبری و برقراری امنیت در فضای مجازی محسوب می شود. همکاری، تعامل و ارتباط دو سویه این پلیس با شهروندان در کاهش چشمگیر جرایم سایبری نقش بسزایی دارد؛ ارتقاء سطح مشارکت اجتماعی پلیس با جامعه در پیشگیری از بروز جرایم یکی از شاخصه های اصلی جوامع پیشرفته محسوب می شود.

هاديانفر در خاتمه خاطرنشان کرد: پليس فتا خود را سايه سار امنيت در فضاي مجازي کشور مي داند و بديهي است که اين امر بدون حضور و مشارکت مردم و کاربران عزيز غير ممکن است؛ نقش کاربران و جامعه در تامين امنيت در فضاي مجازي از اهميت ويژه اي برخوردار است.