به گزارشافکارنیوزبه نقل از روابط عمومی بیمارستان ابن سینا، این مرکز درمانی در راستای همراهی با سیاست های وزارت بهداشت و درمان در طول هفته سلامت مردان(۷-۱ اسفند ماه امسال هم به مدت دو روز، یک شنبه و دوشنبه مورخ ۴ و ۵ اسفند ماه، اقداماتی نظیر برگزاری معاینات و غربالگری رایگان بیماری های داخلی، ارولوژی و روانشناسی برای گروه هدف(مردان ۶۰-۲۵ ساله) و توسط پزشکان متخصص برگزار و با استقبال بی نظیر افراد مواجه شد.

بیمارستان ابن سینا امسال هم مانند سال گذشته با برگزاری معاینات و غربالگری رایگان مردان به استقبال هفته ملی سلامت مردان رفت. مدیر روابط عمومی و سخنگوی ابن سینا درباره هدف از شرکت در طرح غربالگری رایگان و همراهی با بخش دولتی گفت: حساس سازی و تبیین جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و همچنین ایجاد فرهنگ توجه به سلامتی افراد از مهمترین اهداف ما در این بیمارستان است و به همین علت امسال برای دومین بار به این موضوع ورود کردیم.

مهسان زارع افزود: باید توجه داشت که پیشگیری‌ های اولیه و تشخیص زود هنگام بیماریهای بدون علامت در جامعه مردان از اهمیت بالایی برخوردار است و آمار استقبال مردم از طرح غربالگری این موضوع را اثبات کرده است؛ زیرا بسیاری از مراجعان اصلا نمی دانستند که دچار عارضه یا بیماری هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، ۵ سرطان شایع که مردان ایرانی به آن مبتلا می‌شوند، معده، مثانه، پروستات، کولورکتال و سرطان مری است، تاکید کرد: بیشترین عامل عدم اگاهی از این بیماری ها به علت عدم توجه به معاینات و غربالگری ها است و به همین علت بخش دولتی و خصوصی باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

زارع خاطرنشان کرد: مردان با این باورند که اگر نقش اجتماعی آنها زنده و پویاست یعنی از سلامت کامل برخوردارند و همین موضوع باعثمی شود تا نسبت به خود بی توجه شوند و به همین علت اغلب مراجعه های آنان به پزشک به دلیل بیماری های جدی بوده است.
ورودی که مثبت ارزیابی شده

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تمجید از این اقدام پسندیده بخش خصوصی و ورود بیمارستان ابن سینا به موضوع غربالگری و معاینه رایگان مردان در هفته سلامت می گوید: این که بخش خصوصی دوش به دوش بخش دولتی پای کار آمده و به فکر سلامت جامعه بوده جای بسی خوشحالی است و دولت هم باید با تشویق این حرکت، زمینه را برای ورود دیگر بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصی به این موضوع فراهم کند.

احمد آريايي نژاد مي افزايد: ممكن است عده اي تصور كنند كه اين اقدام سمبليك است و به همين علت بيمارستان ابن سينا بايد اين غربالگري ها را در طول سال به دفعات بيشتري انجام دهد و اطلاعات بيماران را به صورت سيستماتيك و جامع ذخيره كند تا در مناسبت هاي پزشكي بعدي هم پرونده كاملي از افراد داشته و به اين ترتيب بتواند نقش موثري در روند درماني آنان ايفا كند.