۶ درصد جمعیت ایران اختلال گفتاری دارند

به گزارشافکارنیوز،فریبا یادگاری دبیر علمی دوازدهمین همایش گفتار درمانی ایران در حاشیه دوازدهمین همایش گفتار‌ درمانی ایران در جمع خبرنگاران گفت: اختلال در تلفظ صداهای گفتاری‌ از شایع‌ترین اختلالات گفتار و زبان است؛ همچنین اختلال لکنت، تأخیر رشد گفتار و زبان و اختلال صدا نیز در ایران شایع است.

دبیر علمی دوازدهمین همایش گفتار درمانی ایران اظهار داشت: ۶ تا ۹ درصد هر جامعه‌ای با شیوع انواعی از اختلالات گفتار و زبان روبه‌روست.

وی به تحقیقات انجام شده اشاره کرد و افزود: این تحقیقات نشان می‌دهد که اختلال تلفظ صداهای گفتاری در ایران شامل ۵ تا ۶ درصد جمعیت است که اختلال لکنت با ۷دهم تا یک درصد شیوع در جامعه، جزو اختلالات شایع است.

یادگاری ادامه داد: مداخلات زودهنگام در اختلالات گفتار و زبان خیلی مهم است و به محض بروز این مشکلات در هر سن، مراجعه سریع به مراکز درمانی و توانبخشی می‌تواند در درمان موثر باشد.

دبیر علمی دوازدهمین همایش گفتار درمانی ایران افزود: کلینیک‌های گفتار‌درمانی در مراکز آموزشی - درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی یا سازمان بهزیستی و همچنین برخی از کلینیک‌های خصوصی در زمینه درمان انواع اختلالات گفتار و زبان فعال هستند.

یادگاری گفت: هم‌اکنون ۱۲ دانشگاه در سطح کشور نیروی متخصص گفتار‌درمانی را تربیت می‌کنند اما فقط سه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی ایران این رشته را تا سطح دکترا دارا هستند.

رئیس گروه گفتار‌درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: رشته گفتار‌درمانی از سال ۵۲ برای ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی، گفتار، زبان و بلع در ایران تاسیس شد که هم‌اکنون در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس آن به سر می‌بریم.

دبیر علمی دوازدهمین همایش گفتار درمانی ایران خاطرنشان کرد: دوازدهمین همایش گفتاردرمانی با حضور متخصصان گفتاردرمانی شنوایی شناسی، کاردرمانی، توانبخشی، پزشکان عمومی، متخصصان گوش و حلق و بینی، روانشناسان و متخصصان علوم اعصاب از ششم تا هشتم اسفند در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار میشود.