به گزارشافکارنیوز،سرهنگ هادی مصطفایی، در نشست خبری خود با بیان اینکه آمار وقوع قتل در ۹ ماهه نخیت سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل داری کاهش ۶.۷ درصدی بوده است اظهار داشت: خوشبختانه از میان قتل‌های رخ داده در کشور، پلیس موفق به کشف ۸۷.۸ درصد از قتل‌ها بوده و این میزان بالاترین درصد کشف در سال‌های اخیر است.

وی در ادامه افزود: کماکان از میان قتل‌های رخ داده در کشور بیشترین سهم در اختیار قتل با سلاح سرد است و تنها ۳۲.۳ درصد بوسیله سلاح گرم انجام می‌شوند.

معاون جرائم جنایی آگاهی همچنین نزاع و اختلافات قبلی را به عنوان بیشترین انگیزه قتل در ایران عنوان کرد و ادامه داد: ۱۰.۶ درصد قتل هایی که نزاع انگیزه آن محسوب می‌شود، نزاع آنی بوده که طرفین ضمن عصبانی شدن کنترل خود را از دست داده و مرتکب قتل می‌شوند.

وی ۲۵ درصد مقتولان را مونثمعرفی کرد و در ادامه افزود: در میان قتل‌های به وقوع پیوسته در ۱۱ ماه نخست سال جاری و در ۳۱.۲ درصد از قتل‌ها، قاتل و مقتول نسبت فامیلی با یکدیگر داشته‌اند که این آمار از نظر فراوانی نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشته است.

مصطفایی ادامه داد: در قتل‌هایی که توسط بستگان صورت می‌گیرد، ۴۳ درصد به دلیل اختلافات خانوادگی، ۲۶ درصد مسائل اخلاقی، ۱۰ درصد نزاع و ۶ درصد به دلیل اعتیاد به وقوع پیوسته‌اند.

وی در مورد نسبت فامیلی میان ‌قاتل و مقتول گفت: در ۲۴ درصد موارد قاتل شوهر مقتول و در ۶.۵ درصد موارد قاتل، زن مقتول بوده است که ۳ درصد نیز به سایر بستگان تعلق دارد.

معاون جرائم جنایی پلیس آگاهی با بیان اینکه نرخ قتل به تعداد نفراتی گفته می‌شود که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت به قتل می‌رسند گفت: این نرخ در ایران ۲.۸، در آسیا ۳.۱، در اقیانوسیه ۲.۹، در آفریقا ۱۷، در اروپا ۳.۵ و در آمریکا ۱۵.۴ است.

وی در پایان تأکید کرد که قتلهای منکراتی در سال جاری ۱۸.۱ درصد از قتلهای کشور را تشکیل داده که این میزان در سال قبل ۲۰ درصد موارد را تشکیل داده بود.