ضرر آجیل های شور، ترش به استخوان و معده

به گزارشافکارنیوز،محمدرضا وفا گفت: در ایام عید به دلیل تعطیلات، تنظیم ساعت خواب در اکثر خانواده‌ها به هم خورده و سبب می‌شود تا وعده صبحانه حذف شود در صورتی که همین امر، سبب می‌شود تا یکسری مواد غذایی از صبح جذب بدن نشود.

وی با تأکید بر اینکه باید ۵ گروه غذایی نان و غلات، سبزی، گوشت در وعده‌های غذایی ایام تعطیل گنجانده شود، افزود: به عنوان مثال اگر فردی روزانه شیر، ‌ماست و لبنیات مصرف نکند حتی اگر طی روز چندین کیلو مواد غذایی مصرف کنید که حاوی نیازهای بدن نباشد، دچار سوء تغذیه می‌شود.

این متخصص تغذیه به این نکته اشاره کرد که باید مراقب بود تا با مصرف بی‌رویه شیرینی و آجیل در ایام عید دچار چربی و فشار خون نشویم.

وفا خاطرنشان کرد: مغزدانه‌ها در واحد وزن کالری بسیار زیادی دارند که مصرف کم آنها نیز کالری مورد نیاز برای یک وعده غذایی تأمین می‌کند و در صورت رعایت نشدن اضافه وزن، چاقی و مشکلات متابولیک در پی دارد.

وی توصیه کرد: افرادی که در طی روز برای دید و بازدید عید به خانه‌های اقوام می‌روند در هر مهمانی نهایت یک میوه کوچک را که خیلی شیرین هم نباشد انتخاب کرده و مصرف کنند و در نهایت چند دانه مغز بخورند و در مهمانی بعدی مقداری میوه و بعد شیرینی ساده بخورد ولی باید مراقب بود که مصرف مغزدانه‌ها بیش از ۳۰ گرم در روز نشود.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد که وعده‌های غذایی حذف نشوند و به هیچ‌وجه با معده خالی شیرینی‌ مصرف نشود چرا که ممکن است فرد احساس ترش کردن داشته و از وعده های غذایی هم باز بماند.

وفا مغزدانه‌های کهنه و آجیل شور یا ترش را بسیار مضر دانست و گفت: ‌ نمک زیاد موجود در آجیل یا ترشی‌هایی که با برخی مواد مانند جوهرلیمو به آجیل زده می‌شود فوق‌العاده خطرناک هستند که ممکن است به مشکلات اسموتیک در بدن ایجاد کرده برای سلامت استخوانی و گوارشی نیز خطرناک هستند.

وی گفت: در عین حال شیرینی خامهای به مراتب کالری بیشتری نسبت به شیرینی خشک دارند و بهتر است از شیرینیهای کوچک برای پذیرایی استفاده کرد.