۵ حالتی که به کمردرد می‌انجامد

به گزارش افکارنیوز، محمد‌مهدی امام در مورد آسیب‌های جبران‌ناپذیر مفصلی که به واسطه خانه‌تکانی در افراد ایجاد می‌شود گفت: برای داشتن مفاصلی سالم باید قبل از انجام خانه‌تکانی به نکاتی دقت داشت.

فوق تخصصی روماتولوژی اظهار داشت: افراد در حین انجام خانه‌تکانی باید از انجام کارهای سنگین بپرهیزند و این کارها را به تدریج یا با درخواست کمک از دیگران انجام دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: افراد باید از انجام کارهای یکسان و تکرار‌شونده‌ای همچون ایستادن‌های طولانی مدت در یک وضعیت یا زانو زدن‌های طولانی یا خم نمودن کمر به مدت طولانی و در یک وضعیت ثابت جداً پرهیز کنند و در فواصل انجام کار زمان‌هایی نیز به استراحت اختصاص دهند.

فوق تخصص روماتولوژی گفت: به طور کلی برای انجام کار باید از مفصل بزرگتر استفاده کرد به طور مثال اگر یک نایلون حاوی بار را می‌توان با یک انگشت یا توسط کف دست حمل کرد کف دست گزینه مناسب‌تری است یا اینکه هنگام بلند کردن جسم سنگین از روی زمین لازم است با کمر صاف، زانو‌ها را خم کرده و جسم را از روی زمین برداشت چرا که مهره کمر بسیار کوچکتر از مفصل زانوست.

امام هشدار داد: در صورتی که این نکات در انجام خانه‌تکانی رعایت نشود افراد دچار آسیب‌های متعددی خواهند شد.

فوق تخصص روماتولوژی گفت: در این صورت اولین آسیب، بیرون زدگی دیسک کمر و کمر‌درد است.

وی انجام پنج کار عمده برای کمر را مضر دانست و افزود: ایستادن طولانی، نشستن طولانی در یک وضعیت، انجام کارهای سنگین، خم نمودن کمر برای بلند کردن اجسام و حرکات چرخشی ناگهانی خصوصاً در هنگام برداشتن اجسام برای کمر مضر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اگر آسیب یک بار به کمر وارد شود ممکن است تا آخر عمر گریبانگیر فرد شود بنابراین افراد باید دقت داشته باشند و اجازه ندهند که اولین آسیب در ناحیه کمر به وجود آید.