احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه دو هفته قبل تعدادی از صاحبان دفاتر رسمی طلاق و ازدواج در مقابل دفتر رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تجمع کرده بودند و نسبت به افزایش نیافتن حق انشاء طلاق و ازدواج گلایهمند بودهاند، گفت: موضوع تجمع صحت ندارد.

به گزارش خبرآن لاین، وی ادامه داد: چیزی که از آن به تجمع یاد می‌شود تنها دیدار ساده‌ای میان نمایندگان دفاتر ثبت طلاق و ازدواج و رئیس سازمان بود.

تویسرکانی گفت: رقم حق انشاء طلاق و ازدواج از ۴۵ هزار تومان به ۷۰هزار تومان افزایش پیدا کرد در حالی که این افراد تقاضا داشتند این رقم به ۱۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

* سال گذشته ۸۱۹ هزار و ۶۸۷ مورد ازدواج به ثبت رسید

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش دیگری از سخنان خود به آمار ۸۱۹ هزار و ۶۸۷ ازدواج در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این درحالی است که در سال گذشته ۱۲۹هزار و ۹۶۶ واقعه طلاق نیز به ثبت رسیده است.

وی افزود: آمار ۳ سال گذشته حاکی از آن است که میزان ازدواج ۰.۲ درصد کاهش داشته و این در حالی است که آمار طلاق متأسفانه رشد ۱۴ درصدی داشته است و به عبارت دیگر از هر ۶ ازدواج یکی به طلاق ختم شده است.

تویسرکانی افزود: در سال ۸۷ تعداد ۸۲۲ هزار و ۸۸۴ ازدواج، در سال ۸۸ تعداد ۸۲۴ هزار و ۴۱۰ ازدواج و در نهایت در سال ۸۹ تعداد ۸۱۹ هزار و ۶۸۷ ازدواج به ثبت رسیده است.

وی گفت: در مدت مشابه در سال ۸۷ تعداد ۱۰۱ هزار و ۲۹۳ طلاق، در سال ۸۸ تعداد ۱۱۸ هزار و ۲۶۳ طلاق و در نهایت در سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۹۶۶ طلاق به ثبت رسیده است.

تویسرکانی با اشاره به این مطلب که اختراعات به ثبت رسیده در ۳ سال گذشته کاهش داشته است، گفت: در سال ۸۷،۱۰ هزار ۳۴۶ اختراع، در سال ۸۸،۶ هزار و ۹۹ اختراع و در سال گذشته نیز تنها ۵ هزار و ۲۸۲ اختراع به ثبت رسیده است.

تویسرکانی همچنین اعلام کرد تاکنون ۴۵۰ هزار سند تک برگ در اختیار مردم قرار گرفته شده است.

وی با اشاره به این مطلب که کاغذ استفاده شده در سندهای تک برگ کاغذ واتر مارک و با چاپخانه دولتی است، گفت: محل ملک، مختصات هوایی، کروکی ملک، الصاق هولوگرام و همچنین عکس هوایی بخش‌هایی از این سند است و با هر تغییر مالکیت این اسناد از فروشنده اخذ شده و سند جدید به خریداران ارائه می‌شود.

وی گفت: بسیاری از مشکلات سندهای دفترچه‌ای با این سندها به کلی برطرف خواهد شد و خلاء‌های قانونی که باعثبرخی سوء استفاده‌ها می‌شد به این ترتیب پر خواهد شد.

تویسرکانی با اشاره به این مطلب که در نیمه دوم امسال فراخوانی اعلام خواهد شد تا سندهای دفترچه‌ای از شهروندان اخذ شود و سند تک برگی به آنها داده شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۲ میلیون سند تک برگ در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

* قولنامه‌ها ارزش اسناد رسمی را ندارند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به این مطلب که اسنادی که در دفاتر ثبت اسناد و املاک به ثبت می‌رسند از این امتیاز برخوردارند که بدون نیاز صاحبان سند به تعهدات درون سند رسیدگی شود، گفت: قولنامه‌هایی که در بنگاه‌های معاملات نوشته می‌شود از این قاعده مستثنی است و نمی‌توان مفاد آن را در محکمه به درستی ثابت کرد.

وی ادامه داد: از این روست که می‌توان گفت: میان اسنادی که به صورت قولنامه‌ای در بنگاه‌ها به ثبت می‌رسد با مدارکی که در خانه‌ها هم بین ۲نفر به امضا می‌رسد تفاوتی وجود ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خاتمه با اشاره به این مطلب که ما مخالف فعالیت بنگاههای معاملات ملکی نیستیم گفت: آنچه که ما اعتقاد داریم این است که این مجموعهها چون به انجام کارهای حقوقی اشتغال دارند باید تلاش کنند تا به موازین حقوقی نیز آگاهی داشته باشند.