حتيالامكان در ساعات كاري تعيين شده، از برگزاري همايشها و جلسات غيرضروري به منظور اجراي مأموريتهاي محوله و پاسخگويي به امور ارباب رجوع، جلوگيري شود. همچنين امور اجرايي از طريق پيشخوان هر دستگاه و خدمات الكترونيك بدون وقفه به مردم و ارباب رجوع با سرعت و دقت ارايه شود...

مشاغل و فعالیت‌های قابل دورکاری، ‌ ترجیحاً دورکاری شوند و دستگاه‌ها موظفند به تعهد خود درخصوص دورکاری اقدام و نتیجه را به معاونت گزارش کنند…

با توجه به کاهش ساعات کاری روزانه و فقدان توجیه ارائه وعده غذا، ‌ توزیع و ارائه غذای روزانه ممنوع است…

این بخشی از بخشنامه‌ای است که ناهار کارمندان را حذف و هزار اما و اگر و شاید به زندگی آنان وارد کرد.

بخوریم یا نخوریم؟

بر این اساس، ‌ ساعات کار روزانه کارکنان بانک‌ها، ‌ مراکز نظامی و انتظامی همچنین مراکز آموزشی و بهداشتی و درمانی و نیز خدماتی که به صورت نوبتی و شیفتی انجام می‌پذیرد، ‌ وفق مقررات مربوطه خواهد بود. به این ترتیب با کاهش ساعات کاری اداره‌های دولتی، ‌ ارائه غذا یا واریز مبلغ غذا به حساب کارمندان ملغی شده و...

شاید حذف ناهار ناراحتی‌هایی برای کارمندان به همراه داشته باشد اما در مقابل گروهی که گرسنگی را دارای عوارضی می‌دانند عده‌ای از کارشناسان نیز به نتایج خوبی رسیده‌اند که با دیدن نیمه پر لیوان می‌توان ساعات گرسنگی را جزو لحظات پربار زندگی درنظر گرفت.

گرسنه نمانید

مسئول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران می‌گوید: ‌ بر اثر گرسنه ماندن و دریافت نکردن کالری لازم، ‌ سلول‌های بدن به خصوص سلول‌های عصبی که انرژی‌شان را فقط از مواد قندی تأمین می‌کنند، ‌ آسیب می‌بینید و چون کالری لازم برای فعالیت این سلول‌ها در اختیارشان قرار نمی‌گیرد حالت‌های عصبی، ‌ بی‌حوصلگی، ‌ پرخاشگری، ‌ سرگیجه و سردرد در این افراد بروز پیدا می‌کند.

برلیانت بزرگمهر معتقد است مهمترین معایب کاهش تعداد وعده‌های غذایی را می‌توان ولع به دلیل گرسنگی و به دنبال آن مصرف غذاهای پرکالری و بالا رفتن کلسترول تام، ‌ LDL و تری گلیسیرید دانست.

گرسنگی هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ جسمی می‌تواند اثرات بدی به همراه داشته باشد. علاوه بر آن که فرد نمی‌تواند مواد مغذی لازم و حیاتی برای رشد خود را تأمین کند، عدم امنیت غذایی ممکن است روی روان فرد هم تأثیرات منفی به همراه داشته باشد.

گرسنه بمانید

اما چندی پیش محققان آن طرف آبها دریافته‌اند هورمونی که هنگام گرسنگی در انسان ترشح می‌شود، ‌ خاصیت ضدافسردگی دارد. محققان دانشگاه پزشکی دالاس تگزاس در آمریکا ‌با بررسی موش‌های آزمایشگاهی به مدت ۱۰ روز دریافتند که ترشح هورمون گرسنگی موسوم به گرلین(ghrelin) در آنها تا چهار برابر افزایش یافت.

به گفته این محققان، ‌ این افزایش ترشح هورمون گرلین موجب شادی و سرحالی بیشتر در موش‌های گرسنه شد و در مقایسه با موش‌هایی که غذا دریافت می‌کردند علائم افسردگی کمتری داشتند. گرلین هورمونی است که پیام‌های مربوط به حس گرسنگی را از معده به مغز منتقل می‌کند. همچنین یکی از راه‌های کم کردن وزن، ‌ مختل کردن پاسخ دهی بدن به گرلین است.

کارمندان آزمایشگاهی
به هر حال یکبار دیگر کارمندان در آزمایشی قرار گرفته‌اند که نتیجه‌اش را زمان مشخص خواهد کرد. هر چند کارآمدی یا ناکارآمدی این طرح خیلی مهم نیست زیرا با این تغییر ساعات غذایی یا آنها دچار زخم معده و سوء هاضمه می‌شوند یا علاوه بر پس‌انداز پول ناهارها در فشارهای زندگی خم به ابرو نیاورده و به تمام آنها که کارمندان را موجوداتی افسرده می‌دانند جواب دندان‌شکنی می‌دهند که گرسنه ماندن دوای افسردگی است، ‌ حالا شما بخورید و بخورید و بخورید…