به گزارشافکارنیوز،اما حدود یک دهه است که ظاهر و قیافه مردان نه تنها نشانی از قهرمانان ملی مانند ستارخان، باقرخان، میرزا کوچک خان و… ندارد، بلکه حتی شبیه پدران و پدر بزرگان نیز نیست.

‌در چند سال اخیر پسران و مردان جوان گوی سبقت را در استفاده از لوازم آرایشی و خدمات زیبایی از بانوان ربوده‌اند و به سبب تمایلشان برای زیباتر به نظر رسیدن، اکنون صاحب برندهای آرایشی شده‌اند.
تمایل مردان برای به اصطلاح زیباتر شدن و داشتن ظاهری تقریبا مشابه زنان مختص شهرهای بزرگ نبوده و چنین قیافه‌‌هایی را نیز می‌توان در شهرها و حتی روستاهای کوچک نیز مشاهده کرد.

این روزها برخی از مردان ظاهرشان تقریبا فاقد نشانه‌‌های بارز جنسیتشان است و میل به تغییر قیافه و حرکت به سمت آرایش‌‌های زنانه در آنها بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

براساس آمارهای موجود، حداقل ۱۰درصد از لوازم آرایش موجود در کشور مورد استفاده مردان قرار می‌گیرد و این استقبال از لوازم آرایشی سبب شده تا کارخانه‌ها و شرکت‌‌های سازنده لوازم آرایشی بخشی از خط تولید خود را به مردان و مایحتاج آنها اختصاص دهند و برای این عده انواع کرم، رنگ‌ها، وسایل ویژه گریم، انواع ژل، چسب مو، اسپری‌های خوشبو‌کننده، ریمل، سایه چشم و… را تولید کنند.

جایگاه آرایش در میان مردان ایرانی قدیم

شاید جالب باشد تا بدانید آرایش در میان مردان جایگاهی دارد به قدمت تاریخ؛ به طوری که به گفته هرودوت یونانی، مردان ایرانی آرایش می‌کرده اند!

هرودت از زبان نمایندگان یونان؛ پارسیان رو مردانی توصیف کرده که تمامی صورت و بدن خود رو آرایش کرده و از زیور آلات استفاده می‌کردند و به پوشیدن لباس‌های فاخر علاقه داشتند.
این جمله شاید برای بسیاری از ما عجیب و غیر قابل باور باشد، اما «لیلا پاپلی»، باستان شناس این گفته را تایید کرده و توضیح داده است که نگاره‌‌های باقی مانده از دوره هخامنشیان نشان می‌دهد که مردان در آن دوران از سرمه چشم استفاده کرده و موهایشان را فر می‌کردند.

این شوک تاریخی به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا نقش برجسته‌ها و اشیای به‌دست آمده از حفاری‌ها نشان می‌دهد که شاهان ساسانی هم آرایش می‌کردند؛ به طوری که این شاهان موهای فر شده‌شان را در تور می‌پیچیدند و بالای سر جمع می‌کردند و گوشواره و گردن بند به خود می‌آویختند و این رسم حتی تا دوره قاجار نیز ادامه داشته ‌است.

مردان دوره قاجار نیز تمایل شدیدی به آرایش کردن داشتند، به‌طوری که بررسی‌‌های نقاشی‌هایی به جا مانده از فتحعلی‌شاه نشان‌دهنده علاقه وی به آرایش کامل است. این شاه قاجار کفش‌های پاشنه‌دار پوشیده، گونه‌‌هایش را سرخ کرده، مو و ریشش را پوش داده است. تصاویر به جای مانده در چهلستون نیز نشان دهنده آن است که شاه عباس به ظاهر و آرایش خود بسیار اهمیت می‌داده و حتی از کرم پودر هم استفاده می‌کرده است.

اما از اواخر دوره قاجار به بعد به نظر می‌رسد که کم کم رسم آرایش مردان در ایران کم رنگ و به تدریج محو شده است هر چند اکنون گویا این رسم دوباره زنده شده و مردان و پسران جوان دوباره نسبت به استفاده از لوازم آرایشی تمایل پیدا کرده‌اند.

پرداخت هزینه‌‌های بالا برای زیباتر شدن

معمولا وقتی درباره آرایشگاه‌‌ها و هزینه‌‌های گزاف آنها سخن به میان می‌آید، شنونده در ذهن خود سالن‌‌های زیبایی ویژه بانوان را به تصویر می‌کشد، اما در واقعیت موضوع کمی متفاوت است، زیرا این روزها سالن‌‌های زیبایی نیز از انحصار زنانه خارج شده‌اند و سالن‌‌های زیبایی مردانه در جای جای شهرها و شهرستان قابل مشاهده اند.

علت اصلی این مساله را استقبال جوانان از خدمات زیبایی است زیرا در این میان برخی از پسران جوان حاضرند ساعت‌ها در سالن‌های آرایش مردانه وقت بگذارند و به قیافه دلخواه خود که بیشتر شکل و شمایلی زنانه دارد، دست یابند.

تا چند سال قبل برای مردان و پسران جوان استفاده از کرم‌‌های ضدآفتاب بی‌رنگ نیز امری ناپسند بود و معمولا مردان به هیچ‌وجه برای خرید این‌گونه وسایل اقدام نمی‌کردند، اما چند سالی است که استفاده از انواع کرم‌های آرایشی، پنکیک‌های مردانه، ریمل، فرمژه و برق لب برای برخی از مردان به امری متداول تبدیل شده است.
به گفته برخی از پسرانی که مشتری چنین سالن‌‌هایی هستند، بر در و دیوار این مکان‌‌ها تصاویری از پسران ابرو برداشته، اصلاح کرده، با مدل‌های عجیب و غریب آرایش مو نصب شده که مشتریان را برای داشتن شکل و شمایلی نظیر مدل‌‌ها ترغیب می‌کند.

در آرایشگاه‌های مردانه برداشتن ابرو که به آن «کار ابرو» اطلاق می‌شود، هزینه‌ای بین ۲۰ تا۴۰ هزار تومان دارد.
در این میان بسیاری از مردان جوان به ویژه دامادها تمایل دارند از خدماتی مانند مش و رنگ مو نیز بهره ببرند که حداقل ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

مساله جالب اما اشتهای سیری‌ناپذیر مردان در تغییر کردن به شکلی افراطی است؛ به طوری که آنان همانند بانوان تمایل دارند از خدماتی مانند انواع بافت‌های فانتری، اکستنشن، پاکسازی و جوانسازی صورت استفاده کنند.

متاسفانه یکی از خدماتی که در یکی دو سال اخیر مورد توجه پسران جوان قرار گرفته استفاده از انواع تاتوهای ریز و درشت تک رنگ و چند رنگ با قیمت‌های گزاف است؛ به طوری که هزینه یک تاتوی کوچک با رنگ امریکایی از ۱۰۰هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به شکل و میزان پیچیدگی طرح قیمت آن گاه تا یک میلیون تومان می‌رسد؛ تاتوهای بزرگ و طرح‌های دشوار و چند رنگ نیز تا ۳میلیون تومان هزینه دارند.

پاکسازی و جوان سازی پوست نیز یکی دیگر از کارهای مورد علاقه آقایان بوده و برای پاکسازی صورت از ماسک‌‌هایی مانند ماسک جوش، ماسک‌های میوه‌ای، کرم خاویار، نعنایی و آلوورا را با قیمتی بین ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر جلسه استفاده می‌کنند و جالب این است که حداقل هفته ای سه بار باید این کار را انجام دهند.

صرف سالانه ۲ میلیارد دلار برای لوازم آرایشی

سالانه حدود ۲ میلیارد دلار ارز برای واردات لوازم آرایشی از کشور خارج می‌شود که متاسفانه حدود ۹۰ درصد این مواد به صورت قاچاق وارد کشور شده و به‌طور قطع به دلیل استاندارد نبودن کمترین مراقبت‌‌های بهداشتی برای واردات آنان اعمال شده است.

ایران را می‌توان جزو ۱۰ کشور نخست جهان در استفاده از مواد آرایشی و گریم دانست؛ به طوری که بر اساس آمار، کشورمان با داشتن ۶۷ درصد مصرف‌کننده لوازم آرایشی و گریم، در رتبه ۶ جهان و رتبه دوم خاورمیانه قرار دارد.

عربستان با ۷۱ درصد مصرف‌کننده رتبه نخست خاورمیانه را در استفاده از لوازم آرایشی به خود اختصاص داده است و در بررسی‌‌های صورت گرفته در میان زنان جهان، ژاپن با ۸۴ درصد مصرف‌کننده، اولین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در دنیا محسوب می‌شود. پرتوریکو با ۸۳ درصد و ایرلند جنوبی نیز با ۷۸ درصد دومین و سومین کشورهایی هستند که بیشترین مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی و مواد گریم را در خود جای داده‌اند.

سن استفاده از لوازم آرایشی در ۲ دهه گذشته تقریبا ۱۰ سال کاهش یافته و در این میان حدود یک دهه است که مردان وارد این چرخه شدهاند و اگر همین طور پیش رود به حتم از بانوان پیشی میگیرند.