آن دو قرار بود تا پای مرگ یکدیگر را همراهی کنند، قرار بود زن با لباس سفید به خانه بخت برود و با کفن از آن خارج شود. ولی هنوز زمانی نگذشته است ، که فریادهایشان ، همسایه ها را سراسیمه به کنار پنجره فرا می خواند که باز چی شده این دو تا مثل خروس جنگی به جان هم افتاده اند.

به گزارش شفاف، همین دیروز بود که زن دست در بازوی همسرش به یک از پاساژها رفته بود و مغازه ای اجاره کرده بودند. هر دو تا پاسی از شب کار می کردند. خوشحال از این که آینده شان دارد روشن می شود. نسیم که چه عرض کنم، طوفان رکود توام با تورم ناگهان زندگی آن ها و هزاران خانوار دیگر را درنوردید، و حال او نیز فریادش برآسمان است که چقدر بخت برگشته بوده که چنین همسر دست و پا چلفتی نصیبش شده است!

مازندرانی ها مثالی دارند گویای این تغییر فصل است. می گویند وقتی خیش ورزاها به سنگ گیر می کند، ورزاها به قصد کشتن، به همدیگر شاخ می زنند. ورزاها گاوهای نر قدرتمندی هستند که برای شخم زدن زمین، به آن ها خیش، یا همان گاو آهن دستی بسته می شود.

حالا زن و شوهرهای زیادی پیدا می شوند که برای همدیگر شاخ و شانه بکشند. و در این وانفسای اقتصادی، یکی دیگری را ناتوان از آوردن نان به خانه قلمداد کند. تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد کشور می گوید که «در ازای هر ۶ ازدواج یک طلاق در کشور ثبت می‌شود، از سه سال گذشته تا کنون آمار طلاق ۱۴ درصد افزایش و ازدواج ۲ دهم درصد کاهش داشته است.»

تویسرکانی با اعلام اینکه در سال ۸۹،۸۱۹ هزار و ۶۸۷ مورد ازدواج و ۱۲۹ هزار و ۹۶۶ مورد طلاق ثبت شده است، گفت: «این آمار در مقایسه با آمار سه سال گذشته با رشد ۱۴ درصدی طلاق و کاهش ۲/۰ درصدی ازدواج روبرو بوده است. بر اساس آمارها در سال ۸۷،۸۰۰ و ۲۲ هزار و ۸۸۴ مورد، در سال ۸۸،۸۰۰ و ۲۴ هزار و ۴۱۰ مورد و در سال گذشته ۸۰۰ و ۱۹ هزار و ۶۸۷ مورد ازدواج ثبت شده و همچنین در سال ۸۷، صد و یک هزار و ۲۹۳ مورد در سال ۸۸، صد و ۱۸ هزار و ۲۶۳ مورد و در سال ۸۹ صد و ۳۰ هزار مورد طلاق ثبت شده است.»

این آسیب جدی خانواده، باعثشده ایران رتبه چهارم طلاق را در دنیا به خودش اختصاص بدهد. فرهاد عبادی در کارگاه روش‌های کنترل مشاجرات خانوادگی در خانه فرهنگ دولت‌آباد شهرری گفت: «طبق آخرین آمار طلاق ایران، کشور ما رتبه چهارم را در دنیا دارد که رشد طلاق در آن ۸ درصد و رشد ازدواج ۵/۵ درصد بوده که این زنگ خطری برای خانواده‌ها است.» عبادی با اشاره به عوامل دخیل در پایداری و عدم پایداری ازدواج، تصریح کرد: «صداقت، وفاداری، درک متقابل، شناخت، برخوردار بودن از معنویت و پایبند بودن به اصول اخلاقی، عدم اعتیاد و درآمد مکفی از جمله عوامل پایداری ازدواج است. وی در ادامه به برخی از دلایل کاهش رشد ازدواج اشاره کرد و افزود: «اعتیاد، مشکلات مالی و حس استقلال طلبی دخترها از جمله دلایل کاهش تمایل جوانان به ازدواج است.»

ولی اگر کسانی به فکر این هستند که به این زودی ها اوضاع به سامان می شود و می توانند کانون خانواده گرمی داشته باشند در اشتباهند. آنان باید همواره به این بیندیشند که تا ۱۰ سال آینده باید با همسر خود با تمام سختی ها بسازند و با مقاومت و پایداری خود، کانون خانواده را گرم نگاه بدارند. ضمن آن که اگر قادر نیستند در این روند، از جان سختی لازم بهره ای برده باشند، آنان نیز نصیبی جز فروپاشی خانواده نخواهند داشت. این همان حرف رییس جمهوری است که «تاثیرگذاری هدفمندکردن یارانه ها را موکول به ۱۰سال پس ازاجرا کرد.» محمود احمدی نژاد که برای افتتاح ۳ پروژه عظیم عمرانی و صنعتی به قم سفر کرده است، پس از آیین افتتاح رسمی این پروژه ها طی سخنانی با تاکید بر تلاش و همت بیش از پیش برای ساختن و آبادانی کشور گفت: «یکی از اصلی ترین غصه های دلسوزان انقلاب وجود فاصله طبقاتی در جامعه است. این فاصله طبقاتی به دلایل گوناگون در کشور به وجود آمده و اجرای طرح هدفمندی یارانه ها گامی بزرگ در جهت رفع این فاصله و توزیع عادلانه ثروت در کشور است…کافی است اجرای هدفمندی یارانه ها ۱۰ سال ادامه پیدا کند تا فاصله طبقاتی را در کشور کاهش دهد.»

ولی این خلاف آن چیزی است که نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در باره دولت و عملکرد آن می گوید: «واقعا جای تعجب دارد چطور کسانی که باشعار مقابله با اشرافی‌گری به صحنه قدرت آمدند امروز در زیر سایه خود، جریان اشرافی‌گری تازه‌ای را می‌پرورانند، این پدیده عجیب و غریبی است یک جریانی در طول زمان به ضد خودش تبدیل می‌شود؟. دولت به بلایی بزرگ گرفتار شده، امیدواریم احمدی‌نژاد به مسیر اصلی برگردد.»

این سخنان آیا به آن معنی است که وضعیت ایران درحوزه خانواده نه تنها به سامان نخواهد رسید که مشکلات عدیده ای نیز گریبان آن را خواهد فشرد؟ به عبارت دیگر از نظر کارشناسان ، آینده خانواده در ایران با ادامه وضعیت موجود روشن و در جهت ایده آل های مورد تاکید اسلام و فرهنگ ایران زمین نخواهد بود .