در روزهای اخیر خبری مبنی بر مسمومیت غذایی در اثر مصرف خیارهای آلوده به باکتری "ای. کولی" یا Ehec در بسیاری از کشورهای اروپایی منتشر شده است. این خیارهای آلوده که از اسپانیا و هلند صادر شده اند تاکنون جان ۱۰ نفر را در آلمان گرفته اند. هرچند به نوشته خبرگزاری Ctk جمهوری چک، مقامات بهداشتی این کشور تائید کرده اند که بعضی از خیارهای وارد شده به اسپانیا از چک صادر شده بودند.

به گزارش مهر، به گفته مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل(Ecdc)، این آلودگی درحال گسترش در سایر کشورهای اروپایی است و تاکنون ۲۵ مورد در سوئد، ۷ مورد در دانمارک، ۳ مورد در انگلیس، دو مورد در اتریش و یک مورد در هلند شناسایی شده اند که به این کشورها فرانسه نیز با سه مورد مشکوک درحال بررسی اضافه می شود.

مقامات بهداشتی دانمارک اعلام کردند که مجموع ۳۲ مورد آلوده به این عفونت باکتریایی در دانمارک و سوئد، افرادی بودند که از سفر آلمان بازگشته اند.

در آلمان علاوه بر ۱۰ مورد مرگ تاکنون حداقل ۲۷۶ مورد عفونت نیز شناسایی شده اند به طوریکه این باکتری مهلک یکی از بدترین همه گیریهای خود را در این کشور ایجاد کرده است. مقامات بهداشتی فرانسه نیز اعلام کردند که برای تائید موارد عفونت باید تا روز سه شنبه منتظر بمانند.

مقامات بهداشتی ایتالیا نیز اظهار داشتند که تاکنون هیچ مورد آلودگی ناشی از خیارهای وارداتی از اسپانیا مشاهده نشده و این کشور از طریق سیستم هشدار سریع با کمیسیون اروپا در تماس است و سازمان نظارت بر محصولات کشاورزی از مقامات بهداشتی خواسته اند تا واردات خیار از تمام اروپا را متوقف کنند.

خیارهای آلوده به باکتری کشنده "ای. کولی" یا Ehec منجر به بروز سندرم همولیتیک اورمیک (HUS) می شود. این سندرم موجب اختلالات انعقادی، خونریزی و کاهش گلبولهای قرمز شود.