فریب تبلیغات کفش‌های گهواره‌ای را نخورید

به گزارش افکارنیوز، آرش شرافت وزیری گفت: در دهه ۹۰ نوعی از کفش به بازار عرضه شد که دارای کفه های ضخیم‌تر از معمول به همراه پاشنه گرد بود که به عنوان کفه گهواره ای معروف شد.

وی ادامه داد: این نوع کفه در هر نوعی از کفش قابل استفاده است که یک قوس طولی در کف پا ایجاد می‌کند. فرم گهواره ای کفه این نوع کفش به راه رفتن کمک می‌کند و به افرادی که به هر دلیلی دارای محدودیت حرکتی از ناحیه مچ پا هستند می‌تواند کمک کند.

این جراح استخوان و مفاصل گفت: در افرادی که دارای آرتروز مفصل شست پا هستند و هنوز آماده جراحی نیستند یا تصمیم به جراحی ندارند با استفاده از این کفشها فشار بر انگشتان هنگام گام برداشتن کم می شود.

شرافت وزیری همچنین گفت: استفاده از این کفشها به تقویت عضلات پا کمک می کند و چون ناپایداری نسبی در حین ایستادن و راه رفتن ایجاد می‌شود در نتیجه استفاده بیشتری از عضلات کمر و شکم خواهد شد.

عضو انجمن آسیبهای ورزشی افزود: با وجود تمام مزایایی که این گونه کفشها دارند اما آنچنان که در مورد این کفشها تبلیغ می‌شود شدت تأثیرگذاری بالایی ندارند و عضلات نیز پس از مدت کوتاهی به کفشهای دیگر عادت کرده و ساختار بدنی مجدد به وضعیت قبلی بر می‌گردد.

وی گفت: از سوی دیگر به دلیل خاصیت ناپایداری ایجاد شده توسط این گونه کفشها، استفاده از آنها به افرادی که مشکلات مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات دارند توصیه نمی‌شود و حتی در افرادی که برخی بیماریهای نورولوژیک مانند عدم تعادل دارند، نباید از این کفش ها استفاده کنند چون احتمال افتادن این افراد را افزایش می‌دهد.

شرافت وزیری ادامه داد: مطالعات زیادی روی میزان تأثیرگذاری این کفشها در تناسب اندام انجام شده اما اثرات چشمگیری گزارش نشده است، همچنین پوشیدن این کفشها در حین دویدن یا ورزشهای پرتحرک، نسبت به کفشهای ورزشی دیگر برتری نداشته و توصیه هم نمی‌شوند.

این جراح استخوان و مفاصل افزود: در تبلیغات این نوع از کفشها، افزایش قد به دنبال پوشیدن آنها ادعا می‌شود در حالی که واقعیت ندارد و تنها تأثیری که هنگام پوشیدن این کفشها که باعثایجاد توهم در افزایش قد می‌شود راست تر ایستادن فرد است.

وی گفت: کفشهای کفه گهواره‌ای در مجموع کفشهای مناسبی برای راهپیمایی روی سطوح هموار هستند مخصوصاً برای افرادی که اختلالات دردناک در کف پا دارند. اما باید توجه داشت که خواص شگفت آوری که در تبلیغات برای این کفشها عنوان می شود واقعیت ندارد.