به گزارشافکارنیوز،یکشنبه با مراجعه به شورای این بخش اعلام کردند دو شب پیش دو فروند لنج را در حال تخلیه تعدادی الاغ در سواحل جاسک کهنه و باغان مشاهده کردند.

رئیس شورای بخش مرکزی جاسک، در این مورد گفت: بنا به اعلام منابع محلی، قاچاق الاغ عربی آلوده به بیماری «مشمشه» از کشورهای حوزه خلیج فارس به سواحل این شهرستان نگرانی مردم را درپی داشته است.

محمد ابراهیمی ضمن هشدار به مسئولان دامپزشکی و محیط زیست افزود: درسال ۷۹ هم ۴۰۰ الاغ از نوع عربی که آلوده به بیماری «مشمشه» بودند با چهارفروند لنج به طور قاچاق در سواحل شهرستان جاسک رها شدند.

وی بیان داشت: در سال مورد اشاره، مسئولان ذی ربط اعلام کردند این نوع بیماری به باغ وحش تهران هم رسید و در تیر سال ۹۰ باعثعزل رئیس باغ وحش تهران شد.

او گفت: به مدت ۱۱ سال رئیس وقت باغ وحش تهران در کار جابه جایی الاغ‌های آلوده به بیماری از هرمزگان به باغ وحش تهران فعالیت داشت.

ابراهیمی افزود: این رئیس معزول از شیر وگوشت الاغ‌های آلوده به بیماری مشمشه، به سایر حیوانات موجود در باغ وحش تهران می‌داد.

اما ابوذر فیروزی، رئیس اداره دامپزشکی جاسک گفت: پس از اطلاع از این موضوع محل‌هایی را که گفته می‌شود الاغ‌های آلوده به بیماری «مشمشه «در آن رها شده اند بررسی کردیم لیکن تاکنون هیچ موردی یافت نشده است.

کاظم شریفی، رئیس محیط زیست جاسک هم دراین زمینه بیان داشت: در حال بررسی هستیم و تا کنون الاغی از نوع عربی مشاهده نشده اما از نسل گذشته که در سال ۷۹ و ۸۰به این منطقه آورده شده بودند مواردی موجود است.

بیماری «مشمشه» یکی از قدیمی ترین بیماری‌های عفونی واگیر و قابل انتقال بین حیوان و انسان است. بیشتر حیوانات تک سم همچون اسب، الاغ و قاطر به این بیماری حساس هستند و ابتلای به آن می‌تواند منجر به مرگ آنها شود. عامل این بیماری، باکتری بورخولدریا مالئی(Burkholderia mallei) است که سابق بر این به عنوان پسودوموناس مالئی شناخته می‌شد. سرفه، ریزش ترشحات چرک از بینی، زخم مخاط بینی از جمله علائم این بیماری در دام است.

بندرجاسک از بندرهاي تجاري و صيادي کشور محسوب ميشود که در ۳۰۰کيلومتري شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.