کلاهبرداری ۴۰ هزار دلاری از ۱۵ استان

به گزارشافکارنیوز،۱۶ فروردین امسال شهروندی ساوجی با مراجعه به پلیس فتا شهرستان اعلام داشت که از حسابش به صورت غیرمجاز مبالغی کسرشده است. با شروع تحقیقات از شاکی مشخص شد که در چند روز گذشته پیامکی با محتوای ۷۰ میلیون ریال جایزه قرعه‌کشی بانکی برای وی ارسال‌شده و لازم است برای دریافت جایزه، به سایت www. bank۷. org مراجعه و فرم بانکی مربوطه تکمیل شود.

شاکی ادامه داد: بعد از ورود به این سایت اطلاعات حساب خود را در سامانه بانکی سایت وارد کرده و بعد از چند روز متوجه شدم مبلغ قابل‌توجهی از حسابم خالی شده است.

سردار عزیزاله ملکی فرمانده انتظامی استان مرکزی دراین‌باره گفت: با توجه به اهمیت موضوع، رسیدگی به پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت ودر روند تحقیقات اولیه، شهروندان دیگری نیز در سطح استان به پلیس فتا مراجعه کرده و شکایات مشابهی را ارائه کردند. با توجه به گستردگی و اهمیت موضوع، در هماهنگی مقام قضایی پرونده برای بررسی کارشناسی در اختیار پلیس فتا استان قرار گرفت.

ملکی به تحقیقات پلیس در شناسایی متهم اشاره کرد و گفت: در نخستین مرحله از تحقیقات مشخص شد که متهم به صورت گسترده اقدام به ایجاد سایت‌های فیشینگ کرده و بیش از یک صد سایت در این خصوص فعالاست و پرونده‌های دیگری نیز در این خصوص در چند ماه گذشته در دیگر استان‌های کشور در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت و گستردگی پرونده، تیمی مجرب از کارآگاهان تحقیقات خود را در این خصوص شروع کردند و در کمتر از ۲ هفته فرد کلاهبردار در تهران شناسایی و مخفیگاهش تحت کنترل نامحسوس مأموران انتظامی قرار گرفت.

رئیس پلیس استان مرکزی با اشاره به عملیات غافلگیرانه پلیس در دستگیری این متهم ادامه داد: فرد کلاهبردار که در منزلی مجردی در یکی از محلات شهر تهران اقدام به فعالیت مجرمانه خود می‌کرد، توسط کارآگاهان پلیس استان دستگیر و تعدادی دستگاه‌های رایانه‌ای، بیش از ۳۰ خط تلفن همراه و در حدود ۴۰ هزار دلار از وی کشف شد.

وی افزود: در تحقیقات تکمیلی، متهم اذعان داشت با ارسال پیامک به صورت گروهی و فردی و ایجاد یک صد و هشت سایت فیشینگ با وعده برنده شدن میلیونی افراد در قرعه‌کشی بانکی در ۱۵ استان کشور، اطلاعات حساب بانکی آن‌ها را به دست آورده و از حساب آن‌ها برداشت می کرد.

ملکی با اشاره به اعتراف متهم به کلاهبرداری بیش از دو میلیارد ریال از کاربران اینترنتی تصریح کرد: در بررسی دستگاه‌های رایانه توقیف‌شده از متهم، اطلاعات حساب بانکی بیش از ۴۶۰ کاربر به دست آمد و تحقیقات از متهم در حال پیگیری است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی در پایان توجه به توصیه و هشدارهای پلیسی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: سامانه‌های ارسال پیامک گروهی در اختیار افراد حقیقی نیز می‌باشد و بانک‌ها و نهادهای دولتی به هیچ عنوان برای واریز پول به حساب مشتریان خود از آن‌ها درخواست اطلاعات حساب نخواهند کرد که لازم است کلیه کاربران بانکی در این خصوص دقت و هوشیاری لازم را مورد توجه قرار دهند.

شهروندان ميتوانند در صورتي كه بدين روش از آنها كلاهبرداري شده است با شماره تلفن ۰۸۶۲۱۸۴۰۶۸ با كارشناسان پليس فتا فرماندهي انتظامي استان مركزي تماس بگيرند.