به گزارش افکار به نقل از فارس، محمد شريعتي قائم مقام معاون بهداشتي وزير بهداشت امروز در نشست خبري تبيين برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع اظهار داشت: پس از امضاي تفاهمنامه طرح پزشك خانواده با وزارت رفاه وتامين اجتماعي مهمترين موضوع، تدوين دستورالعمل اجرايي اين طرح بود كه طي جلسات متعدد با مسئولان وزارت رفاه وتامين اجتماعي و معاونت راهبردي رياست جمهوري اين دستورالعمل تدوين شد.
وی افزود: برنامه‌ای که در شهرها تحت عنوان نظام ارجاع و پزشک خانواده باید ریخته می‌شد نباید مانند برنامه روستاها باشد چرا که برنامه ما در روستاها مطلوب نبود و کاستی‌هایی داشت. به عنوان مثال در برنامه روستاها برخی موارد مانند خدمات روانشناسی بالینی و خدمات تغذیه دیده نشده بود، همچنین خدمات بیمه‌ها که نوعاً درمان‌نگر بودند باید پیشگیرانه ‌شوند.
شریعتی با بیان اینکه دستور‌العمل اجرایی برنامه پزشک خانواده طی هفته گذشته تصویب شد یادآور شد: این برنامه در ۳ استان سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان در شهرهای بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر اجرا می‌‌شود و امیدواریم از محل هدفمندکردن یارانه‌ها اعتباری برای اجرای آن تخصیص یابد.
مدیر کل توسعه شبکه و ارتقای سلامت بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه مطمئنیم اگر این طرح اجرا شود هم نمایندگان مجلس و هم خود رئیس‌جمهوری برای ادامه کار قانع خواهند شد، گفت: در حال حاضر این دستور‌العمل اجرایی در حال ابلاغ به دانشگاه‌های علوم پزشکی این ۳ استان است که شهرهای بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر را که تقریباً ۵۱۴ هزار نفر جمعیت را در برمی‌گیرد آغاز می‌شود.
شریعتی گفت: پنجشنبه همین هفته جلسه‌ای بین رؤسای ۳ دانشگاه و وزیر بهداشت برای هماهنگی‌های مختلف برگزار می شود و تا پایان سال نتیجه فاز یک این طرح مشخص می‌شود.
وی ادامه داد: دستور‌العمل اجرایی طرح پزشک خانواده ۱۲ فصل دارد و به دانشگاه‌های علوم پزشکی این ۳ استان ابلاغ شده است که تا ۱۵ مهر باید همه شرایط و امکانات و فرآیندهای لازم برای عملی شدن این طرح را فراهم کنند و اگر مشکلی وجود دارد را اعلام کنند.
قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: مثلاً یکی از مشکلاتی که اعلام شده است بحثنیروهای مسلح و کمیته امداد است که تعداد زیادی از مردم این ۳ استان تحت پوشش این ۲ سازمان هستند و از طرفی این ۲ سازمان زیر نظر وزارت رفاه نیستند لذا وزیر بهداشت به رؤسای این دو سازمان نامه‌ای برای همکاری نوشته است.
شریعتی اضافه کرد: اگر دانشگاهی تا تاریخ ۱۵ مهر تمام فرآیندها را مستقر کرد و مشکلی نداشت می‌تواند برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده را اجرا کند البته یکی از مشکلات دفترچه‌های بیمه است که پس از استقرار این طرح دفترچه‌های فعلی از اعتبار ساقط می‌شود و دفترچه‌هایی با طراحی جدید تحت عنوان دفترچه بیمه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع که در حال نهایی‌شدن است در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
وی گفت: همچنین فرمت قرارداد با تیم سلامت نیز توسط وزارت بهداشت در حال نهایی‌شدن است. در این برنامه دانشگاه‌ها برای جذب پزشکان و تیم سلامت فراخوان می‌کنند و پس از ثبت‌نام و بستن قرارداد، پزشکان و تیم سلامت در محل خود مستقر می‌شوند و پس از آن فراخوان عمومی مردم برای انتخاب پزشک خانواده و تیم سلامت خود آغاز می‌شود.
شریعتی خاطر نشان کرد: بلوک‌های جمعیتی ۱۰ هزار نفره تعیین شده است که برای هر بلوک ۴ پزشک و تعداد دیگری از همکاران سلامت را که مجموعا ۱۷ نفر می‌شوند را در نظر گرفته شده است و مردم این ۱۰ هزار نفر یکی از این ۴ پزشک را به عنوان پزشک خانواده خود برمی‌گزینند.
مدیر کل توسعه شبکه بهداشت وزارت بهداشت در خصوص بیمه نیز گفت: اگر خانواده‌ای بیمه نبود بلافاصله بیمه ایرانیان می‌شود که اگر نتوانست حق بیمه خود را پرداخت کند به گواهی سازمان بهزیستی یا کمیته امداد دولت این حق بیمه را می‌پردازد.
شریعتی اظهار داشت: حالا بر اساس اسم پزشک برای هر فرد دفترچه صادر می‌شود و باید در نظر داشت دیگر در این طرح درمان‌نگری اولویت نخواهد داشت بلکه سلامت‌نگری است که مهم است و برای اینکه این اتفاق مهم بیفتد ویزیت پایه‌ای تعریف شده است و افراد تحت نظر پزشک برای انجام این ویزیت پایه که همه سوابق پزشکی فرد احصاء می‌شود فراخوان می‌شوند.

وی گفت: پس از ویزیت پایه برنامه‌های مراقبتی انجام می‌شود و نظام پرداخت پزشکان که قبلاً بیشتر در صورت مراجعه به درمان بیشتر حقوق بیشتری پرداخت می‌شد به گونه‌ای است که حقوق به ازای تعداد افرادی که این پزشک و تیم سلامت را به عنوان پزشک خود انتخاب کردند پرداخت می‌شود البته عددی که بابت پرداخت به مراقبت از یک بچه، یک کهنسال، یک جوان داده می‌شود نیز فرق می‌کند.
قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: این نظام پرداخت باعثمی‌شود پزشک جلوی بیمار شدن فرد را بگیرد چرا که گرفتاری بیمارشدن فرد به گردن خود پزشک می‌افتد. البته نظام پایش و ارزشیابی تیم سلامت هم برای تک تک فعالیت‌هایی که تیم انجام می‌دهد وجود دارد و چک‌لیست‌های آن آماده شده است که متناسب با آن ۸۰ درصد قرارداد ماهانه پرداخت می‌شود و بر اساس امتیاز این چک‌لیست‌ها تا ۴۰ درصد هم به این میزان افزوده می‌شود یعنی نظام پرداخت بین ۸۰ تا ۱۲۰ درصد است.
شریعتی یادآور شد: قرار است قبل از پایان سال جاری برنامه پزشک خانواده به غیر از ۱۷ شهر این ۳ استان به کل جمعیت ۳ استان که حدود ۱۰ میلیون نفر می‌شوند گسترش یابد و در سال ۹۰ برای کل جمعیت کشور این طرح اجرا شود.
وی افزود: در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر در روستاها تحت پوشش این طرح هستند و تا پایان سال با احتساب این ۳ استان حدود ۴۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش قرار می‌گیرد و ۴۰ میلیون نفر باقیمانده در سال ۹۰ تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه با اجرای این طرح همه پرداخت‌ها در نظام سلامت در همه سطوح قانونمند می‌شود، افزود: پزشک خانواده در سطح دوم این طرح می‌تواند بیمار را به متخصصان و فوق‌تخصصانی که ثبت‌نام شده‌اند ارجاع دهد و اگر متخصصی با برنامه پزشک خانواده قرارداد ندارد به منزله این است که با هیچ بیمه‌ای قرارداد ندارد و اگر نسخه دارویی و پاراکلینیک هم بنویسد هیچ بیمه‌ای پول آن را نمی‌دهد.
وی اضافه کرد: متخصصان همچنین باید به پزشک خانواده مشاوره تلفنی بدهند و وظیفه دارند ویزیت را به صورت استاندارد انجام دهند و پزشک خانواده را از برنامه تخصصی خود مطلع کنند. در این صورت یک حق ویزیت اضافی به این متخصص پرداخت می‌شود.
شریعتی با بیان اینکه راه مشخصی برای جلوگیری از زد و بند بین پزشک خانواده و متخصص برای ارجاع‌های بیشتر بیمار در نظر گرفته‌ایم گفت: برای این کار نرم مشخصی برای ارجاع وجود دارد که پزشک خانواده می‌تواند تا ۱۲ درصد بیماران را به متخصصان ارجاع دهد که اگر کمتر یا بیشتر شود عملکرد پزشک مورد ممیزی قرار گرفته و در صورت تخلف با آن برخورد می‌شود.