فارس:

در این مراسم که ‌توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس با همکاری نیروی انتظامی و معاونت مبارزه با مواد مخدر و نظارت بر اماکن این فرماندهی، شهرداری و ‌دیگر ادارات ذی‌ربط برگزار شد، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس اظهار داشت: کشیدن قلیان حجم تنفسی بدن را کاهش داده و مواد سمی ناشی از نوع توتون و تنباکوی قلیان، سلامت افراد را با خطر روبه‌رو می‌‌کند.

شهرام شکرزاده بیان اشت: این تصور، تصوری کاملا غلط است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها وارد نمی‌‌شود چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن می‌شود و آثار سوء خود را می‌‌گذارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس اصافه کرد: حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می‌‌شود، افرادی که قلیان نمی‌‌کشند و در معرض دود قرار گرفته‌اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

وی ادامه داد: برخلاف تصور عمومی که عده‌ای معتقدند وجود آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌‌گیرد، ‌ بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می‌‌شوند و به خاطر دم‌های عمیقی که فرد برای جذب دود می‌‌زند، ‌ تخریب‌های جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌‌شود.

شکرزاده خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می‌‌تواند عامل مهمی برای رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ‌ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت‌های مزمن می‌‌کند.

وی تصریح کرد: سرطان ریه، ‌ سرطان لب و دهان و حنجره، ‌ سرطان مری و معده، ‌ لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بد‌خیم و زخم‌های گوارشی، ریفلاکس معده(برگشت اسید معده به مری) از جمله عوارض خوش‌خیم استفاده از سیگار و قلیان هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس بیان داشت: علاوه بر بیماری‌های مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان می‌تواند منجر به افزایش احتمال میکروب سل و ویروس‌هایی مثل هرپس و هپاتیت شود و موارد دیگری که با مصرف قلیان ارتباط دارد مثل اگزمانی دست، مشکلات دندان به‌دنبال کشیدن دندان(آلوئولیت متعاقب کشیدن دندان) و تحلیل استخوانی به‌صورت عمودی در ناحیه پری اودنتال است.

شكرزاده در پايان با اشاره به همكاريهاي صورت گرفته از سوي نيروي انتظامي و معاونتهاي مرتبط با مواد مخدر و نظارت بر اماكن با تقدير از اين همكاريها بيان داشت: اين تعداد از قليانها در قهوهخانهها، سفرهخانههاي سنتي و ديگر مراكز تفريحي جمعآوري شده است و به صورت نمادين امحاء شد و در آينده نيز برنامههاي برخورد با اماكن عمومي استفادهكننده و عرضهكننده از قليان ادامه خواهد داشت.