کارنامه بدقولی وزیر نفت به مردم تهران
گروه اجتماعی

- شاید خبر کاهش مصرف بنزین پس از اجرای تعرفه های جدید سوخت در تهران خبر خوشحال کننده ای برای هوای غبارآلود پایتخت باشد. اما خبرهای مرگبار ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت خبر خوشی نیست. هفته گذشته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه تردد ۳هزار ارابه مرگ در تهران در وقوع حادثه عملکرد بمب را خواهند داشت، نگرانی دیگری را در مدیریت شهری بازگو کرد.

با این حال تنها اتفاقی که در ناوگان حمل ونقل عمومی رخ می دهد انتظاری است که شهرداری در کمک دولت به مترو دارد و در طول ۳۰ سال گذشته مطرح بوده ولی متروی تهران همواره مغبون واقع شده‌ است.

ششم اسفند ماه سال گذشته بود که وزیر نفت دولت یازدهم به درخواست احمد مسجد جامعی، به عنوان سومین وزیر در جمع نمایندگان مردم درشورای شهر تهران حاضر شد و در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی وعده هایی را داد. تأمین هزینه خرید هر تعداد واگن متروی مورد نیاز تهران از محل پول نفت، ‌مهم‌ترین وعده نماینده دولت یازدهم در شورای شهر بود. وعده‌ای که درصورت تحقق کمک بسیاری به تأمین و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران خواهد کرد.

اما باید به این ارقام هم توجه کرد. به گفته معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، در مدت توافقنامه موقت هسته ای ژنو، روزانه یک میلیون بشکه نفت خام صادر میشود. با توجه به محاسبات دولت در لایحه بودجه ١٣٩٣، قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی ١ دلار با نرخ برابری دلار معادل ٢۶٥ ریال، صادرات نفت خام یک میلیون بشکه در روز، می رسد که رقم فروش آن قابل محاسبه است. اما آنچه که در این میان مهم بوده، این است که با توجه به این ارقام، دولت با وعده های وزیر نفت، چه میزان از درآمدهای حاصله از این یک میلیون بشکه را به حمل و نقل عمومی اختصاص خواهد داد؟ پاسخی که مدیر روابط عمومی وزارت نفت از پاسخگویی به آن صرف نظر می کند.

از سوی دیگر بر اساس ارقام اعلام شده، متوسط قیمت تمام شده هر واگن قطار شهری، حدود ۴۵ میلیارد ریال، تخمین زده می شود. حال آنکه اگر سال به سال به خطوط اضافه شود به واگن‌های بیشتری نیاز خواهیم داشت و اگر خرید یک قطار کامل مترو را با ۷واگن درنظر بگیریم سرجمع اعتبارات مورد نیاز جهت توسعه ناوگان قابل محاسبه خواهد بود. این در حالی است که مطابق قانون توسعه حمل‌ونقل ریلی باید ۵۰درصد هزینه توسعه خطوط و ناوگان مترو از سوی دولت پرداخت شود.




این در حالی است که اوایل اردیبهشت ماه استاندار تهران درباره اقدامات صورت گرفته برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران از سوی دولت، گفته بود: با اقدامی که وزارت نفت در دستور کار قرار داده از طریق تأمین منابع مشکل خودروهای فرسوده ناوگان حمل‌ونقل عمومی حل خواهد شد.

با این حال مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دولت بسیاری از مطالبات شهرداری تهران را پرداخت نکرده است، می گوید: وعده هایی که برخی از وزاری دولت در جلسات شورای شهر بیان کردند به دیگر مطالبات شهرداری تهران اضافه شده است.

این بدین معنا است که دولت و برخی از اعضای شورای شهر در دو سوی این وعده ها دلایلی متفاوت از اعتماد به اجرای مطالبات دارند. البته در حالی که مطالبات شهرداری از دولت بر جای خود باقی است اما دولت در خصوص بدهی ۶ میلیارد دلاری چین تلاش کرده است تا به صورت فاینانس از آن در مترو استفاده شده و تا حدی بار اجرایی تعهدات نفتی دولت در شورای شهر را به تاخیر بیندازد.