به گزارشافکارنیوز،ویروس کرونا از ویروس های سرماخوردگی است که شدت و سرعت ویروس آنفلوآنزا را ندارد، و سال گذشته برای اولین بار در عربستان شناخته شد و بطور همزمان در کشورهای قطر، امارات و انگلستان نیز مواردی از ابتلا به آن گزارش شده است.

ویروس کرونا از طریق شتر به انسان و انسان به انسان شیوع می یابد که عمده انتقال این بیماری تاکنون از راه خوردن شیر شتر بوده است.

قضاوت در مورد سرعت انتشار بیماری هنوز زود است، اما از شدت و سرعت ویروس آنفلوآنزا برخوردار نیست و اکنون سازمان های بهداشتی در دنیا مشغول رصد و انجام تحقیقات بر روی این ویروس هستند.

سازمان بهداشت جهانی در همکاری با مقام های وزارت بهداشت کشورهای مختلف، در حال تحقیق برای کشف ماهیت این نوع ویروس و راه های انتشار و انتقال آن است.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده که ویروس کرونا در وضعیت کنونی تهدیدی برای بهداشت عمومی به شمار نمی آید و نیازی به ممنوع کردن سفر به هیچکدام از کشورها، تحت آزمایش قرار دادن افراد در مبادی ورودی یا محدود کردن تجارت نیست.

این خانواده ویروسی، اولین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی کشف شد که موجب بروز بیماریهایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می شد و از ویژگی آن ایجاد زواید تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس ها است.

علایم این بیماری هنوز ناشناخته است، اما برخی علایم آن تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی گزارش شده است. بیمار ممکن است سرفه های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد.

در موارد حاد نیز مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی، پریکاردیت و نارسایی کلیه نیز مشاهده شده است.

کارشناسان توصیه می کنند، برای جلوگیری از ابتلا به این نوع ویروس بهتر است دست ها را چندین بار طی روز با آب و صابون شست، به چشم ها، بینی و دهان دست نزد و از تماس نزدیک با افراد مبتلا خودداری کرد و در صورت ابتلا، بیمار بهتر است در خانه بماند، از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کند و هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان خود را بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در این باره می گوید: علایم ویروس کرونا شبیه یک بیماری سرماخوردگی ساده است و باید توجه داشت بعضی از انواع این ویروس می تواند علایم شدیدی مثل گرفتاری ریه و نارسایی کلیه ایجاد کند.

دکتر «محمدمهدی گویا» می افزاید: در تمام افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند این علایم شدید وجود ندارد.

به گفته وی، معمولا افرادی که سامانه ایمنی ضعیف یا یک بیماری زمینه ای دارند اگر مبتلا به این ویروس شوند، علایم این بیماری برای آنها شدید تر و خطرناک تر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، هرچند ماموران بهداشتی کشور در فرودگاه ها اقدام به اطلاع رسانی درباره این ویروس کرده اند، اما به زایران عزیز توصیه می شود تا ضمن رعایت دقیق نکات بهداشتی، اگر احتمالا علایمی شبیه بیماری سرماخوردگی دارند خود درمانی نکند و هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.

تاکنون سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل سخت گیرانه ای صادر نکرده اما همه کشورها را به آموزش و اطلاع رسانی در خصوص این ویروس توصیه کرده است.

از سوی دیگر مسوولان بهداشتی و درمانی کشور مستقر در مکه مکرمه و مدینه منوره، تدابیر لازم را برای جلوگیری از هرگونه ابتلای احتمالی زایران ایرانی به این ویروس تدارک دیده اند.

«عادل مقصودی نژاد» معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به پزشکان و زایران ایرانی که امسال به حج مشرف می شوند، توصیه کرد، در زمینه این ویروس اطلاعات کافی داشته باشند و زایران را نسبت به موارد ابتلا به این بیماری آگاه کنند.

هرساله سفر معنوی حج با چالش ها و بیماری هایی روبرو بوده اما در سال های گذشته به دلیل آگاهی و توجه مطلوب زایران به توصیه های بهداشتی مشکل خاصی بوجود نیامده است.

امسال ۶۴ هزار زایر ایرانی برای انجام مناسک حج که از ۱۴ شهریور ماه آغاز می شود به عربستان سعودی سفر می کنند.