وزیر آموزش و پرورش گفت:در طول تاریخ بشریت چنین آزمونی برای استخدام افراد به کار گرفته نشده است به طوری که از ۶۳۰ هزار شرکت کننده در مرحله اول ۱۰۵ هزار نفر توانستند وارد مرحله دوم و در نهایت ۴۰ هزار نفر استخدام شوند

به گزارش مهر: حمیدرضا حاجی بابایی صبح روز سه شنبه در همایش روسای ادارات ارزیابی، عملکرد و رسیدگی به شکایات، ‌ حراست آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است با بیان این مطلب افزود: در حالی که ۷۰ هزار دفتردار در کل کشور نیاز داریم تنها توانستیم ۳۰ هزار نفر استخدام کنیم.

وی افزود: هیچکس در شان خود نمی‌دید که این سمت را بر عهده بگیرد اما با تبدیل آن به معاونت اجرایی و افزایش حقوق افراد زیادی تمایل به فعالیت در این معاونت دارند.

حاجی بابایی ادامه داد: یک نفر عنوان کرده که چرا ۱۳۰ هزار تومان به حقوق دفترداران اضافه کرده‌ایم اما درود بر من که این کار را کردم و اگر می‌توانستم یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اضافه می‌کردم تا بعضی ها بیشتر ناراحت شوند چرا که معتقدم به مدیر مدرسه و معاونان هر چقدر هم پول داده شود باز هم کم است.



در طول تاریخ بشریت چنین آزمونی برگزار نشده است

وی در مورد آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: در طول تاریخ بشریت چنین آزمونی برای استخدام افراد به کار گرفته نشده است به طوری که از ۶۳۰ هزار شرکت کننده در مرحله اول ۱۰۵ هزار نفر توانستند وارد مرحله دوم و در نهایت ۴۰ هزار نفر استخدام شوند. این در حالی است که تمام این ۱۰۵ هزار نفر تصور می‌کردند که در ابتدای مهرماه حکم استخدامی خود را می‌گیرند و سر کلاس حضور پیدا می‌کنند و برای تمام افرادی که در این آزمون قبول نشده‌اند توقع ایجاد شده است.

حتی اگر یک نفر حقش ضایع شده آن را بر می‌گردانم

وی با تاکید بر اینکه هر کسی از هر جای کشور که خواست می‌تواند آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کند تصریح کرد: حتی اگر یک نفر حقش ضایع و پایمال شده حق آن را بر می‌گردانم.

حاجی بابایی در ادامه سخنان خود به بحثتحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تحول انتها ندارد و هر روز باید بهتر از دیروز باشیم و برنامه جدیدتری را اجرا کنیم. ما از روزی که وارد آموزش و پرورش شدیم این تحول را دنبال کردیم و همه فعالیت‌هایی که در ۱۰ ماهه گذشته شکل گرفته از زیرساخت‌های این تحول است و ما خارج از محور توسعه برنامه‌ای را اجرا نکرده‌ایم و تمام فعالیت‌های ما با دلایل متقن و استدلال‌های قوی است.

وی تصریح کرد: بعضی از موارد روشن است و جزو مشهورات و محکمات است و نمی‌توان درباره آن صبر کرد چرا که اگر ۱۰۰ سال دیگر هم صحبت کنیم به جایی نمی‌رسیم. بنده آمده‌ام تا معلم را در قله بنشانم تا آموزش و پرورش درست شود و معتقدم هیچ راه حل دیگری برای پیشرفت آموزش و پرورش نیست و اگر در این زمینه اشتباه می‌کنم کسی به من بگوید.

وی ادامه داد: مگر می‌توان دانش‌آموز را به اوج قله عزت نشاند اما معلم در دره باشد. این راهی است که ما شروع کرده‌ایم و من نمی‌دانم تا کجا و تا به کی طول بکشد.

اجرای ۴۰ پروژه در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات خود در ۱۰ ماهه گذشته گفت: ۴۰ پروژه و موضوع مهم را از زمان ورود خود به آموزش و پرورش تعریف کرده و در حال اجرای آن هستیم و به محض اینکه تمام شود ۴۰ موضوع دیگر را نیز تعریف می‌کنیم و تا روزی که بنده در آموزش و پرورش حضور دارم هر روز باید یک موضوع جدید دنبال شود و تمام سرعت کمی که طی چند سال گذشته به آن دچار بودیم را باید جبران کنیم.

وی در مقایسه سال تحصیلی جدید با سال تحصیلی گذشته گفت: شما مهر امسال را با سال قبل مقایسه کنید. ۱۰ فعالیت سخت همچون استخدام را جلو برده‌ایم و شب و روز در حال فعالیت هستیم تا موضوعات مهم دیگر را هم جلو ببریم. امروز نگاه به معلم نسبت به گذشته تغییر یافته و هزاران نفر صف کشیده‌اند تا وارد آموزش و پرورش شوند.

در آموزش و پرورش جیب پیدا نمی‌کنید

وی با بیان اینکه نباید به آموزش و پرورش به عنوان وزارت اشتغال نگاه شود گفت: طی این مدت هر کاری که انجام داده‌ایم عده‌ای می‌خواهند بگویند برای چه دنبال کرده‌اید و از انجام آن تشکر نمی‌کنند و فقط به دنبال منظور و دلیل هستند اما تمام فعالیت‌های ما مستند بر قانون و در چارچوب قانون و همراه با رضایت معلمان است و باید بگویم که اگر کسی از بالا تا پایین‌ آموزش و پرورش را هم بگردد نمی‌تواند جیبی پیدا کند.

حاجی بابایی با اشاره به آزمون استخدامی افزود: با حضور مدیران کل استانها آزمون استخدامی را دو بار بررسی کردم و هر ایرادی را که به ذهن می‌رسید برطرف کردیم و اگر یک نفر پیدا شد که بی‌حساب و کتاب وارد آموزش و پرورش شده باشد پسر هر کس که باشد آن را بر خواهند داشت و افتخار ما این است که بسیاری از فرزندان معاونان و مدیرکل‌های استان در آزمون قبول نشده‌اند.



کسی نیاز نیست به من راه را نشان دهد
وزیر آموزش و پرورش گفت: بسیاری از برنامه‌هایی که هم اکنون در آموزش و پرورش در حال اجراست از طرح‌هایی است که در سال ۷۵ که بنده عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس بودم پیشنهاد کردم و تمام امور آموزش و پرورش مثل آینه جلوی من است و نیازی نیست که کسی به من راه را نشان دهد.

وی ادامه داد: در تمام این مدت برای تربیت بدنی دانش‌آموزان مایه گذاشتم و به طور مثال در استان فارس ۹۰۰ لیسانس تربیت بدنی دختر و پسر وارد آموزش و پرورش شدند و یا ۱۲ هزار معلم آموزش ابتدایی استخدام کرده‌ایم و حدود ۸ هزار نفر متخصص در زمینه کامپیوتر، مکانیک و … از بهترین دانشگا‌ه‌های کشور وارد هنرستان می‌شوند که تمام اینها فونداسیون تحول بنیادین هستند.

نمی‌توانیم نیروی شرکتی استخدام کنیم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نحوه استخدام حق‌التدریس ها گفت: طبق قانون مجلس می‌توانیم ۲۶ هزار حق‌التدریس را طی ۵ سال استخدام کنیم و ما امسال عنوان کردیم ۲۶ هزار نفر از آنها را که سابقه ۶ سال به بالا دارند استخدام خواهیم کرد که این کار صورت گرفت و شما نمی‌توانید یک نفر را پیدا کنید که با این سابقه استخدام نشده باشد.

وی با اشاره به انتقادهای درباره نحوه استخدام حق‌التدریس‌ها مطرح شده گفت: اصلاً استخدام حق‌التدریس‌ها در هر دوره ای پیشنهاد بنده بوده و چه کسی برای من می‌خواهد در این زمینه حرف بزند.

حاجی بابایی درباره استخدام نیروهای نهضت سوادآموزی نیز گفت: با جلسه‌ای که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشتیم بنا شد که نهضت‌یاران سوادآموزی براساس سابقه استخدام شوند و سهمیه استانی در این زمینه لحاظ نشود. بنا بر این تصمیم نهضت‌یاران استخدام شدند و حق یک نفر هم در این زمینه ضایع نشد اما سهمیه‌ای هم به استانها ندادیم.

وی با اشاره به نیروهای شرکتی که از سال گذشته در آموزش و پرورش تدریس داشتند گفت: تمام شرکتیهایی را که با آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند منحل کردیم و حتی ۳۰ هزار سرایدار شرکتی نیز کارمعین شدند و به حقوق آنها هم ۱۰۰ هزار تومان اضافه کردیم و اگر کسی در این زمینه اعتراض دارد بگوید اما نمی‌توانیم معلمان شرکتی را کارمعین کنیم چرا که این قانون تنها برای امور خدماتی ممکن است و قانون این اجازه را به ما نمی‌دهد. از طرفی نمی‌توانیم ای معلمان را حق‌التدریس کنیم.

حاجی بابایی تصریح کرد: حالا که قانون این اجازه را به من نداده است بنده چه کاری می‌توانم برای این معلمان انجام دهم.