جام جم: به گفته دكتر اميرهوشنگ احساني، متخصص بيماريهاي پوست و مو، با وجود اينكه قسمت اصلي ناخن از ماده سختي تشكيل شده، ولي در كل بافتي زنده است كه رشد ميكند.

این پزشک متخصص توضیح می‌دهد: هر لحظه سلول‌هایی توسط قسمت سازنده ناخن که در بخش زیرین هلال سفید رنگ آن قرار دارد، ساخته می‌شود و به سمت جلو پیش می‌رود تا صفحه ناخن تشکیل شود.

به گفته وی، ناخن سه قسمت اصلی دارد؛ صفحه ناخن، سلول‌های سازنده و بستر ناخن که بیماری و آسیب رسیدن به هر یک از آنها می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای فرد شود.

دکتر احسانی با اشاره به مشکلاتی که در اثر کاشت ناخن ممکن است ایجاد شود، توضیح می‌دهد: ناخن مصنوعی که با چسب‌هایی روی ناخن اصلی فرد چسبیده می‌شود به سلول‌های تولید ناخن فشار می‌آورد و روی آن تاثیر می‌گذارد. در این شرایط حتی ممکن است قسمت‌های سازنده ناخن به تدریج تخریب شود.

به گفته وی استفاده از این چسب‌ها هم می‌تواند سبب بروز واکنش‌های شیمیایی شدید و افزایش حساسیت شود.

خطرات لاک

استفاده از لاک‌ ناخن در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع میان خانم‌ها رواج دارد و افراد زیادی ترجیح می‌دهند برای زیبایی بیشتر ناخن‌ها از این نوع آرایش استفاده کنند.

دکتر احسانی در این‌باره می‌گوید: لاک می‌تواند به عنوان یک لایه روی ناخن حساب شود، ولی باید دقت داشت آستون که اغلب برای پاک کردن لاک از آن استفاده می‌شود، صفحه‌های کراتینی ناخن را خرد و شکننده می‌کند.

به گفته این متخصص پوست و مو، بهتر است همیشه از لاک پاک‌کن‌های غیر آستونی استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار می‌دهد: افرادی که زیاد از لاک استفاده می‌کنند، ممکن است با مشکلات جدی‌تری هم روبه‌رو شوند و انتهای ناخن این افراد پوست‌پوست و پودری شکل‌شود.

دکتر احسانی به تحریک‌ بافت نرم اطراف ناخن اشاره و یادآوری می‌کند: در اثر هر نوع تحریک بتدریج بافت نرم اطراف ناخن که باید کاملا چسبیده باشد، باز شده و همین فعل و انفعال منشا بروز عفونت‌های میکربی، ویروسی و قارچی در محیط ناخن می‌شود.

به گفته این متخصص بیماری‌های پوست و مو، کار با مواد شوینده و تماس زیاد با رطوبت نیز شرایط را برای بیماری‌های این ناحیه بیشتر آماده می‌کند. چنین فردی با احساس تورم، قرمزی، درد و ترشحات چرکی دور ناخن به پزشک مراجعه می‌کند و مشخص می‌شود تحریک بافت اطراف ناخن یا عدم رعایت بهداشت سبب بروز این مساله شده است.

کوتاه کردن ناخن‌ها هم قانون دارد

اگر ناخن‌ها و به خصوص ناخن‌ شست پا به درستی کوتاه نشود، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. دکتر احسانی با اشاره به این موضوع می‌افزاید: افرادی که کناره‌های ناخن را تیز می‌گیرند، کفش‌های تنگی می‌پوشند یا به صورت ژنتیکی کناره‌های ناخنشان خیلی داخل گوشت اطراف ناخن فرو رفته است، با مشکلاتی مانند ترشح چرکی و درد روبه‌رو می‌شوند.

به گفته وی حتی گاهی برای بهبود شرایط به جراحی منجر می شود.

لکه‌های سفید روی ناخن

بسیاری از ما با دیدن لکه‌های سفید روی ناخن، به فکر کمبود آهن، روی، کلسیم و ده‌ها ویتامین و ماده معدنی دیگر خواهیم افتاد. گاهی حتی بدون تجویز پزشک از مکمل‌های تغذیه‌ای نیز استفاده می‌کنیم تا این لکه‌ها برطرف شود.

دکتر احسانی با ذکر این نکته که همیشه کمبودهای تغذیه‌ای دلیل وجود این لکه‌‌ها نیست، می‌گوید: در بیشتر مواقع این لکه‌ها ناشی از ضربه‌ها و آسیب به صفحه یا بافت سازنده ناخن است. البته نوع تغذیه‌ هم در سلامت ناخن‌ها تاثیر دارد. مثلا کمبود آهن می‌تواند ناخن‌ها را قاشقی شکل کند و کمبود ویتامین‌های مختلف و روی نیز می‌تواند رشد ناخن را کاهش دهد.

به گفته وی، ضرباتی که برای مدت زمان طولانی به ناخن‌ها وارد می‌شود مانند افرادی که زیاد تایپ می‌کنند یا تماس دائمی با آب و رطوبت دارند، می‌تواند سبب شکننده شدن ناخن‌ها شود. بنابراین با وجود زیبایی ظاهری ناخن‌های بلند، بهتر است برای کاهش احتمال خطر و شکنندگی ناخن، آنها را کوتاه نگه داریم.

این پزشک متخصص معتقد است، داشتن ناخن سالم بسیار مهم است و افراد بدون ناخن نمی‌توانند خیلی از کارهای روزمره را به خوبی انجام دهند. وی در این زمینه توضیح می‌دهد: اگر مجبور شویم ناخن فردی را بکشیم، ۹ تا ۱۰ ماه برای رشد ناخن دست و تا ۱۸ ماه برای رشد ناخن پا زمان لازم است. البته مشخص است که در این مدت، او نمی‌تواند فعالیت‌های روزانه و به خصوص کارهای ظریف را به خوبی انجام دهد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطر نشان ميكند: تنها افرادي كه به صورت ژنتيكي ناخن ندارند يا كساني كه در اثر صدمات ناخن خود را از دست دادهاند، ميتوانند زير نظر پزشك از ناخنهاي مصنوعي استفاده كنند. وي تاكيد ميكند: به رعايت بهداشت ناخن در كنار ديگر نكات سلامتي بايد اهميت داد و به هيچ وجه نبايد ناخنها را بافتي مرده و بياثر دانست.