رضا جاگيري در خصوص جمعآوري متكديان در سطح شهر گفت: متأسفانه افرادي كه در سطح شهر ديده ميشوند دستفروش و فالفروش هستند و شهرداري فقط افرادي را كه اقدام به تكديگري ميكنند، جمعآوري ميكند.

به گزارش فارس، به گفته معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، روزانه بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ متکدی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود.

جاگیری ادامه داد: بر اساس حکم قاضی در مورد متکدیان تصمیم‌گیری می‌شود، تعدادی از این افراد را به شهرستان محل اقامتشان اعزام می‌کنیم.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اضافه کرد: عده‌ای از این افراد نیز ترخیص شده و برخی هم جریمه نقدی می‌شوند و بعد آزاد خواهند شد.

*متکدیان جریمه می‌شوند
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر این افراد جریمه می‌شوند، گفت: معمولاً آنچه را آنها به همراه دارند به عنوان جریمه اخذ و بعد آنها را آزاد می‌کنند و این افراد دوباره به سطح شهر بازمی‌گردند.

جاگیری در پاسخ به این پرسش که اگر این افراد برای چندمین بار دستگیر شوند چه برخوردی با‌ آنها می‌شود، گفت: یا زندانی می‌شوند یا به نگهداری اجباری فرستاده می‌شوند.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه متأسفانه اکثر متکدیان اتباع خارجی هستند، گفت: بسیاری از آنها رد مرز شده و وارد کشور می‌شوند.

*اصلاح آیین‌نامه و دستور‌العمل ساماندهی متکدیان
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

وی در خصوص وظایف بهزیستی درباره نگهداری این افراد گفت: بعد از اینکه ما این افراد را جمع‌آوری می‌کنیم بهزیستی افراد مورد هدف خود را تحویل می‌گیرد آنها نیز نمی‌توانند به صورت دائم از این افراد نگهداری کنند و اینها دوباره به سطح شهر بازمی‌گردند و تکدی‌گری را دوباره آغاز می‌کنند.

جاگیری با تأکید بر این موضوع که تکدی‌گری موضوع پیچیده ای است، گفت: شهرداری فقط مسئولیت جمع‌آوری این افراد را دارد.

وی از اصلاح آیین‌نامه و دستور‌العمل ساماندهی متکدیان خبر داد و گفت: دستگاه‌های مربوطه نظرات خود را برای بازبینی این طرح اعلام می‌کنند.

*متکدیان به‎دلیل درآمد بالا دست از تکدی‌گری نمی‌کشند
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه شهروندان به متکدیان کمک می‌کنند، گفت: متکدیان به دلیل درآمد بالا دست از این کار نمی‌کشند. برخی از این افراد صبح تا ظهر مبلغ قابل توجهی پول از شهروندان دریافت می‌کنند.

*متکدیان با پاسپورت وارد کشور می‌شوند
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

وی با تأکید دوباره بر این موضوع که بخش عمده‌ای از متکدیان اتباع خارجی هستند، گفت: برخی از اینها به بهانه زیارت وارد کشور می‌شوند و بعد وارد تهران می‌شوند.

جاگیری اضافه کرد: پاسپورت‌های این افراد ۴ تا ۵ ماه اعتبار دارند و متکدی‎ای‌ بوده که ۳ بار پاسپورت خود را تمدید کرده است و این متکدی چندین بار دستگیر شده بود.

معاون خدمات اجتماعي سازمان رفاه و مشاركتهاي اجتماعي شهرداري تهران با بيان اينكه تكديگري كار سازماندهي شده است، گفت: اين افراد هدايتشده كار ميكنند.