به گزارش افکارنیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در همایش شورای نواحی و مناطق ائمه جماعات استان تهران، مواد مخدر را مادر همه مسائل عنوان کرد و گفت: تا زمانی که مستقیم درگیر اعتیاد نشویم نمی‌توانیم عمق مسئله اعتیاد را درک کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون خیلی‌ از خانواده‌ها به ما مراجعه می‌کنند و تقاضای اعدام یا دستگیری فرزند معتاد خود را دارند، گفت: آنهایی که در خانواده خود شخص معتاد دارند درک می‌کنند که این افراد چه می‌کشند.

وزیر کشور تعداد معتادان را در ایران یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: اگر خانواده هرکدام از این معتادان را ۴ نفره فرض کنیم حدود ۵.۵ میلیون نفر در کشور به صورت مستقیم درگیر مسئله مواد مخدر هستند.

وی افزود: حدود ۵۰.۳ درصد معتادان متأهل هستند که جمعیتی حدود ۷۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود، این معتادان اگر هرکدام دارای دو فرزند باشند، ما در کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار فرزند داریم که در خانواده ناهنجار بزرگ می‌شوند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ۵۵ درصد طلاق‌ها را ناشی از اعتیاد دانست و گفت: اکنون ۷۰ درصد زندانی‌های ما یا به صورت مستقیم درگیر مواد مخدر بودند یا جرمشان مرتبط با اعتیاد و مواد مخدر است.

رحمانی‌فضلی یکی از معضلات نظام را ظرفیت زندان‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد زندانیان ما مرتبط با مواد مخدر هستند اگر موضوع اعتیاد را کنترل کنیم این مشکل نیز حل می‌شود.

وی با ابراز نگرانی از افزایش درصد اعتیاد جوانان در کشور گفت: سال گذشته ۳۵۰ لابراتورار تولید مواد صنعتی منهدم شد.

وزیر کشور در بیان تفاوت مواد مخدر صنعتی و سنتی گفت: آنهایی که تریاک مصرف می‌کردند برای تولید تریاک یک زمین را شخم می‌زدند، آبیاری می‌کردند و بعد درو می‌کردند اما مواد مخدر صنعتی در آزمایشگاه تولید می‌شود و اثراتش تجاوز به مادر، کشتن همسر و تجاوز به فرزند است.

وی با اشاره به تحقیقی که در یکی از استان‌های کشور انجام شده است، گفت: در این تحقیق مشخص شد که ۲۵ درصد کارگران صنعتی در این استان معتاد هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه گردش مالی حاصل از تجارت مواد مخدر در دنیا ۴۵۰ میلیارد دلار است، گفت: در حالی این مبلغ ۴ برابر بودجه یک سال کشور ما است و ۴ میلیارد دلار تنها گردش مالی حاصل از مواد مخدر در ایران است.

وی در ادامه میزان کشفیات مواد مخدر در سال ۹۲ را ۵۷۰ تن اعلام کرد و گفت: متأسفانه میزان مصرفی در کشور به همین مقدار است و سال گذشته ۲۷۰ هزار نفر در ارتباط با جرائم مواد مخدری دستگیر و روانه زندان شدند.

وزیر کشور همچنین با بیان اینکه «روزانه ۹ نفر در ایران جان خود را به خاطر مواد مخدر از دست می‌دهند»، گفت: ما برای پاک شدن معتادان هزینه زیادی می‌کنیم اما در بهترین شرایط تنها ۲۰ درصد معتادان پاک می‌مانند، آن هم به این دلیل که جامعه معتاد را ترد می‌کند و بازگشت او را به جامعه قبول نمی‌کند.

به گفته وی، ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر خود توزیع کننده مواد نیز هستند تا بتوانند برای ادامه زندگی، کسب درآمد داشته باشند.

به همین دلیل است که آنچنان که وزیر کشور بر آن تأکید دارد، جامعه پذیری معتادان و ایجاد اشتغال برای انها در دستور کار قرار دارد تا این افراد که ۶۳ درصد آنها قبل از اعتیاد دارای شغل بوده‌اند به دامان جامعه بازگشته و بتوانند امرار معاش کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با ابراز نگرانی از آمار معتادان در کشور گفت: ۲۱ درصد معتادان ما دارای تحصیلاتی بالاتر از لیسانس هستند و شما ائمه جماعت اگر بتوانید با یک روایت یا حدیث دو نفر را از دامان اعتیاد برهانید کار بزرگی انجام دادهاید و ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر با تخصیص اعتبار و فعالیتهای لازم شما را در این امر یاری میرسانیم چرا که طلاق، سرقت، زندان، همسرآزاری، قتل و... همه به اعتیاد مربوط میشود.