بازوبند رزمندگان در حماسه آزاد سازی خرمشهر

به گزارشافکارنیوز،یکی از نکات خاطره انگیز دفاع مقدس ملت ایران، استفاده از ظرفیت هنر به شکل‌های مختلف در صحنه نبرد با دشمن بود، در طول این سال‌ها خلاقیت‌هایی هنری در فضای جبهه‌ها شکل گرفت که طراحی نشان و عبارت برای استفاده در قالب پرچم، سربند و بازوبند، یکی از آنها بود.

در فروردین ۱۳۶۱ هنگامی که نیروهای رزمنده ایران اسلامی برای یک نبرد و رویارویی همه جانبه با دشمن، که نام فتح المبین بر آن نهاده شده بود، مهیا می‌شدند، سردار جاوید الاثر حاج احمد متوسلیان مأموریتی برای طراحی و آماده سازی تعداد زیادی بازوبند برای رزمندگان تیپ ۲۷ محمد سول الله(ص) که در این عملیات حضور پیدا می‌کردند را به واحد روابط عمومی و تبلیغات تیپ ۲۷ واگذار کرد.

طرح پیشنهادی برای این بازوبند استفاده از نشان تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص)، یعنی تصویر گنبد مسجد النبی به همراه نام تیپ بود که به صورت کلیشه طراحی و بر روی پارچه‌هایی نقش می‌بست که قرار بود در این عملیات بر روی بازوی دست راست تمامی رزمندگان تیپ از جمله فرماندهان، پاسداران و بسیجیان بسته شود.

پس از همفکری و مشورت نیروهای تبلیغات تیپ و حاج احمد متوسلیان، طرح نهایی این بازوبند به این صورت که نام دلنشین پیامبر(ص) و عبارت «محمد» به صورت بزرگ زیر تصویر گنبد مسجد النبی جای بگیرد و در کنار آن عبارت «رسول الله» نوشته شود، طراحی شد؛ طراحی این نشان به این شکل موجب شد تا در هنگام بسته شدن بازوبند روی بازوی رزمندگان، از فاصله دور هم نام مبارک پیامبر خاتم(ص)، قابل مشاهده باشد.

در روزهای منتهی به نبرد فتح المبین، نیروهای تبلیغات تیپ ۲۷، آماده سازی و کلیشه کردن بازوبندهای محمد رسول الله(ص) را برعهده گرفتند و رزمندگان اسلام در فضای سرشار از معنویت اردوگاه شاوریه و کمپ بلتا در حوالی شهر دزفول، ضمن بستن این بازوبندها بر روی بازوهایشان، با شور و شوقی وصف ناشدنی خود را برای نبردی سرنوشت ساز با دشمن مهیا می‌کردند.

به روایت رزمندگان حاضر در عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس، این بازوبند بعد از اینکه در عملیات فتح المبین بر روی بازوی رزمندگان تیپ ۲۷ نشست، در هنگامه انجام نبرد «بیت المقدس» و حماسه آزاد سازی خرمشهر، نیز زینت بخش بازوی رزمندگان سلحشور تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) شد.

در آستانه سالروز عملیات پیروزمند «بیت المقدس» و فتح خرمشهر، یکی از رزمندگان ایران اسلامی، این بازوبند را از میان گنجینه ارزشمند معنوی خود از سال‌های حماسه و ایثار در اختیار وبلاگ سپهر حزب الله قرار داد که تصویر این بازوبند خاطره انگیز را در پیش روی خود مشاهده می‌کنید.

شهید «سعید دروزی»، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران و خبرنگار - عکاس مجله امید انقلاب یکی از هنرمندان متعهد ایران اسلامی در سال‌های دفاع مقدس، طراحی این نشان را برعهده داشت.

با گذشت چند سال از فتح خرمشهر و در سال‌های میانی جنگ، شهید «سعید دروزی» مزد جهاد خود در عرصه فرهنگ و هنر و ایستادگی در مقابل هجمه ناجوانمردانه دشمن را از خداوند دریافت کرد و در آبان ۱۳۶۳، هنگام عکاسی از مسجد جامع خرمشهر به شهادت رسید.