بایرشدن مزارع و بیکاری کشاورزان

به گزارشافکارنیوز،استان چهار محال و بختیاری دارای منابع غنی آبهای سطحی(در حدود۱۰ درصد آب کشور) است، بیش از ۹۵ درصد آب شهری و روستایی در استان چهارمحال و بختیاری از منابع آب زیر زمینی تامین می شود.

استان چهارمحال و بختیاری به واسطه بارشهای قابل توجه از استانهای آبخیز کشور به شمار می رود که هم اکنون آب شرب و صنعت بسیاری از استانهای کشور از جمله اصفهان، خوزستان و یزد را تامین می کند.

بسیاری از آب این استان به صورت جاری از طریق رودخانه ها از استان خارج می شود و در استانهای همسایه صرف آب شرب و کشاورزی می شود.

کاهش سطح آبهای زیر زمینی و خشک شدن بسیاری از چاههای آب، چشمه ها و قناتها در استان چهارمحال و بختیاری موجب شده است که بسیاری از زمین های کشاورزی این استان دیگر کشت نشوند و هم اکنون بسیاری از زمین های کشاورزان تبدیل به محلی برای رویش گیاهان وحشی شده است وبیکاری کشاورزان را رقم زده است.

هم اکنون در حدود ۴۰۰ قنات استان چهارمحال و بختیاری خشک شده است و بیش از ۶۰۰ چشمه آب در این استان خشک شده است.

سطح وسیعی از باغات استان چهارمحال و بختیاری نیز به علت کمبود آب بازده تولیدی خود را از دست داده اند و در آستانه خشک شدن قرار دارند. بسیاری از باغات شهر فرخ شهر در منطقه کرسنگ و جاده کیار به علت کمبود آب در حال خشک شدن هستند و با نگاهی به درختان و مشاهده شاخه های خشک شده در پی بی آبی متوجه بحران کمبود آب در این منطقه می شویم.

در منطقه سفید دشت و شهر فرادنبه که یکی از مهمترین مراکز تولید سیب زمینی کشور محسوب می شوند وضع کم آبی نیز به همین شکل است.

بسیاری از مزارع کشاورزی این منطقه دیگر کشت نمی شوند و هم اکنون محلی برای رویش گیاهان و گلهای وحشی شده است.

اگرچه استان چهارمحال و بختیاری به استانی پر آب در سطح کشور معروف شده است اما در حال حاضر این استان به واسطه خشکسالی و بارش های کم با وضعیت بحرانی در خصوص تامین آب مواجه شده است.

کمبود آب و خارج شدن زمین های کشاورزی از زیر کشت موجب بیکاری بسیاری از کشاورزان این استان شده است و آنها را خانه نشین کرده است.

وضعیت آب برای کشاورزی وضعیت نگران کننده ای شده است

یکی از کشاورزان فرخ شهر عنوان کرد: هم اکنون وضعیت آب برای کشاورزی نگران کننده ای شده است.

وی بیان داشت: هم اکنون کشاورزان و باغداران منطقه فرخ شهر با مشکلات بسیاری در خصوص تامین آب برای کشت مواجه شده اند و بسیاری از مزارع وسیع این منطقه دیگر کشت نمی شوند و راکد شده اند.

این کشاورز فرخشهری عنوان کرد: به عنوان مثال زمین های کشاورزی منطقه کرسنگ فرخ شهر به خاطر کم آب شدن قنات این منطقه دیگر کشت نمی شوند و سطح وسیعی از این منطقه در حال حاضر به محلی برای رویش گیاهان بی استفاده شده است.

وی بیان کرد: آب قنات این منطقه حتی برای باغات این منطقه نیز جوابگو نیست و درختان باغات میوه منطقه کرسنگ فرخ شهر یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند و اگر وضع به همین گونه باشد در آینده نزدیک باغات این منطقه کاملا خشک می شوند.

وی بیان کرد: ضرورت دارد مسئولان جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه برای تامین آب این منطقه اقدامات قابل توجه ای بکنند.

بیکاران فارغ التحصیل کشاورزی در چهارمحال و بختیاری چوب کم آبی را می خورند


یکی از فارغ التحصیلان کشاورزی نیز در این خصوص گفت: هم اکنون فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی نیز در پی کم آبی و خشکسالی دچار مشکل شده اند و هم اکنون بیکاری آنها تشدید شده است.

رشید شاهرخ بیان کرد: برای گرفتن یک طرح کشاورزی مانند کارگاه پرورش قارچ، دامداری و… نیاز به تامین آب است که مجوزات صادر شود و این مهم هم اکنون در بسیاری از مناطق استان(مناطق پر جمعیت مانند شهرکرد، فرخشهر و..) امکان پذیر نیست و به علت ممنوعه شدن دشتها مجوز چاه آب داده نمی شود و همین امر موجب شده است که فارغ التحصیلان کشاورزی نتوانند برای خود طرح اشتغالزای خود بگیرند و در مسیر توسعه کشاورزی استان گام بر داند.

شاهرخ بیان داشت: روز به روز بیکاران فارغ التحصیل کشاورزی در این استان در حال افزایش است و باید مسئولان استان در این خصوص برای ایجاد اشتغال این قشر گامهای اساسی بر دارند و با ایجاد امتیازهایی برای این قشر اشتغال ایجاد کنند.

بسیاری از زمین های کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری فاقد آب است


مدیر کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص با قبول اینکه بسیاری از زمین های کشاورزی استان در پی خشکسالی دچار مشکل شده اند و کشت نمی شوند، ادامه داد: هم اکنون بسیاری از دشت های استان چهارمحال و بختیاری در پی خشکسالی و کم آبی دچار مشکل شده اند وبازده تولیدی انها کاهش پیدا کرده است.

رستم غیبی عنوان کرد: هم اکنون آبهای زیر زمینی بسیاری از دشتهای استان مانند شهرکرد، سفید دشت، خانمیرزا و… افت کرده و هم اکنون کشاورزان مشکلات بسیاری در حوزه کم آبی دارند.

وی بیان داشت: امسال به علت عدم بارندگی بسیاری از زمین های دیم استان چهارمحال و بختیاری دچار مشکل شده اند و خسارتهایی به کشاورزان در این خصوص وارد شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از زمین های کشاورزی استان فاقد آب هستند و امیدواریم در اینده با تامین آب به زیر کشت بروند.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم اکنون بیشتر زمین هایی که در این استان فاقد آب هستند بهترین زمین های کشاورزی استان هستند، گفت: در این خصوص پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم با ساز و کار تامین و انتقال آب بتوانیم بسیاری از مشکلات در این بخش را حل کنیم.