جمعیت جهان در حال کاهش است

به گزارش افکارنیوز، علی‌اکبر محزون شامگاه پنج شنبه در همایش علمی سیاست‌های جمعیتی، تاریخچه، فرصت‌ها و تهدیدات پیش‌رو اظهار کرد: جمعیت کشور ایران روز به روز در حال کاهش بوده و این اعلام خطری برای کل کشور ایران است.

وی تصریح کرد: متوسط میزان رشد جمعیت در دهه ۳۵ تا ۴۵،۳. ۱ درصد و در دهه ۴۵ تا ۵۵،۲. ۷۱ درصد بوده که بر اساس آمار در دوران بعد از انقلاب اسلامی، سال ۵۸ حدود یک میلیون و ۶۷۰ هزار نفر و در سال ۵۹ تا ۶۵، تعداد جمعیت به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متوسط سالانه رسید.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال افزود: کاهش جمعیت از سال ۶۷ به بعد با شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر سبب شد، که رشد نرخ جمعیت روند نوزولی پیدا کند تا اینکه در سال ۶۵ تا ۸۵،۱. ۷۹ درصد و در سال‌های ۸۵ تا ۹۰،۱. ۲۹ درصد کاهش جمعیت را داشته باشیم.

وی بیان کرد: افزایش نسل و باروری جز مباحثبسیار مهمی است که همه مسولان کشور باید دست در دست هم بدهند و این مشکل بزرگ را حل کنند.

محزون گفت: رشد جمعیت ایران بر اساس پیش بینی های سازمان ملل متحد در سال ۱۴۲۰ اینگونه تعریف شده است، جمعیت کشور ۸۷ و ۸۸ تا ۱۰۶ درصد میلیون نفر، رشد جمعیت مساوی می‌شود با ۰.۰۸ درصد، میانگین سنی جمعیت به سن ۳۵ تا ۴۰ سال رسیده و جمعیت بالای ۶۰ سال ۱۹ تا ۲۳ درصد رشد پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: کاهش جمعیت نه فقط در کشور ایران بلکه در تمام دنیا در حال اتفاق افتادن بوده که این خطر جدی برای همه کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه بوده که ایران هم جز آن به حساب می‌آید.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال بیان کرد: علت های مختلفی برای به وجود آمدن این مشکل وجود دارد که هر کدام به شکلی به آتش پیشرو دامن میزنند و تحصیلات بانوان و اشتغال آنان یکی از مهمترین این موضوعات است.