شربت‌های مناسب احوال روزه‌داران

به گزارشافکارنیوز،مریم مقیمی با اشاره به توصیه های طب سنتی در ایام روزه داری برای کاهش تشنگی گفت: شروع افطار بهتر است با خرما، آب ولرم یا شیر ولرم باشد و به عنوان غذای ابتدای افطار، مصرف انواع سوپ توصیه می‌‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که معده گرم و خشک دارند می‌توانند از فرنی‌هایی که از آرد جو و روغن بادام و شکر تهیه شده است استفاده کنند و از مصرف غذاهایی که در آنها باقلا یا نخود با آب پخته شده باشد پرهیز کنند چون هر دو عطش‌آورند و به جای آن از مخلوط سرکه و روغن زیتون به عنوان چاشنی غذا استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: بهترین شربتها برای رفع تشنگی در ماه رمضان ماء الشعیر، شربت لیمو، شربت نارنج یا بالنگ، شربت سکنجبین، آب انواع میوه‌ها مانند انار، سیب، به و گلابی است که علاوه بر تقویت معده در رفع تشنگی در این ماه بسیار کارآمد هستند.

مقیمی تصریح کرد: مصرف میوه‌هایی مانند خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی و زردآلوی تازه یا برگه زردآلو خیسانده در آب و آلبالو در ماه رمضان برای جلوگیری از تشنگی در طول روز مفید است. البته مصرف میوه‌ها باید حداقل یک تا یک و نیم ساعت با زمان غذا خوردن فاصله داشته باشد.

وی افزود: بهتر است از سبزیجاتی مانند کاهو و برگ خرفه به صورت خام و پخته در این ماه بیشتر استفاده شود. یکی از بهترین ترکیباتی که مصرف آن برای جلوگیری از تشنگی در وعده سحر توصیه میشود، تخم خرفه خیسانده در دوغ است.