تشریح آخرین تهدید‌ات مرزهای کشور

به گزارشافکارنیوز،سردار حسین ذوالفقاری فرمانده سابق مرزبانی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی فارس در مورد مهمترین کاستی‌های کشور در مرزها اظهار داشت: مهمترین کاستی ما این است که زیرساخت‌های حوزه مرزی از گذشته‌های دور در حد لازم و مطلوب صورت نگرفته است و معطل ماندن ما در بخشی از سالهای اخیر به دلیل ضعف زیرساخت‌هایی مثل جاده‌های مناسب، آب، برق و … بوده است.

فرمانده سابق مرزبانی کشور گفت: در کنار این موضوعات شرایط جغرافیایی برخی از مناطق کشور نیز که مخصوص خود است اساساً امکان اسکان جمعیت را ندارد و در برخی مناطق نیز ما شرایط توسعه مناسب را نداریم؛ لذا در این مناطق باید بگوییم به نوعی مشکل داریم و حتی زمانی که ما امکانات را در آنجا ایجاد می‌کنیم و پاسگاه و یگان را مستقر می‌کنیم باز هم آن شرایط جغرافیایی و عدم توسعه‌یافتگی تأثیر خود را در ارتباط با ما خواهد گذاشت.

سردار ذوالفقاری در مورد مهمترین تهدیدات موجود تصریح کرد: اگر بخواهیم امروز قضاوت کنیم باید خود را با یک مقطع زمانی مقایسه کنیم و امروز من می‌توانم بگویم که ما در حقیقت در تمام حوزه‌ها با کاهش تهدیدات و آسیب‌پذیری مرزی مواجه بوده‌ایم؛ چه در حوزه گروگانگیری، شرارت، راه‌بندان، تعرض به واحد‌های مرزی و همچنین قاچاق و ورود و خروج افراد غیرمجاز.

فرمانده اسبق مرزبانی کشور ادامه داد: ما مناطقی را داشتیم که اساساً حضور و کنترل نداشته ایم اما امروز اگر از مردم ساکن در مناطق مرزی سؤال کنید متوجه می‌شوید که وضعیت ما به صورت منظم بهبود یافته است.

سردار ذوالفقاری تصریح کرد: گرچه در برخی مقاطع در نقطه‌ خاصی حادثه روی می‌دهد اما وقتی مجموع این اتفاقات را کنار هم می‌گذاریم روند امنیت ما در مرزها روند مثبتی بوده است.

این مقام انتظامی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مهمترین تهدید در مرزها عنوان داشت: قضیه مواد مخدر مسئله‌ای است که هنوز ما با آن درگیر هستیم و مسئله دیگر موضوع قاچاق سوخت است که به هر حال سرمایه کشور با شگردها و روش‌های مختلف به تاراج می‌رود که کار کنترل آن آسان نیست و نیازمند یک سری اقدامات ایجابی و سیستمی برای کنترل سوخت است؛ در کنار آن باید به اصطلاح اقدامات سلبی را هم داشته باشیم.

فرمانده سابق مرزبانی کشور تصریح کرد: بحث ورود سلاح یا قاچاق مشروبات الکلی نیز از جمله دیگر مسائلی است که ما با آن روبرو هستیم اما در کنار آن ما با یک سری کمثباتیها در برخی از کشورهای پیرامون مواجه هستیم؛ به خصوص اقدامات تروریستی که در برخی مناطق وجود دارد که این موارد را میتوان به عنوان مهمترین تهدید امنیتی تلقی کرد.